پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رایزنی گسترده بر سر جایگاه دبیری مجمع تشخیص؛

با رفتن محسن رضایی از مجمع تشخیص، حالا رایزنی در خصوص جایگزین وی در پست کلیدی دبیری مجمع بالا گرفته و شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر نام سه چهره برای تصدی این کرسی مطرح شده است.

منتشر شده در 7 شهریور 1400
در سرویس

محمد نوری، روزنامه نگار و سردبیر پیشین روزنامه ایران در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: با رفتن محسن رضایی از مجمع تشخیص به پاستور، اکنون گمانه‌زنی و رایزنی در خصوص جایگزین وی در پست کلیدی «دبیری مجمع» بالا گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص که توسط رئیس این نهاد انتخاب می‌شود، نقش بسزا در رتق و فتق امور این «نهاد عالیه نظام» ایفا می‌کند. نهادی که وظیفه حساس در شکل دهی سیاستهای کلان کشور و نیز داوری در خصوص اختلافات دو نهاد شورای نگهبان و مجلس را عهده‌دار است.

ارزش و وزن «مقام دبیری مجمع تشخیص» زمانی روشن می‌شود که دریابیم که او به عنوان دست راست رئیس ، ارکان و اجزا این نهاد فراقوه‌ای بویژه کمیته‌ها و کمیسیونهای این نهاد را سازماندهی می‌کند. همینطور موضوعات و مسائل خطیری که مقام رهبری به این نهاد موکول می‌کند، را برای تصمیم‌گیری اعضای مجمع پردازش می‌کند. 

با چنین چارت تشکیلاتی، «دبیرخانه مجمع» در سالهای گذشته به پایگاه قدرت محسن رضایی تبدیل شد و او توانست بسیاری از چهره‌های علمی ، سیاسی و مدیریتی را در ساختمان خیابان مصدق شمالی گردهم آورد. تا جایی که اغلب مدیران جریان اصولگرا برای تکمیل رزومه خود با نام«پژوهشگر مجمع تشخیص» چند صباحی را در این مرکز سپری کنند.

لذا انتظار می‌رفت که صندلی محسن رضایی در نهاد مجمع، توجه محافل و جریانهای سیاسی را جلب کند.

خبرها و شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر نام سه چهره برای تصدی کرسی دبیری مجمع مطرح شده است. از میان چهره‌های سیاسی، محمد صفار هرندی و سعید جلیلی و از بین مدیران داخل مجمع، علی احمدی شانس‌شان برای جایگزینی محسن رضایی بالا رفته است.

صفار هرندی در سوابق خود، ریاست دفتر سیاسی سپاه، سردبیری روزنامه کیهان، وزارت ارشاد، مشاورت فرهنگی فرمانده سپاه را دارد و در حال حاضر نیز یکی از اعضای مجمع تشخیص است.

سعید جلیلی رئیس حلقه «امام صادقی‌ها» که افکار عمومی وی را با 2 دور حضور در رقابت ناکام در انتخابات به خاطر دارند. جلیلی طیف جوان و رادیکال اصولگراها را نمایندگی می‌کند و در سوابق خود دبیری شورای عالی امنیت ملی و معاونت وزارت خارجه در دوره احمدی نژاد را دارد. او نیز مثل صفار هرندی هم اکنون عضو مجمع تشخیص است.

اما سومین چهره مطرح برای دبیری مجمع تشخیص، دکتر علی احمدی است، که تاکنون در جایگاه جانشینی محسن رضایی، اداره این تشکیلات را برعهده‌ داشته است. 

احمدی که خاستگاه پارلمانی دارد و قبلا نماینده مجلس بوده برخلاف دو کاندیدای دیگر (جلیلی و هرندی) کمتر در مقابل دوربین ظاهر شده است. البته در جریان انتخابات اخیر به عنوان یکی از سخنرانان اصلی ابراهیم رئیسی در برخی نشستها حضور یافت و با استفاده از پایگاه دانشگاهی خود(کرسی تدریس علوم سیاسی) طیف دانشجویان را برای حضور در انتخابات و رأی به کاندیدای برتر اصولگرایان(ابراهیم رئیسی) ترغیب کرد. 

طبق گفته منابع مطلع، احمدی در سابقه 20 سال حضورش در مجمع تشخیص مدت 10 سال ریاست «کمیسیونی ویژه» را برعهده داشته است کمیسیونی که نقش کلیدی در انتقال و عملیاتی کردن سیاستهای ابلاغی رهبری دارد. این کمیسیون که در واقع حلقه اصلی ارتباط و هماهنگی رهبری با مجمع هست با نام«کمیسیون مشترک دفتر رهبری و مجمع تشخیص» عمل می‌کند. گفته‌ می شود در همه دوران دبیری محسن رضایی، او بوده که کار مهم پردازش و مهندسی طرح¬ها و پیگیری سیاستهای ابلاغی را در قالب پروژه‌های عملیاتی در کمیته‌ها و کمیسیونها به انجام می‌رسانده است.

با داشتن این مسئولیت کلیدی است که احمدی چهره‌ای شناخته شده برای اعضای مجمع و الیت نظام است. او بعد از انتخابات نیز اغلب در کنار احمد وحیدی وزیر کشور رئیسی دیده شده است. 

یکی از ملاحظات مهم در انتخاب جایگزین محسن رضایی، «نظر رئیس مجمع تشخیص» است و اینکه آملی لاریجانی از میان چهره‌های مطرح به کدام یک تمایل خواهد داشت؟

در حالی که جریانهای سیاسی برای نشستن یکی از نمایندگان خود(اعم از صفار هرندی و سعید جلیلی) در جایگاه دبیری مجمع تلاش می‌کنند، اما گفته می‌شود، رئیس مجمع علیرغم زاویه اختلاف سیاسی که با هر سه نامزد مذکور دارد، در نهایت ممکن است با ملاحظه داشتن اشراف بر مسائل فنی دبیرخانه، احمدی را بر دو کاندیدای دیگر(هرندی و جلیلی)ترجیح دهد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/97451

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی