پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جنجال جریمه‌های کرونایی ادامه دارد؛

حدود یکسال از اعمال محدودیت تردد شبانه می‌گذرد و در شرایطی که حتی برخی مسئولان می‌گویند این طرح تاثیری در کاهش کرونا نداشته، دلیل استمرار چنین وضعیتی مورد سوال است به ویژه آنکه برخی شائبه درآمدزا بودن این ممنوعیت را مطرح کردند!

منتشر شده در 17 آبان 1400
در سرویس

با افزایش واکسیناسیون و کاهش مرگ و میرهای کرونا، مطالبه رفع منع تردد شبانه داغ شده است، به ویژه آن که برخی از کارشناسان از بی اثر بودن این محدودیت ها در کنترل بیماری کرونا سخن گفته اند. حتی برخی تداوم این ممنوعیت را به دلیل درامدی عنوان کردند که نصیب دولت می شود.

این مطالبه نه تنهای از سوی مردم، بلکه از سوی شهرداری یا سایر دستگاه های دولتی هم مطرح شده است.

در نهایت روز گذشته رئیس پلیس با حضور در مجلس نسبت به برخی شبهات پاسخ داد و رئیس مجلس هم دیروز در جلسه علنی مجلس گفت: در زمان اوج کرونا دوستان حوزه درمان مشاهده کردند که بیشترین زمانی که ویروس کرونا انتشار پیدا می‌کند شب‌نشینی‌ها و دید و بازدیدهای شبانه است، بر این اساس به‌منظور به حداقل رساندن شب‌نشینی‌ها و حفظ سلامت مردم تصمیم به اعمال محدودیت تردد شبانه گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم فکر نکنند که دولت برای جبران کسری بودجه و نیروی انتظامی و برای کسب درآمد، محدودیت تردد شبانه را اعمال می‌کند.

با این حال با تداوم ممنوعیت تردد شبانه، همچنان مطالبه کارشناسان و مردم ادامه دارد. از این جهت بود که رئیس پلیس صبح امروز بار دیگر در نشست خبری توضیحاتی درباره جرائم کرونایی ارائه داد.

سردار سید کمال هادیانفر گفت: سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم که تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم لغو شود اما استدلال این است که کشته‌های کرونا به زیر 100 نفر برسد، نزدیک 450 میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیت‌ها، قرنطینه‌ها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده و اصلاً به پلیس تعلق پیدا نکرد.

به گفته هادیانفر، 68 میلیون وسیله نقلیه در هفت ماهه جریمه شدند که حدود 12 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و از جمع کل جریمه‌ها، تقریباً به 86 درصد دارندگان وسیله نقلیه پیامک زده شده است. این مقام انتظامی متذکر شد: به خودروهایی که بیش از یک میلیون خلافی داشتند دو بار پیامک زده و فرصت یک ماهه برای پرداخت خلافی دادیم البته خودروهای دارای خلافی بیش از سه میلیون نیز مشمول توقیف هستند.

محدودیت تردد شبانه شهری

محدودیت تردد شبانه در تهران و سایر شهرها، از پاییز ۹۹ اعمال شد و اکنون با گذشت بیش از یکسال از اجرای این طرح، هنوز منع تردد شبانه در اکثر شهرهای کشور در حال اجراست. از پاییز سال ۹۹ که دولت تصمیم گرفت محدودیت‌های کرونایی را جدی بگیرد تا به امروز، همچنان در تهران و سایر شهرها محدودیت‌های تردد شبانه اعمال می‌شود. بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت تردد شبانه در شهرهای قرمز، تا زمان فروکش کردن موج‌های  کرونا ادامه خواهد داشت.

آغاز ممنوعیت تردد هوشمند از اول آذر

به گفته رئیس مرکز مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل، از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۰ افراد فقط می‌توانند با ارائه کارت واکسن (هر دو دوز) یا تست منفی PCR سفر کنند. همچنین ظرفیت ۸۰ درصدی برای پذیرش مسافر در اتوبوس‌ها و قطارها در نظر گرفته خواهد شد. از آنجایی که رنگ بسیاری از شهرها قرمز و امکان وقوع پیک ششم نزدیک است، ممنوعیت‌های تردد و کرونایی تا پایان ششمین پیک کرونا ادامه دارد. این محدودیت‌ها فقط با تصمیم ستاد مقابله با کرونا لغو می‌شود.

آخرین نرخ جریمه تردد بین شهری

 نرخ جریمه تردد «از» و «به» شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است.
  نرخ جریمه تردد «از» و «به» شهرهای قرمز یک میلیون تومان است.

عدم تغییر در محدودیت تردد شبانه

 ساعت ممنوعیت تردد شبانه برای هفته دوم مهرماه تغییری نکرده است.از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح ممنوعیت تردد شبانه ادامه ادارد. جریمه تردد کرونایی قطعی است و در صورت عدم پرداخت، مبلغ جریمه کرونایی بعد از یکماه، دوبرابر خواهد شد. رفت‌‌وآمد در شهرهای قرمز، جریمه یک میلیون تومانی و تردد در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزارتومان جریمه دارد.

حالا که حدود یکسال از اعمال محدودیت تردد شبانه شهری با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، رییس پلیس تهران به صورت رسمی از از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده، محدودیت‌های تردد شبانه شهری برداشته شود. پیش از این نیز مطرح شده بود طرح محدودیت تردد شبانه شهری نه تنها در مهار شیوع ویروس کرونا موثر نبوده است که در بسیاری از موارد موجب ایجاد موانع در کسب‌وکار برخی اصناف شده است.

از این رو محدودیت تردد بین شهری باید با تغییراتی مواجه شود. به دنبال این تغییر بدون شک تغییراتی نیز در نحوه دریافت مجوز تردد بین شهری ایجاد خواهد شد. این درخواست با توجه به کاهش بار ترافیکی پایتخت مطرح شد و انتظار می‌رفت که مورد موافقت قرار گیرد که متاسفانه نگرفت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/86270

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی