پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت‌پرس گزارش‌ می‌دهد؛

پروژه اصلاح طلبان جهت شرکت در انتخابات آتی دوگانه پیروزی در انتخابات یا فتنه و چالش اساسی برای انقلاب را هدف گرفته است.

منتشر شده در 5 تیر 1402

عصمت علی‌آبادی ـ در جلسه عصر یکشنبه جبهه اصلاحات ایران، آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت با رأی اعضای جبهه  به ریاست این تشکیلات اصلاح‌طلب انتخاب شد.

جبهه اصلاحات ایران در آستانه انتخابات سال 99، با حضور 31 حزب به‌صورت رسمی اعلام موجودیت کرد تا هدایت انتخاباتی این جریان را برعهده بگیرد.

این جبهه جایگزین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد که در انتخابات سال 94 و 96 به ریاست محمدرضا عارف، فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان را برنامه‌ریزی کرده بود اما به‌دلیل اختلاف میان احزاب اصلاح‌طلب بر سر حضور چهره‌های غیر حزبی به انحلال کشیده شد.

ریاست جبهه اصلاحات ایران در ابتدا با بهزاد نبوی بود اما از اسفندماه سال گذشته که نبوی، استعفاء داد تکلیف ریاست این جبهه نامعلوم بود.

با انتخاب آذر منصوری و شورای مرکزی جدید این تشکیلات، بنظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از حالا برای انتخابات مجلس دوزادهم در حال برنامه‌ریزی هستند. 
 

فشار حجاریان بر اصلاح طلبان برای عدم حضور در انتخابات/ تئوری بعدی حمله به مشارکت مردم

بنابراین گزارش در ادامه به مصاحبه «سعید آجرلو» در گفت وگو با ایرنا می‌پردازیم که درباره اظهارات اخیر سعید حجاریان علیه رئیس جمهور و راهکارهایی که برای انتخابات آتی به جریان اصلاحات پیشنهاد داده است، تصریح کرد: صحبت حجاریان را ادامه بازتابی از جریان رادیکال اصلاح‌طلب که به سمت تجدیدنظرطلبی و ساختارشکنی سوق یافته، تحلیل می‌کنم. این جریان از سال ۹۸ و بعد از انتخابات مجلس آغاز و همچنان تداوم دارد و حرفشان این است که اصلاحات در کشور پاسخ نگرفته و باید به سمت تغییرات ساختاری حرکت کرد و نامی که روی جریان خود می‌گذارند، اصلاح‌طلبان ساختاری است.

به گفته وی، مصطفی تاج‌زاده این فضای گفتمانی را تا حدودی رهبری می‌کند و پیشروی این جریان است که به اصطلاح معتقد به اصلاح‌ساختاری است، همچنین حجاریان اصلاح طلبان را از بُعد نظری و اندیشه‌ای راهبری می‌کند تا اجازه ندهد وارد عرصه فهرست‌دادن و یا ثبت‌نام در انتخابات شوند.

سکوت اصلاح طلبان از حمایت از دولت روحانی

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به تعابیر حجاریان از دموکراسی اشاره داشت و مطرح کرد: حجاریان در مصاحبه خود با یک روزنامه از چند کلمه و تعبیر استفاده کرد از جمله اینکه “یک دوره شبه دموکراسی داشتیم و دیگر همان را نداریم” این اظهارات در حالیست که هنوز اصلاح‌طلبان پاسخی به چرایی حمایت خود از دولت روحانی نداده‌اند و اواسط دولت دوم روحانی به جای آنکه پاسخگوی ناکارآمدی دولت قبل باشند، وارد مرحله جدیدی شدند و به حمله و هجمه به ساختارهای جمهوری اسلامی و نهاد انتخابات روی آوردند.

حمله به ساختارهای جمهوری اسلامی و نهاد انتخابات کشور

آجرلو صحبت‌های حجاریان را در راستای مهندسی و صورت بندی نیروهای سیاسی و به نوعی بازتاب گرایش رادیکال و ساختارشکنی دانست و عنوان کرد: این گرایش رادیکال و ساختار شکنانه کمترین مرز را با اپوزیسیون خارجی دارد.

وی با بیان اینکه طبق این گفت وگو حمله بعدی حجاریان به انتخابات و مشارکت است، تصریح کرد: پیشنهاد استعفا به دولت در چارچوب پیش‌شرط برای مشارکت و حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات است. زیرا که حجاریان در صحبت های خود ۶ پیش‌شرط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات را عنوان می‌کند و می گوید در صورت تحقق این ۶ پیش‌شرط باز هم با دولت سیزدهمی طرف هستند که با این دولت نمی‌توانند کار کنند و به همین واسطه مطرح می کند قبل از تحقق این ۶ پیش‌شرط دولت باید کنار بکشد تا ما بتوانیم کار کنیم.

فشار حجاریان بر اصلاح طلبان برای عدم مشارکت در انتخابات

آجرلو ادامه داد: به اعتقاد من حرف‌های حجاریان غیردموکراتیک است. باید به این افراد گفت که شما چطور می‌خواهید یک نهاد دولت را نیمه کاره بگذارید و بعد از دل چنین شرطی دموکراسی برای انتخابات مجلس بیرون بکشید!

این کارشناسی مسائل سیاسی بیان کرد: اظهارات حجاریان دقیقا در جهت حمله به تفکراتی مانند بهزاد نبوی و بخشی از کارگزاران و جریان عارف است که می‌خواهند در انتخابات حضور داشته و به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به مطرح شدن استعفای دولت در صحبت‌های حجاریان خاطر نشان کرد: این طیف از اصلاح‌طلبان در دور دوم خاتمی معتقد به عبور از حاکمیت بودند، در دوره احمدی‌نژاد هم دوباره همین پیشنهاد نیمه کاره ماندن دولت را مطرح کردند، در دوران روحانی نیز همین طیف مانند «عبدی» پیشنهادی در همین راستا را بیان کرد و باز هم در این دوره همین این حرف را تکرار می‌کنند.

آجرلو عنوان کرد: اگر قرار بود حاکمیت به حرف اینها گوش بدهد هیچ دولتی در جمهوری اسلامی به پایان نمی‌رسید چه دولت اصلاح طلب و چه دولت اصولگرا.

وی تاکید کرد: اساساً از دل ناتمام ماندن دولت نوعی ناامنی و اضطراب و التهاب اجتماعی بیرون خواهد آمد در حالی که پایان این دولت به معنای ثبات سیاسی در کشور است.

کلید زدن عملیان روانی از سوی حجاریان در آستانه انتخابات

این کارشناس مسائل سیاسی صحبت های حجاریان را بازگشت به عملیات روانی دانست و متذکر شد که وی در این کار استاد است و با توجه به تئوری فتح سنگر به سنگر یا فشار پایین و چانه‌زنی از بالا در روزنامه صبح امروز، این اظهارات در چارچوب همان عملیات روانی است که کاملاً علیه مردم‌سالاری دینی قرار دارد.

آجرلو با بیان اینکه حجاریان سعی دارد بخشی زیادی از اصلاح طلبان را منفعل کند و حمله جدیدی به جریان مقابل ترتیب دهد، گفت: طی ۲۰ سال گذشته از سال ۷۶ به بعد اساس کارشان با همین عملیات روانی پیش رفته تا تئوری نهایی‌شان که همان فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا است را جلو ببرند.

تئوری تکراری حجاریان و تاج زاده برای چالش آفرینی در انتخابات

آجرلو در ادامه اظهار داشت: حجاریان با پیش شرط هایش به‌ دنبال بالا بردن سقف مطالبه اصلاح‌طلبان از حاکمیت است تا در نهایت بتوانند مشروعیت انتخابات را با موجودیت خود گره بزنند به این معنا که اگر وارد عرصه انتخابات نشوند و اصلاح‌طلبان را منفعل کنند، از دل آن مسئله رقابت و مشارکت را خدشه‌دار کرده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: من از این جهت، این کار را عملیات روانی تعبیر می کنم که شبیه این کار را قبل از انتخابات ۱۴۰۰ موسوی خوئینی‌ها انجام داد. می خواهند سقف مطالبات را بالا ببرند و بخشی از اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند به انتخابات بیایند و مشارکت کنند، را منفعل نمایند.

به گفته آجرلو این تئوری اساساً برگرفته از نوعی تفکر اصلاح‌طلبی و یا به قول خودشان اصلاح‌طلب جامعه‌گرا است که حوزه قدرت را کنار می‌گذارد و به حوزه جامعه می‌رود تا اینکه بتواند مطالبات رادیکال را از زبان هسته سخت آن بیان کند.

آجرلو تاکید کرد: حجاریان می‌خواهد در کنار تاج‌زاده ضلعی را شکل بدهند که از دل آن انتخابات بعدی را دچار چالش کنند.

هراس اصلاح طلبان از بازنده شدن در انتخابات مجلس

وی با بیان اینکه به اعتقاد من بزرگترین هراس این طیف از اصلاح‌طلبان این است که در انتخابات مشارکت کنند و نتوانند رای بگیرند، عنوان کرد: اصلاح طلبان زمانی می خواهند در انتخابات مشارکت داشته باشند که برنده انتخابات باشند، اگر برنده نباشند نمی‌خواهند وارد این بازی شوند.

آجرلو در ادامه یادآور شد: آنان طبق گفته خودشان در سال ۹۲ «روحانی» گزینه اصلی آنها نبود ولی آمدند و از روحانی حمایت کردند، زیرا در آن زمان آقای هاشمی میدان دار بود و وقتی که دیدند اقبال اجتماعی تا حدودی با روحانی وجود دارد، آمدند و سوار موج شدند. بنابراین زمانی وارد بازی می‌شوند که حس کنند برنده هستند به همین دلیل وقتی ببینند که اقبالی در سطح جامعه ندارند به سمت تخطئه نهاد انتخابات در کشور می‌روند.

این کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت: نهاد انتخابات در کشور فراز و نشیب دارد و این فراز و نشیب ها به ما می‌گوید که می‌توانیم پیشنهادهای سازنده‌ای بدهیم که در انتخابات بعدی آسیب‌ها و نقاط ضعفی که وجود داشته، ترمیم شود.

گروگان گیری نهاد انتخابات

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان افزود: ادبیات حجاریان از جنس ادبیات سنگر به سنگر است و در دوره‌ای به‌قدری گرایش‌های رادیکال در سیاست ایجاد و ادبیات رادیکال شکل دادند که خودشان پشیمان شدند یعنی در فاصله سال های ۷۶ تا ۸۳ که به تحصن مجلس و داستان‌های کوی دانشگاه منجر شد.

وی تاکید کرد: آنان با اینکه همچنان ادعای دموکراسی‌خواهی، مشروطه خواهی و جمهوری خواهی می‌کنند اما به لحاظ روشی از جنس رادیکال هستند و رادیکال جلو می‌روند و هر نتیجه‌ای که حاصل شود، می‌خواهند نهاد انتخابات را به گروگان خود بگیرند.

سخن حجاریان توهین به امام(ره) است/اصلاح‌طلبان اعلام موضع کنند

 همچنین عبدالله گنجی نیز در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به مصاحبه اخیر سعید حجاریان از تئوری‌پردازان جریان اصلاحات با روزنامه اعتماد و توهین به رئیس جمهور در این گفت‌وگو اظهار داشت: من وقتی محتوای این مصاحبه را دیدم، اول از مدیرمسئول روزنامه اعتماد تعجب کردم که اجازه انتشار چنین مطالبی را داده است.

وی افزود: هنگام مطالعه متن مصاحبه‌ کننده از منظر جهت‌گیری محتوایی آن متوجه می‌شویم که در مسیر انقلاب اسلامی به تجدیدنظرطلبی رسیده و حرف جدیدی هم نیست. در واقع آقای حجاریان حدود ۲۴ سال است که مدل‌های جدیدی را به‌جای جمهوری اسلامی معرفی کرده که خبرنگار اعتماد در همین مصاحبه آنها را یادآوری کرده است؛ مشروطه‌خواهی، جمهوری‌خواهی، دموکراسی‌خواهی و … .

گنجی ادامه داد: نظام مورد نظر حجاریان مبتنی بر اندیشه کلاسیک غرب است و ارتباطی با آرا و اندیشه‌ای که حضرت امام(ره) با استفاده از آنها انقلاب کردند، ندارد. در مجموع، حرف‌های این شخص در آن چارچوب حرف‌های تازه‌ای نیست.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: اگر بخواهیم این اظهارات را در بستر زمان معنا کنیم، دو نکته ناراحت‌کننده در آن نهفته است؛ نخست اینکه آقای حجاریان با این گفت‌وگو شرایطی را فراهم می‌کند که اگر بیشتر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات شرکت کنند، نتوانند یا به کسانی که دنبال تحریم انتخابات هستند، بپیوندند.

گنجی با بیان اینکه امسال سال انتخابات است و دولت سیزدهم مسیر قابل دفاعی را شروع کرده که تک‌تک موفقیت‌ها را در منطقه و در رابطه با غرب می‌بینیم، ادامه داد: در مطالب مطرح شده از سوی حجاریان توهین به رئیس جمهور و نظام وجود دارد و او در این مصاحبه، جمهوری اسلامی را نماینده یک اسلام شاذ دانسته و در قالب این جمله و ادبیاتی که دارد، به امام (ره) توهین کرده است.

وی ادامه داد: حجاریان همچنین توهین به رئیس جمهور به عنوان منتخب ملت و کارکرد او، در حقیقت اصل دموکراسی و انتخابات را مخدوش کرده و رأی میلیون‌ها نفر را به سخره می‌گیرد.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: می‌توان گفت حجاریان با دو دلیل این محتوا را در قالب مصاحبه انتشار داده‌ است؛ ابتدا به‌هم‌ریختن برنامه اصلاح‌طلبانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند و در چارچوب نظام و قوانین به اصلاحات فکر می‌کنند به طوری که آنها را به عنوان اصلاح‌طلبان در اغما، سرسپرده و حتی شاذ خطاب می‌کند.

گنجی دلیل دوم انجام این مصاحبه را با سیاست خارجی موفق دولت در حوزه همسایگان مرتبط دانست و توضیح داد: این دولت مسائل منطقه‌ای را حل کرده و اولویت اقتصادی آن همسایگان هستند. مسأله خود با عربستان را حل کرده و موضوع یمن، مصر و سوریه را پیش برده است و در این دولت، مشکلات اعراب با سوریه به سامان رسیده است. از طرف دیگر در حال مذاکره جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و با غربی‌ها و آمریکایی‌ها هم بر سر مسأله هسته‌ای و هم موضوع زندانیان مذاکره می‌کنیم که نتیجه‌بخش بودن این فضای گسترده دیپلماسی و حل آن برای ایشان و دوستان شکنجه‌آور است.

وی یادآور شد: کسانی این کار را کردند که متهم به نابلدی زبان دنیا شده بودند و این تناقض باید حل شود؛ امثال حجاریان که در جریان اصلاحات ۳ یا ۴ نفر بیشتر نیستند، به‌دنبال جایگزینی جمهوری اسلامی بوده و معتقد به نظام دینی نیستند و صدها بار به این موضوع معترف بوده‌اند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر و اینکه برخی اصلاح‌طلبان هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند، اظهار داشت: حجاریان احساس می‌کند که حل مسائل مردم مدل‌های جایگزین جمهوری اسلامی را از اذهان دور کرده است.

گنجی با تأکید بر اینکه امثال تفکر حجاریان نگران به سامان رسیدن وضع معیشت هستند، ادامه داد: آنها با این مطالب، هم کارآمدی دولت و هم اصل نظام را نشانه می‌گیرند و ادای اپوزیسیون را درمی‌آورند تا بخش دیگر اصلاح‌طلبان را هم با خود همراه کنند؛ زیرا می‌خواهند در انتخابات یک جریان همگن تحریم‌طلب را به نمایش بگذارد که خوشبختانه قانون انتخابات ما مبتنی بر جریانات سیاسی نیست.

وی در ادامه با طرح این سؤال که مشخص نیست الیاس حضرتی مدیرمسئول اعتماد با انتشار مصاحبه‌ حجاریان به دنبال چه چیزی است؟ از او پرسید آیا با چنین مصاحبه‌هایی دنبال ضربه زدن به اندک اعتبار اصلاحات و پایگاه اجتماعی آن است؟ در حالی که او بارها در جلسات با رئیس جمهور، برای وی و دولت مستقر آرزوی توفیق کرده است!

این فعال رسانه‌ای در پایان با اشاره به دسته‌بندی‌ها و توهین‌های حجاریان به جریان اصلاحات، از چهره‌های اصلی این جریان خواست که نسبت به این اظهارات که از جایگاه اصلاح‌طلبی بیان شده واکنش داشته باشند و به صراحت اعلام کنند که آیا این مواضع، موضع همه اصلاح‌طلبان است یا خیر؟

 

در ادامه واکنش فعالان فضای مجازی در توییتر را در خصوص اصلاح‌طلبان و انتخابات مجلس در اسفندماه را مشاهده می‌کنید:

یک کاربر توییتر در خصوص شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی نوشت: اصلاح طلبان می‌دانند با گندی که در چند دهه قبل زدند، هیچگونه شانسی برای پیروزی در انتخابات آینده ندارند. لذا شخصی رو‌ آوردند برای ریاست این گروهک که به بهانه نداشتن محبوبیت کافی در بین تمام اعضاء، انتخابات آینده رو بایکوت کنن. این بایکوت یا تحریم همان آشوبی است که از آن صحبت میکنیم.

 

اصلاح طلبان و انتخابات

همچنین یک کاربر توییتر نوشت: اصلاح طلبان از هم اکنون یعنی حدود ۸ ماه مانده به موعد انتخابات شبهه افکنی را شروع کرده اند تا اگر رای نیاوردند بگویند انتخابات مهندسی شده بود و مثل همیشه فتنه ای به پا کنند. حربه‌ای نخ نما شده و شکست خورده.

انتخابات اصلاح طلبان

یک کاربر توییتری دیگر با اشاره به فعالیت‌های مختلف اصلاح‌طلبان جهت حضور در انتخابات آتی، نوشت: بازی هوشمندانه اصلاح طلبان جهت حضور بر مسند قدرت با معرفی یک برگ برنده با قابلیت عبور از فیلترینگ شورای نگهبان، حضور آقای خاتمی در انظار عمومی و مخالفت صریح با حجاب قانونی گفتگوی مفصل حجاریان استراتژیست بعضآ رادیکال اصلاح طلبان انتخاب یک خانم مذهبی صورتی و لیبرال با همراهی یک سگ بعد از اغتشاشات ززآ بعنوان دبیر کل نتیجه: دوگانه یا پیروزی در انتخابات یا فتنه و چالش اساسی برای انقلاب این رونمایی از پروژه انتخابات اصلاح طلبان رو از بنده ذخیره کنید تا روز واقعه

انتخابات اصلاح طلبانانتخابات اصلاح طلبانانتخابات اصلاح طلبان

کاربر دیگری با اشاره به سبغه اطلاح‌طلبان در استفاده ابزاری از زنان جهت پیشبرد اهداف سیاسی خود، نوشت: خبرنگار به آقای خاتمی گفت چرا در کابینه‌ی شما وزیر زن نیست؟! خاتمی در جواب گفت: «نمی‌خواهم با انتخاب وزیر زن ریسک کنم!» نگاهِ اصلاح‌طلبان به مقوله‌ی زن همینه! اینکه بعد از قضیه مهسا امینی و زن زندگی آزادی و … خانم آذر منصوری به ریاست جبهه اصلاحات انتخاب شده، معنی کاملا واضحی داره.

 

انتخابات اصلاح طلبان

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/3995

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی