پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 13 اردیبهشت 1400
در سرویس

به گزارش جهت، با شیوع ویروس کرونا شاهد الکترونیکی شدن و یا تمدید خودکار دفترچه درمان بودیم که خوشبختانه به مرور زمان اجرای طرح حذف دفترچه‌های خدمات درمان کلید خورد. طرحی که به یقین با مخالفان بسیاری مواجه است ، اما باید به این نکته توجه داشت که اجرای طرح حذف دفترچه‌های خدمات درمان می‌تواند باعث ایجاد شفافیت و صرفه جویی در زمان شود اتفاقی که به یقین به ذائقه مخالفان این طرح خوش نخواهد آمد.

در همین راستا محمد حسین عباسی مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی گفت: در صورتی که اجرای آن درست باشد و با پیچیدگی و مسائل دیگری همراه نباشد، به طور حتم حذف دفترچه‌های خدمات درمانی می‌تواند با مزایای بسیاری همراه باشد. صرفه جویی ریالی و استفاده کمتر از کاغذ را می‌توان در زمره مهمترین مزایای حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی بر شمرد.
وی ادامه داد: الکترونیکی شدن پرونده‌های پزشکی در راستای نظام سلامت الکترونیک می‌تواند یکی دیگر از مزایای حذف دفترچه‌های خدمات درمان به حساب آید. از این رو اگر انتظار داریم که طرح حذف دفترچه‌های خدمات درمانی موفق باشد باید تمام موارد لازم با هم اجرا شوند و اجرای ناقص و بخشی یک تکه از این پازل‌ها باعث سردرگمی بیش‌تر نیز خواهد شد، که این خود می تواند اصل قضیه را به زیر سوال ببرد.
عباسی نقش حذف دفترچه‌های خدمات درمان را در عدم انتقال ویروس کرونا موثر ارزیابی کرد و گفت: به‌طور حتم حذف دفترچه‌های خدمات درمانی می‌تواند مانع از انتقال ویروس کرونا شود، اما مهم‌تراین است که در مصرف کاغذ، جوهر و چاپ به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی ادامه داد: حذف دفترچه‌های خدمات همراه می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به نظام سلامت مطلوب در کشور شود، چرا که در بستر اجرای این طرح تمام خدمات درمان الکترونیک خواهد شد و دسترسی به سوابق بیماری فرد در کوتاهترین زمان ممکن و میسر خواهد بود.

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد شفافیت مالی در نظام سلامت را از دیگر مزایای حذف دفترچه های خدمات درمان برشمرد و اذعان داشت: امروزه در نظام سلامت نیاز به شفافیت بیش‌تر داریم. یکی از بخش‌هایی که شفافیت برای ما ایجاد می‌کند ثبت اطلاعات بیمار، پزشک و تمام روندهای درمانی بیماران در یک بانک اطلاعاتی بزرگ هستند که برای تحقق این امر باید تمام اطلاعات در نظام سلامت به صورت دیتا ذخیره شود که این خود صرفه جویی مالی و زمانی بسیار موثر خواهد بود.

عباسی در ادامه بیان کرد: الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکان می‌تواند عاملی برای کاهش و یا از بین رفتن رشوه و فساد شود‌‌. همچنین کاهش درمان‌های القایی و کم شدن توصیه برای انجام آزمایش و یا دریافت دارو در آزمایشگاه وداروخانه مشخص نیز از دیگر مزایای حذف دفترچه های خدمات درمان به حساب می‌آید. افزایش نظارت در سایه حذف دفترچه‌های خدمات درمان گام موثری در ایجاد شفافیت نظام سلامت و درمان خواهد بود.

وی در رابطه با چالشهای پیش روی حذف دفترچه های خدمات درمان اظهار داشت: بروز سردرگمی برای دارندگان دفترچه‌های خدمات درمان را می‌توان یکی از مهمترین چالش‌های اجرای این طرح دانست، که واقعاً خیلی آزاردهنده است. افرادی که با دفترچه سروکار دارند یا بیمار هستند یا همراهان بیمار هستند. به عبارت بهتر، به صورت طبیعی این‌ افراد دچار یک اختلال در زندگی خود هستند که به پزشک مراجعه کردند و آستانه‌ تحمل آن‌ها هم خیلی پایین‌تر است. بنابراین این سردرگمی برای آن‌ها بسیار آزاردهنده خواهد بود.

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: عدم همکاری سیستم‌های بهداشتی و درمانی و پزشک یکی دیگر از چالش های پیش روی حذف دفترچه خدمات درمانی است، چرا که تجربه نشان داده برخی از سازمانها و ارگانها نیز باید به تغییر مقاوم هستند، اما این در حالی است که اگر سازمان بهداشت و درمان خوب توجیه نباشد و همکاری مناسبی نداشته باشد، دود آن در چشم مردم می‌رود که نیازمند دریافت خدمت هستند.

عباسی در رابطه با زیرساخت‌های لازم برای حذف دفترچه‌های خدمات درمان گفت: به روز نبودن زیرساخت‌های الکترونیکی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی حذف دفترچه خدمات درمانی به حساب می‌آید، چرا که این احتمال وجود دارد که برخی از ارگان ها زیرساخت لازم را نداشته باشند که این خود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. هرچند وجود مشکل در ابتدای اجرای هر طرحی امری طبیعی به حساب می‌آید.

وی افزود: هر سیستم و یا هر ساختاری در مقابل تغییرات همیشه یک مقاومتی دارد، چرا که در آن ساختار جا گرفته است و تغییر را به راحتی نمی‌پذیرد. از از این رو شاید بهتر است در مرحله‌ قبل از اجرای این طرح، به صورت کلی، لزوم و یا نیاز تحول در آن عرصه برای افراد ملموس شود‌.
مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطر نشان کرد: شاید بهتر بود که سیستم بهداشت و درمان برای همکاری با این روند بهتر توجیه می‌شد و ضررهای انجام نشدن این تحول برای آن‌ها ملموس می‌شد که به نظر می‌رسد این امر به طور کامل محقق نشده است که این خود در بروز واکنش از سوی سیستم موثر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/114186

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی