پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روزجهانی کارگر در فرانسه؛

کارگران و معترضان فرانسوی امروز دوشنبه به مناسبت روز جهانی کارگر و در ضمن ادامه خشم و نارضایتی از اصلاحات بازنشستگی جنجالی امانوئل ماکرون روانه خیابانهای شهرهای سراسر این کشور شدند.

منتشر شده در 11 اردیبهشت 1402
در سرویس

به نوشته نیویورک تایمز، تا بعد از ظهر امروز از شهر لو هاور در شمال فرانسه گرفته تا شهر مارسی در جنوب این کشور ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و قرار بود این اعتراضات در بعد از ظهر با راهپیمایی در پاریس، پایتخت فرانسه به اوج خود برسد.

معترضان همچنان امیدوارند دولت را وادار به لغو تصمیم خود برای افزایش سن قانونی بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال کنند.

پلیس فرانسه انتظار دارد حدود نیم میلیون معترض در تظاهرات روز جهانی کارگر در سراسر این کشور به انگیزه اعتراض به تصمیم دولت پاریس مبنی بر افزایش سن قانونی بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال شرکت کنند؛ تصمیمی که منجر به بروز بزرگترین تهدید سیاسی علیه ماکرون در دور دوم ریاست جمهوری او شده است.

لوران برژه، رهبر اتحادیه صنفی کنفدراسیون دمکراتیک کار فرانسه، بزرگترین اتحادیه کارگری در این کشور، این تظاهرات را راهی برای ادامه مبارزه علیه طرح بازنگری در نظام بازنشستگی فرانسه دانست. او روز یکشنبه گفت: من ۶۴ سال را به عنوان سن بازنشستگی قبول ندارم و هرگز آن را نمی‌پذیرم.

چالش‌طلبی برژه نشان دهنده حقیقت فراگیرتری در پیش روی ماکرون است. اگرچه او توانست طرح اصلاحات بازنشستگی را با توسل به یک بند قانون اساسی و با دور زدن رای پارلمان به تصویب برساند اما این اعتراضات می‌تواند باقی ماندن خشم و اعتراض علیه ماکرون را به رخ بکشند.

شورای قانون اساسی فرانسه این طرح اصلاحات بازنشستگی را تصویب و رسماً به قانون تبدیل کرده و هر چند منصرف شدن از اعتراض به این طرح برای معترضان آسان نیست اما شانس چندانی برای اینکه معترضان بتوانند ماکرون را نسبت به تغییر دادن تصمیمش متقاعد کنند وجود ندارد.

آنتوان بریستیل، رئیس بخش نظرسنجی در مؤسسه افکارسنجی بنیاد ژان ژورس گفت: “ماکرون تلاش می‌کند بدون توجه به هر اتفاقی به جلو حرکت کند، اما مردم هنوز سر اعتراضشان ایستاده‌اند. حدود ۶۰ درصد از مردم می‌گویند که نمی‌خواهند نسبت به اعتراض به این اصلاحات بازنشستگی بی خیال شوند.”

فرانسه از ماه‌ها قبل درگیر اعتصابات و اعتراضات منظمی به این اصلاحات بازنشستگی و دیگر سیاستهای دولت ماکرون که میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها کشانده، شده است. امروز دوشنبه در ضمن مصادف شدن با روز جهانی کارگر، سیزدهمین روز اعتراض و اعتصاب سراسری علیه طرح اصلاحات بازنشستگی در سال جاری میلادی رقم خورد. امروز همچنین برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، اتحادیه‌های کارگری فرانسه که معمولاً مجزا از هم عمل می‌کنند یک جبهه متحد برای تظاهرات سنتی اول ماه مه تشکیل دادند.

سوفی بینه، رئیس کنفدراسیون عمومی کار، دومین اتحادیه صنفی بزرگ کارگری فرانسه، روز پنجشنبه به شبکه رادیویی آرتی ال گفت: تا زمانی که اصلاحات لغو نشود، هیچ بازگشتی به حالت عادی وجود نخواهد داشت.

اما ماکرون تاکید کرده از تغییرات در نظام بازنشستگی که به تدریج از ماه سپتامبر اجرایی می‌شود کوتاه نمی‌آید که این موضع او گزینه‌های کمی برای مخالفانش باقی می‌گذارد.

یک گروه اپوزیسیون لایحه‌ای را در مجلس سفلای پارلمان فرانسه ارائه کرده که سن قانونی بازنشستگی را به ۶۲ سال برمی‌گرداند، اما شانس کمی برای کسب اکثریت آرا از سمت مخالفان فرانسوی که دچار چند دستگی هستند، دارد.

راهپیمایی‌ روز کارگر در فرانسه، مسیر پیش‌روی جنبش اعتراضی این کشور را تعیین میکند. این راهپیمایی ممکن است انگیزه جدیدی به معترضان بدهد یا به طور نمادین تبدیل به آخرین حرکت قدرتمند آنها شود. برژه گفت: صبح روز دوم مه، تصمیم خواهیم گرفت که چه کار کنیم.

او پیش‌بینی کرد که اول ماه مه امسال یکی از بزرگ‌ترین مراسمهای روز کارگر در مورد مسائل اجتماعی در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته را رقم بزند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/8440

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی