پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کنند؛

در روزهای اخیر موجی از مهاجر ستیزی به ویژه افغان ستیزی همراه با مجموعه اخبار و تحلیل‌های نادرست رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور در مورد وقایع افغانستان، فضای مجازی ایران را پر کرده است.

منتشر شده در 12 مهر 1402
در سرویس

چالش مهاجرت در همه کشورها به ویژه کشورهای مهاجرپذیر گزارش می‌شود و گاهی حتی در سرزمین‌هایی که مدعی حمایت از مهاجران هستند، این گروه بیشترین آزار را متحمل می‌شوند.
این روزها در کشور شاهد موجی از مهاجر ستیزی به ویژه اتباع افغان شده ایم که رسانه های معاند برای جبران شکستی که در قضیه مهسا امینی خوردند پروژه جدید خود را کلید زده اند.

افغانستان به دلیل اختلافات داخلی و مداخلات خارجی بیشترین آمار مهاجرت به کشورهای مختلف را دارد. طی سال‌های گذشته و به ویژه پس از به قدرت رسیدن مجدد گروه طالبان در این کشور، بخش قابل توجهی از این مهاجرین، ایران را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده‌اند و حدود 5 میلیون از اتباع افغان در ایران حضور دارند.

چندین هفته است که موج بسیار سهمگین افغان هراسی فضای مجازی ایران را در می نوردد و هر روز فیلمی قدیمی با توضیحی جدید و البته مملو از دروغ و اتهام در تلفنهای همراه دست به دست می شود. حضور مهاجرین و مدیریت صحیح این امر حتما نیازمند پایش دقیق و علمی و توجه همزمان به فرصتها و تهدیدهای این امر است اما ساده اندیشی است که امواج دروغ و شایعه در هفته های اخیر را بدون یک عقبه امنیتی و تنها حاصل دغدغه‌مندی مردم از مشاهده کارگران و مهاجران افغان در کوی و برزن بدانیم. بی شک با شکست پروژه فتنه سال ۱۴۰۱ دشمن به دنبال مستمسک جدیدی برای ایجاد بلوا و آشوب در ایران و حتی پیشبرد آن تا راه اندازی یک فتنه خطرناک منطقه ای است. فتنه جدید ابعاد و لایه های محتلفی دارد که در این نوشتار سعی می کنیم در حد امکان بدان اشاره کنیم. رکن رکین این فتنه دروغ پراکنی در فضای مجازی برای ایجاد اختلال در فضای ذهنی و روانی مردم و حتی مسئولین است.

پیشبرد پروژه های ضد انقلاب اسلامی نیازمند ایجاد مشکل در حوزه درون و بیرون کشور است و دشمن دریافته است که جمهوری اسلامی ایران مستحم تر از آن است که با ایجاد مشکل در یک ناحیه خم به ابرو بیاورد لذا دنبال‌کردنِ پروژه درگیرسازی در داخل (که در صورت ایجاد بحران میان جامعه مهاجر و جامعه میزبان ابعاد وسیعی خواهد داشت) و در خارج (خصوصا در مرزها) را دنبال می کنند و البته می دانند که چنین مشکلاتی نیز تنها به مشغول‌سازی جمهوری اسلامی ایران خواهد انجامید و به نظر می رسد که خیال خامِ براندازی و خوابِ «لف لف خوردن پنبه دانه» از سر ایشان -بالاجبار و ناشی از اقتدار ایران اسلامی- دور شده است.

مدیریت صحیح مسأله مهاجرین امری است ضروی که بایدیگیری شود اما جوسازی‌های مسموم اخیر، مسأله دیگری است که دشمن روی تبعات امنیتی آن حساب کرده است. عدم رسیدگی به این شایعه پراکنی و دیوسازی از مهاجرین و حاکمیت کنونی افغانستان، وضعیت فضای ذهنی و روانی جامعه و حتی مسئولین امر را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
روز گذشته کلیپی تحریک‌آمیز از ضرب‌وشتم یک مهاجر افغان‌ در فضای مجازی منتشر شد.

واکنش کاربران فضای مجازی نسبت به فضاسازی‌ها در مورد اتباع افغان

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/143066

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی