پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازخوانی تاریخ

بررسی کودتای 21 فروردین 1361 به دست صادق قطب‌زاده، کسی که در کارنامه‌اش عضویت در شورای انقلاب، اولین رئیس صدا و سیما و وزیر امورخارجه پس از تسخیر لانه جاسوسی را داشت.

منتشر شده در 19 فروردین 1402
در سرویس

در بررسی تاریخی ماجرای کودتای قطب‌زاده، شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۶۱ بود که اعلامیه دادگاه انقلاب ارتش همه را غافلگیر کرد: عوامل توطئه‌ای برای ترور امام و سران کشور دستگیر شده‌اند. آنچه این خبر را مهم‌تر می‌کرد، چهره‌ اصلی این توطئه یعنی صادق قطب‌زاده بود.

رسانه

کسی که در کارنامه‌اش عضویت در شورای انقلاب، اولین رئیس صدا و سیما و وزیر امورخارجه پس از تسخیر لانه جاسوسی را داشت. او همچنین پیش از انقلاب از مبارزین خارج کشور و از چهره‌های نزدیک به امام موسی‌صدر بود.قطب‌زاده، بنی‌صدر و یزدی؛ در دوران شاه، سه چهره‌ی فعال مبارز خارج از کشور بودند که پس از انقلاب هرکدامشان برای خود، ادعایی داشتند. قطب‌زاده مثل بنی‌صدر احساس می‌کرد سطحش از خیلی‌های دیگر بالاتر است و بدش نمی‌آمد اولین رئیس‌جمهور ایران باشد، اما در انتخابات شکست خورد و پس از آرای باطله و داریوش فروهر و صادق طباطبایی و کاظم سامی، نفر هشتم شد. او که از این به بعد کاملا از گردونه‌ی قدرت حذف و منزوی شده بود، احساس می‌کرد انقلاب و امام از مسیر درست منحرف شده‌اند. از اینجا بود که تدریجا به فکر یک اقدام جدی علیه جمهوری اسلامی افتاد. کودتایی که در جریان آن بتواند خودش بر سر کار بیاید.

در همین افکار و ارتباط‌گیری‌ها بود که واحد اطلاعات سپاه که او را تحت رصد داشت متوجه شد او قصد ارزیابی یک اقدام نظامی در جماران و بیت امام را دارد. با هماهنگی اطلاعات سپاه و دادگاه انقلاب ارتش، یکی از ارتشی‌های قدیمی که سابقه‌ی همکاری با دادگاه انقلاب ارتش برای کشف گروه‌های برانداز و کودتاچی را داشت با قطب‌زاده مرتبط شد تا بتواند سر از سِرّ او درباره جماران دربیاورد.

رسانه

این روند طی شد و مشخص شد بر اساس طرح قطب‌زاده، قرار بود ابتدا بیت امام و نهادهای اصلی کشور بمباران یا منفجر شوند، سپس قطب زاده اعلام کند این اتفاق توسط حزب توده رقم خورده و او و جمعی از ارتشیها آنها را دستگیر کنند و خود به عنوان ناجیان انقلاب(که دیگر نه امام و نه اغلب افراد اصلی‌اش زنده هستند) کار را در دست بگیرند. قطب‌زاده نهایتا آخرین روزهای شهریور ۶١ اعدام شد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/10483

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی