پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معاون درمان وزیر بهداشت:

جان بابایی گفت: ویروس در بدن فرد مبتلا بین ۵ تا ۷ بار تکثیر می‌شود و در هر تکثیر احتمال جهش وجود دارد.

منتشر شده در 8 تیر 1400
در سرویس

 قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت و محمد رضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو امشب ۷تیرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور و واکسیناسیون پرداختند.

جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کسانی که در مسند سیاست‌گذاری هستند باید ویروس را بشناسند، در حدی که تصور آن‌ها باید درست باشد؛ بیان کرد: ویروس کرونا با همه نسل‌های قبلی خود متفاوت است، ویروس کرونا کشندگی مرس و سارس را ندارد و برای همین ماندگار است، این ویروس ساختمان بزرگی دارد  به طوری که از ساختمان‌های ژنی کوچکی تشکیل شده است که هر کدام می‌توانند جهش پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه ویروس دائم می‌تواند تغییر جهش پیدا کند، افزود: به طور متوسط هر فردی که مبتلا به بیماری می‌شود بین ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ ویروس در بدنش است، ویروس در بدن فرد مبتلا بین ۵ تا ۷ بار تکثیر می‌شود و در هر تکثیر احتمال جهش وجود دارد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اکثر جهش‌هایی که در دنیا و ایران اتفاق افتاده جهش‌های ناموثر بوده است، ادامه داد: جهش‌هایی اتفاق افتاده که سازمان بهداشت جهانی آن‌ها را به عنوان جهش‌های پر اهمیت تلقی کرده است، ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیل از ویروس‌های شناخته شده هستند.

او با اشاره به اینکه هند طولانی‌ترین پیک را داشته است، گفت: وقتی ویروس در یک منطقه به صورت طولانی مدت و با تکثیر بسیار بالا قرار می‌گیرد جهش‌ها بیشتر می‌شود.

او با اشاره به اینکه هرچه ویروس قدرت انتشار بالایی داشته باشد باعث جهش‌های دیگر می‌شود، گفت: هرچه می‌گذرد قدرت سرایت پذیری ویروس بیشتر می‌شود، لذا قدرت انتقال و سرایت پذیری هر چقدر بیشتر باشد خطرناک‌تر از قدرت بیماریزایی است، سیستم ایمنی بدن ممکن است که فریب بخورد.

جان بابایی با اشاره به کاهش تاب‌آوری مردم ادامه داد: قطعاً امسال رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم کمتر از سال گذشته است، تقریباً در اکثر استان‌های ما بالای ۷۰ ساله‌ها واکسن دریافت کرده اند، میزان مرگ و میر امسال در مقیاس افراد مبتلا کمتر از سال گذشته است.

کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میرها بر اثر کرونا

او با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر تقریباً ۵۰ درصد به طور متوسط کاهش یافته است، بیان کرد: یکی از دلایل این موضوع این است که درمان زودتر شروع شد و بیماریابی صورت گرفت لذا بیماران اکسیژن کافی را دریافت کردند همچنین مهارت کادر درمان بالا رفت.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد مرگ و میر استان‌ها مربوط به سنین بالای۶۰ سال به دلیل کرونا است، لذا کسانی که بالای ۷۰ سال سن داشتند، واکسینه کردیم تا میزان ابتلای آن‌ها و میزان مرگ و میر کمتر شود.

او خسته شدن مردم از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را از عوامل اوج گرفتن چند باره کرونا دانست و عنوان کرد: به رغم افزایش موارد کرونا، نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یافته است.

برکت و پاستور برای کشور و برای حاکمیت پای کار آمده اند

جان‌بابایی با اشاره به اینکه واکسن برکت و پاستور هردو خوشبختانه تست‌های خوبی را پشت سر گذاشتند، گفت: اعتقاد دارم که واکسن‌های ایرانی یک روزی ثابت خواهند کرد که جزو بهترین‌های دنیا هستند، کشور‌هایی که واکسن تولید می‌کنند گاهی در خصوص میزان تولیدشان اغراق می‌کنند، کشور ما فروشنده واکسن نیست، واکسن‌های برکت و پاستور برای کشور و برای حاکمیت پای کار آمده اند، زیرا برای هیچ کدام از آن‌ها سودآور نیست، آن‌ها به دلیل مسائل ملی قسمت زیادی از سرمایه هایشان را بر روی تولید واکسن گذاشتند.

او ادامه داد: تولید واکسن زمان‌بر است، کار ۲۰ ساله را کمتر از ۲ سال انجام داده ایم، تولید واکسن نیازمند زیرساخت، تکنولوژی و بستر‌های لازم است، کشور ما با بحث تحریم مواجه بوده لذا با همین بضاعت اقدام به ساخت واکسن کردیم.

جان بابایی ادامه داد: کشور‌ها می‌خواهند از تولید واکسن نفع اقتصادی و سیاسی ببرند لذا ادعا‌های آن‌ها در حوزه تولید درست نیست، برخی از کشور‌ها دچار مشکلات خودشان شدند مثلاً هند قرار بود به ما واکسن برساند، اما درگیر کشور خودش شد و به ما واکسن تحویل ندادند.

او اظهار کرد: نگرش مسئولین و مردم باید تغییر کند، هیچ کشوری نمی‌تواند میزان بار بیماری را بگوید، بیش از ۱۰ برابر کسانی که بستری شده‌اند یا در خانه مبتلا هستند  یا علائم بسیار کمی دارند، با بیماری کشنده روبرو بوده اند که ویروسی و  البته قابل پیشگیری است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: سرخک، سرخچه و سیاه سرفه روزی کشنده‌ترین بیماری زمان خود بودند، اما با واکسن کنترل شدند، باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم و واکسیناسیون در حد وسیع انجام شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/105816

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی