پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و پیگرد و مجازات اهانت کنندگان مسؤول بوده و افکار عمومی جهان اسلام منتظر اقدام عملی این کشور است.

منتشر شده در 31 تیر 1402
در سرویس

پس از آنکه روز پنجشنبه ۲۹ تیر ماه یک تبعه سوئدی – عراقی برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک، نسخه‌ای از قرآن را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند.

این اقدام هتاکانه واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی را به همراه داشت و این اقدام هتاکانه در دانمارک را شدیدا محکوم کرد.

ضرورت وحدت دولت‌ها و ملت‌های اسلامی

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر ضرورت وحدت دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و همه پیروان ادیان آسمانی برای مقابله مؤثر با هرگونه تعرض به ساحت قرآن کریم و مقدسات ادیان ابراهیمی در هر کجای جهان، گفت: به‌رغم نیات شوم طراحان پشت پرده اهانت به مقدسات و ارزش‌های بیش از ۲ میلیارد مسلمان جهان، معتقدیم آزاد اندیشان و حق‌طلبان جهان یک صدا در مقابل این فتنه شوم و اقدامات نفرت انگیز می‌ایستند و در سایه هوشیاری، وحدت و انسجام، ناقضان واقعی حقوق بشر را رسوا و پشیمان خواهند کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به تلاش‌های در حال انجام در سطح جهان اسلام برای پاسخگو ساختن متعرضان به مقدسات اسلامی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با کشورهای اسلامی، به اقدامات و تلاش‌های خود برای مقابله با جهالت قرن بیست و یکم که در سایه آزادی بیان دروغین غربی، کرامت انسانی و آزادی بیان اصیل را هدف قرار داده، ادامه خواهد داد.

وی افزود: از منظر جمهوری اسلامی ایران، دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و نیز پیگرد و مجازات اهانت کنندگان مسؤول بوده و در این زمینه افکار عمومی جهان اسلام منتظر اقدام عملی دولت دانمارک است.

(پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. کشورهای اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدامات، سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک سوئد در این کشورها را احضار کردند. جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به احضار سفیر سوئد به وزارت امور خارجه کرد و علاوه بر این حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد که با توجه به پایان ماموریت سفیر سوئد در تهران و به دستور رئیس جمهور، تا زمانی که دولت سوئد اقدام موثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی و قرآن مجید صورت ندهد و برخورد جدی با فرد یا جریانی که چنین اهانتی را برای دومین بار در سوئد تکرار کرده، نداشته باشد، سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روزهای آینده وارد ایران شود، نخواهیم پذیرفت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد که تا زمانی اقدام موثر از سوی سوئد انجام نپذیرد، همچنان سفیر جدید ایران نیز به استکهلم اعزام نخواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین در این خصوص به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و با فؤاد حسین همتای عراقی خود نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. دو وزیر خارجه خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی شدند. وی در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به این اقدام هتاکانه شد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/2501

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی