پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیر مسئول کیهان کیست؟

یکی از کاربران فضای مجازی یادداشتی درباره حسین شریعتمداری و فعالیت‌های او از قبل از انقلاب و سال‌های جنگ ایران و عراق تا 30 سال مدیرمسئولی کیهان نوشته است که ادامه می‌خوانید.

منتشر شده در 11 بهمن 1401

حسین شریعتمداری واردِ سی‌امین سال مدیرمسئولی روزنامۀ کیهان و نمایندگی ولی‌فقیه در موسسۀ کیهان شد. به بهانۀ اعتماد سی‌ساله حضرت آقا به او، نکاتی از زندگی‌اش را عرض می‌کنم که به گوشتان نرسیده! کسی که فایننشال‌تایمز او را به‌عنوان «تأثیرگذارترین تفسیرگر» ایرانی معرفی کرده. 

Image

سیف‌الله شریعتمداری، مجتهدی صاحب‌نفس و خطیبی ماهر بوده، از دوستان و یاران شیخ فضل‌الله نوری. حسین شریعتمداری متولد 1326 در دماوند، نوۀ چنین عالِمی است.

 حسین شریعتمداری بعد از تحصیل در دبستان روزبه و دبیرستان نایب‌السلطنه شهر دماوند؛ سال ۱۳۴۹ برای تحصیل در رشتۀ زبان انگلیسی به دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تهران راه یافت. اما به دلیل اختلاف و تقابل فکری با یک استاد توده‌ای و بحث با او، از ادامۀ تحصیل انصراف داد. 

 سال 1350 دوباره کنکور داد و در رشتۀ میکروبیولوژی دانشگاه تهران پذیرفته شد و مدرک کارشناسی گرفت. شریعتمداری در دوران دانشجویی به فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در کنار آیت‌الله سعیدی و آیت‌الله مطهری و حجت‌الاسلام باهنر ادامه داد و به ترویج فرهنگ اسلامی و نظرات حضرت امام پرداخت.

 کاظم دارابی (نقل از کتاب نقاشی قهوه‌خانه):  اوایل دهه ۵۰، در امتداد سال‌ها ۵۰ تا ۵۴، حسین شریعتمداری بارها به آلمان آمد و برای دانشجویان سخنرانی کرد. او موضوعات را خیلی خوب تجزیه و تحلیل می‌کرد و یک سر و گردن، از دیگر سخنران‌های دعوتی، بالاتر بود.

Image

کاظم دارابی: شریعتمداری خیلی هم فعال بود و آرام و قرار نداشت. فقط به برنامه‌های مسجد هامبورگ و مرکز اسلامی بسنده نمی‌کرد، به مسجد عرب‌ها، ترک‌ها، جمع‌ها و کانون‌های مختلف می‌رفت و سخنرانی می‌کرد و جلسات پرسش‌وپاسخ برگزار می‌کرد. 

 شریعتمداری آبان ۱۳۵۴ به دلیل فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم شاه دستگیر شد و تا پیروزی انقلاب در زندان به سر برد. 
سعید جلیلی (در رونمایی کتاب احمد احمد): حاج حسین شریعتمداری زمان شاه به حبس ابد محکوم شد. ایشان می‌گفت: تصوری از آزادی نداشتم و منتظر بودم کل عمرم در زندان سپری شود.

Image

 حسین شریتعمداری (در برنامۀ جهان‌آرا): بهمن 1354 مرا از انفرادی ساواک به زندان عمومی منتقل ‌کردند. رسولی سربازجو وقتی چشم‌هایم را باز کرد، به من خیره شد و گفت: کل دنیا، امریکا، شوروی و اروپا با ما هستند، فقط خمینی مانده است که به‌زودی می‌بینی کارش تمام است! 

Image

حسین شریعتمداری پس از انقلاب، مسئول دفتر سیاسی سپاه، عضو شورای سیاستگذاری صداوسیما، و مدیرمسئول کیهان بوده. 
اکبر گنجی در کتاب عالیجنابان سرخ‌پوش، شریعتمداری را معاون امنیتی وزیر اطلاعات و بازجو خواند. شریعتمداری این ادعا را کذب خواند، اما… 

(پاسخ شریعتمداری به بازجو بودن)

برادرِ حسین شریعتمداری، عباس، سال 66 در سنندج در سن پنجاه‌سالگی به شهادت رسید. بسیاری از همکاران نزدیک شریعتمداری از برادر شهید بودن او، بی‌خبرند…

Image

حسین شریعتمداری در زمان دفاع مقدّس یکی از فرماندهان سپاه در منطقه جنگی بود و از جانبازان جنگ تحمیلی است که چند ترکش را در کنار نخاع خود به مهمانی پذیرفته! 

Image

 برای حُسن ختام، تصویر یکی از فرزندان حسین شریعتمداری، ابوالفضل را ببینید؛  روحانی جوان و سخنوری که در سالیان گذشته، یکی از مدافعان حرم بود. 
(تصویر فرزند حسین شریعتمداری در حلب سوریه) 

Image

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/16868

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی