پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اگر می خواهید بدانید چطور می شود ما می توانیم موشک هایپرسونیک بسازیم اما نمی توانیم مشاین مورد نیاز مردم را بسازیم این رشتو را بخوانید.

منتشر شده در 7 اسفند 1402

به گزارش جهت پرس؛ اگر می خواهید بدانید چطور می شود ما می توانیم موشک هایپرسونیک بسازیم اما نمی توانیم مشاین مورد نیاز مردم را بسازیم این رشتو را بخوانید.

یکی از سوالاتی که در ذهن هر ایرانی وجود دارد این است که چطور می شود ما می توانیم موشک هایپرسونیک بسازیم و پیشرفته ترین پهپاد های آمریکایی را مهندسی معکوس کنیم اما نمی توانیم یک ماشین مورد نیاز برای مردممان بسازیم! بیایید بصورت موشکافانه این مسئله را بررسی کنیم.
در قدم اول باتوجه به پرس و جوی بنده از سرپرست طراحی ایران خودرو، کشور ما هیچ پلتفرم بومی (ساختار و اسکلت تشکیل‌ دهنده خودروها که بخش‌های فنی مختلف یک خودرو را شامل می‌شود) از خودش ندارد! یعنی شرکت های خودرو سازی ایرانی از اساسی ترین لازمه ها هم به راحتی چشم پوشی کردند!
درحالی که استاندارد‌های 85 گانه چندسال پیش به خودروسازان ابلاغ شده و خودروسازان باید استاندارد‌های لازم را روی تمام خودرو‌ها اعمال می کردند، اما چرا تمام خودرو‌های تولیدی یک استاندارد ضعیف دارند؟ چرا باوجود اینکه وزیر صمت اعلام کرده بود که پلتفرم کارآمد داخلی بزنیم هیچ توجهی نشد؟
طبق اظهار نظر مسئولین بیش از 80% قطعات ماشین های تولید داخل کشور، از خارج وارد می شود و قیمت آن لحضه ای با قیمت ارز تغییر پیدامی‌کند. البته ای کاش مسئولین آمار می گرفتند که آیا این قطعه های خارجی همان خارجی است که در ذهن ما می باشد و کیفیت فوق العاده ای دارد؟
علاوه بر این وقتی 80% قطعات ماشین های ایرانی از خارج وارد می شود پس تولید ماشین در ایران به نفع تولید کنندگان قطعات در ایران نیست. طبق آمار بیش از 72% آلودگی بوجود آمده از سوی ماشین ها در تهران و شهرهای بزرگ که طبق اعلام وزارت بهداشت سرطان زا هست به دلیل همین قطعات خارجی است!
یعنی کسانی که اقدام به واردات و یا تولید این قطعات می کنند هیچ فرقی با کسانی که به جان مردم سوء قصد می کنند ندارند، اما در ورژن با کلاس و شیک تر. از دید منطقی هم که چه فرقی میکند ماشین را کامل وارد کنیم یا اینکه بصورت قطعه بی کیفیت تر؟
جدای از اینکه اگر بصورت قطعه وارد شود باید عوارض نجومی بدهیم و جالب تر اینکه بعدا مشخص می شود آنهایی که گفته اند قطعه وارد کنیم خیانت در امانت کرده اند ودولت مردان را درست توجیه نکرده اند، یا شاید بهتر است بگوییم به نفع مافیاهای خودرو مشورت داده اند!
جالب تر اینکه حتی ماشین های چینی که الان در ایران است اکثرا در خیابان های چین نیست و بیشتر ماشین هایی در پکن و شانگهای می چرخند که شبیه ماشین های اروپایی و آمریکایی هستند و از لحاظ قیمتی هم اختلاف کمی دارند! اما چرا ایران یک سری خاص ماشین چینی، یا قطعه را به ایران می آورد؟
دکتر عماد آبشناس از تجربه شخصی سفر خودش به چین می گوید که به گفته دوستان چینی، چین ماشین هایی با همه نوع سطح و کیفیت تولید می کند اما وارد کنندگان ایرانی به دنبال پایین ترین کیفیت کالا هستند نه با کیفیت ترین و کیفیت برای ایرانی ها هیچ اهمیتی ندارد!
برای تایید این حرف می بینیم که طبق نظریه های کارشناسان بین المللی خودرو، کارخانه های اروپایی و آمریکایی ماشین های خود برای شرق آسیا را با همان کیفیت اروپا و آمریکا در چین تولید می کنند و خود چینی ها هم همان ماشین ها را برای مصرف داخلی خریداری می کنند!
آنها همچنین اصرار داشتند که ماشین ها را کامل تولید می کنند و هیچ قطعه ای در کشورشان مونتاژ نمی شود واینکه ضوابط خود چین برای تولید ماشین و قطعات بسیار سخت تر از سطح کیفیت اوروپا و آمریکا است ولی ماشین های صادراتی را بنا به سفارش مشتری تولید می کنند
متاسفانه مشکل واردات کالای خارجی در همه موارد مثل همین ماجرای ماشین است و وارد کنندگان ایرانی متاسفانه تلاش می کنند پایین ترین کیفیت را برای ایرانی ها خریداری کنند خودمان هم داریم می بینیم که چه در دولت قبل و چه در دولت کنونی کسی زورش به مافیای خودرو نمی رسد!
یعنی یک مافیا در راس کار هست که به دلیل درآمد های چندین هزار ملیارد تومانی در حال بازی کردن با جان مردم است. اگر (طبق آمار موسسات مالی و اقتصادی) به ماجرای گذشته سود 102.5 هزار ملیارد تومانی که این مافیا بر اثر یک تصمیم اخیر دولت در مورد واردات خودرو توجه کنیم می توانیم…
متوجه شویم که این مافیا چه قدر قدرت مند است و بخش جزئی از همین پول می تواند چه کارهایی انجام دهد! شاید نیاز نباشد صدها دلیل دیگر را بیان کنیم تا متوجه شویم که چرا تولید خودرو در ایران پیشرفت نمی کند!
شاید اگر ورود خودرو به ایران مانند ورود فناوری های نوین و همچنین موشکی و یا هسته ای ممنوع بود و ایران در این زمینه ها تحریم بود آنوقت می دیدیم که ایرانی ها ماشین های آمریکایی و اوروپایی را مهندسی معکوس می کنند و بهتر از آنها را تولید می کنند. البته از این مسئله هم نباید گذشت که طبق جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی، کیفیت خودرو های داخلی روز به روز به نسبت گذشته بهتر و قابلیت های بیشتری به آنها اضافه می شود و ما می توانیم در خودرو هایی مثل تارا و شاهین این تفاوت ها را احساس کنیم! با این حال امیدواریم مجلس آینده فکری به حال مافیای این صنعت کنه!

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/161197

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی