پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پاسخ کوتاه به شبهات انتخاباتی

از شبهات رایج چرایی کهولت سن اعضای شورای نگهبان هست؛ در این نوشتار به این شبهه پاسخ داده می شود.

کهولت سن اعضای شورای نگهبان
منتشر شده در 1 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ از شبهات رایج چرایی کهولت سن اعضای شورای نگهبان هست؛ در این نوشتار به این شبهه پاسخ داده می شود.

کهولت سن اعضای شورای نگهبان

شورای نگهبان دارای وظایف مهمی از جمله نظارت بر قوانین کشور، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی است. با توجه به وظایف مذکور در می یابیم که شورای نگهبان یک نهاد نظارتی است، نه اجرایی. اصولاً در نهاد های مشورتی و نظارتی نیاز به افرادی است که دارای تجربه، دانش بالا و قدرت تشخیص مناسبی باشند، برعکس نهاد های اجرایی که اصولاً مستلزم توان اجرایی لازم می باشد. لذا تخصصی بودن وظایف محوله بر شورای نگهبان ایجاب می‌کند که اعضای آن متخصص باشند. لازم به ذکر است که وجود شرط فقاهت یا اجتهاد نیازمند طی دوره‌ی طولانی تحصیلات حوزوی می‌باشد. حضور فقهای برجسته و صاحب کرسی دروس خارج فقه و حقوقدانان طراز اول کشور در شورای نگهبان اقتضای سنی بالاتر از سن معمول مقامات اجرایی را خواهد داشت. لازم به ذکر است که در حال حاضر 4 حقوقدان از 6 حقوقدان حاضر در شورای نگهبان استاد تمام می‌باشند.
از سوی دیگر، مدت عضویت اعضای شورای نگهبان برای یک دوره ۶ ساله است و بعد از آن امکان تغییر اعضا وجود دارد با این قید که طبق اصل ۹۲ قانون اساسی هر سه سال یک بار، نیمی از اعضای شورای نگهبان تغییر می‌کند. برخلاف برخی نهاد های مشابه در کشور های دیگر که اعضای آن عضویتی مادام العمر دارند و تنها با مرگ یا استعفا امکان تغییر عضو وجود دارد. تعیین مدت ۶ سال برای مدت عضویت اعضای شورای نگهبان در حالی است که دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهار ساله است. این تدبیر موجب شده است که در هر دوره جدید قانون‌گذاری مجلس، شورایی با سابقه و با تجربه‌ای کافی در کنار آن به انجام وظیفه مشغول باشد.
 همچنین مطالعات تطبیقی در خصوص سن اعضای نهاد های دادرس اساسی در کشور های دیگر نیز استدلال مذکور را تایید می کند. برای مثال: میانگین سنی اعضای دادرس اساسی در کشورهای دیگر از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، اتریش، بلژیک و لبنان حدود ۶۰ سال است.
در کشور فرانسه، پیرترین عضو شورای قانون اساسی تا دو سال پیش آقای والری ژیسکار دستن 95 ساله بود که با فوت او در حال حاضر، آلن ژوپه 77 ساله پیرترین عضو این شوراست. جوان‌ترین عضو این شورا نیز خانم دومینیک مالبه 64 ساله است.
آقایان فرانکو مودانیو و آگوستو باربرا اعضای 85 ساله و آقای فرانچسکو ویگانو و خانوم امانوئلا ناوارتا اعضای 54 ساله دادگاه قانون اساسی ایتالیا به عنوان پیرترین و جوان‌ترین اعضا هستند.
در ایران، اعضای شورای نگهبان در حال حاضر دارای میانگین سنی 63.5 سال هستند که حتی از میانگین نهادهای مشابه در کشورهای دیگر کمتر است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/159925

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی