پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نتایج موج اول پیمایش ایسپا درباره انتخابات مجلس

رئیس جهاد دانشگاهی نتایج موج اول پیمایش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

منتشر شده در 6 آذر 1402
در سرویس

حسن مسلمی نایینی، به تشریح آخرین یافته‌های پیمایش اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پرداخت، و تصریح کرد: با توجه به اهمیت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفند ۱۴۰۲ و تأکید مقام معظّم رهبری بر ایجاد زمینه‌های مشارکت پرشور در انتخابات پیش رو، این مرکز در ادامه انجام سلسله طرح‌های پیمایشی خود در خصوص سنجش افکار ‌عمومی به منظور شناخت و تبیین بهتر وضعیت کشورمان، با رویکرد شناخت زمینه‌های مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سنجش انتظارات مردم و میزان تمایل آن‌ها به شرکت در این انتخابات، اولین موج پیمایش‌های انتخاباتی را با عنوان «مشارکت سیاسی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» در آبان ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در سراسر کشورمان به صورت حضوری اجرا کرده است.

اجرای چندین موج نظرسنجی به مرور زمان

وی با بیان این‌که این مرکز، اجرای چندین موج از طرح‌های انتخاباتی را تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار خود قرار داده است، ادامه داد: در این پیمایش، علاوه بر موضوع میزان اطلاع مردم از زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و تمایل آن‌ها به مشارکت در انتخابات، موضوعات مهم دیگری نیز مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است که برخی از نتایج مهم آن‌ها در خصوص منابع پیگیری اخبار انتخابات کشورمان است.

منابع پیگیری اخبار در بین مردم

مسلمی نایینی افزود: یافته‌ها نشان داد رسانه ملی و شبکه¬‌های اجتماعی مجازی به ترتیب به عنوان مهمترین منابع پیگیری اخبار در بین مردم هستند؛ یعنی ۳۷.۹ درصد مردم گفته‌اند اخبار را بیشتر از طریق صدا و سیما دنبال می‌کنند. همچنین ۳۱ درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی و ۸.۹ درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری می‌کنند. البته شایان ذکر است عمده محتوای خبری و اطلاع‌رسانی کشور در شبکه‌های اجتماعی، توسط خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری تولید می‌شود.

۳۵.۳ درصد قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه در خصوص شکل گیری فضای انتخاباتی کشور گفت: هرچند در حال حاضر آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد به گونه‌ای که ۲۷.۹ درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. ۷.۴ درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۱.۹ درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. ۳۶ درصد گفته‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. ۶.۸ درصد نیز احتمال کمی‌دارد در این انتخابات شرکت کنند اما در کل می‌توان انتظار داشت پس از تأیید صلاحیت نامزدهای نهایی مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، مشارکت جدی تر شود و میزان تمایل مردم برای مشارکت تا زمان برگزاری انتخابات تغییر کند و به تدریج افزایش ‌یابد که در بالا رفتن این میزان مشارکت، لازم است چهار اصل مورد تاکید معظم له یعنی امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات پیش‌رو، مورد توجه همه مسئولان مربوط قرار گیرد.

نقش رسانه در مشارکت

وی افزود: در این میان توجه به مساله افزایش سواد رسانه‌ای و تحلیل دقیق و آگاهی بخشی به مردم پیرامون نقشه‌های شوم دشمنان قسم خورده و کینه توز در کم رونق سازی انتخابات و کاهش مشارکت بسیار مهم است. بنابراین، در کنار توجه به عوامل داخلی افزایش مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو( نظیر گفتمان سازی، آگاهی بخشی، ایجاد شور انتخاباتی، ظرفیت سازی سیاسی و فرهنگی جهت حضور آگاهانه و پرشور در انتخابات)، می‌بایست به عوامل و رسانه‌های معاند خارجی نیز توجه کرد و با برنامه‌ای دقیق ضمن جلوگیری از نفوذ گفتمان آنان در جامعه، خاصه در میان نسل جوان، با آگاهی بخشی، طرح‌ها و برنامه‌های آنان را خنثی نمود.

پیشنهادهای انتخاباتی

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تصریح کرد: در این راستا یافته‌های برآمده از این پیمایش نشانگر؛ ذی اهمیت بودن اطلاع‌رسانی اخبار انتخابات هم از طریق رسانه ملی و هم از طریق جراید، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی_ با توجه به عدم اطلاع درصد بالایی از پاسخگویان از زمان برگزاری انتخابات_ ، گفتمان‌سازی و تبلیغات مناسب پیرامون نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در اداره امور کشورمان توسط نهادهای فرهنگی و اجتماعی، تصویر سازی مناسب پیرامون آینده روشن پیش رو با انجام جهاد تبیین، شفافیت بالاتر در بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، روشنگری توسط دلسوزان، نخبگان و افراد دارای وجهه اجتماعی از جمله ائمه جمعه، جماعات و دانشگاهیان، زبان سیاسی همدلانه در تبیین کارآمدی نظام و حضور کارگزاران در مجامع عمومی و تبیین فرصت ها و قوت‌ها، تاکید بر نقش اصلی مردم و بیان تنگناها و پاسخگویی و تبیین شرایط و توضیح و اصلاح ضعف‌ها، تاکید بر امید و توجه به امکان حل مسایل کشور با دقت زمانی و جزیی نگری و پرهیز از کلی گویی، است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/149151

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی