پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک استاد دانشگاه گفت: پرس تی وی باید دیدگاهی متفاوت با امپراطوری حاکم بر رسانه‌های غربی را نمایندگی کند.

منتشر شده در 29 آذر 1400

احمد فاطمی‌نژاد استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به اینکه رسانه‌ها همواره به دنبال این هستند که وقایع و اتفاقات را متفاوت با روال مرسوم شکل گیری بازتاب دهند، گفت: با توجه به تصویری که در مورد برنامه هسته‌ای ایران در افکار عمومی جهانی ساخته شده و این برنامه را به عنوان یک تهدید ترسیم کرده اند، طبیعتاً فعل و انفعالی که درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات مرتبط با آن و گشایش‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاده می‌تواند برای افکار عمومی جهانی و رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی و امنیتی جذاب باشد.

این تحلیلگر حوزه بین الملل با عنوان اینکه پرس تی وی باید با برنامه سازی‌های مناسب به خنثی سازی برنامه‌های رسانه‌ای غرب بپردازد، گفت: پرس تی وی باید دیدگاهی متفاوت با آن امپراطوری حاکم بر رسانه‌های غربی را نمایندگی کند. طبیعتاً یکی از کار‌هایی که پرس تی وی در این فضای یکدست رسانه‌ای می‌تواند انجام دهد، این است که گزارش‌های مشابهی تهیه کند و در آن به خنثی سازی اخبار کذب بپردازد.

وی افزود: به نظر من مهمترین کاری که پرس تی وی می‌تواند در این مرحله انجام دهد، این است که تصویر واقعی و مسالمت آمیز ایران را برنامه‌سازی کند و گزارش‌هایی در این زمینه تهیه کند و به شفاف سازی بپردازد. در این فضا که رسانه‌های غربی از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای از جمله فضای مجازی بهره می‌گیرند و ما با یک هجمه اطلاعاتی مواجه هستیم، پرس تی وی می‌تواند با تهیه گزارش، گفتگو و مصاحبه با تیم ایران و مقامات ایرانی تصویر متفاوتی از آن رویکرد غالب را منعکس کند و اثرگذاری‌اش در شبکه‌های اجتماعی را بالا ببرد.

فاطمی‌نیا اظهار کرد: در چند روز اخیر شاهد خبرسازی‌های فراوانی بوده‌ایم. یکی از این خبرسازی‌ها این بود که ایران در حال آماده سازی برای غنی سازی ۹۰ درصدی است که آژانس این خبر را تکذیب کرد. حواشی و ادعا‌های این چنینی که عموما از سوی منابع نامشخص هم انجام می‌شود، برای رسانه‌ها جذاب است و به برجسته سازی آن می‌پردازند، گاهی اوقات تصویرسازی که این رسانه‌ها انجام می‌دهند و بازتابی که این‌ها از حواشی این اتفاقات دارند از اصل واقعیت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این یکی از مسائلی است که ممکن است برای مذاکرات دردسرساز باشد.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران محلی پرس تی وی که در کشور‌های مختلف حضور دارند، می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی اثرگذار باشند. گاهی اوقات یک توییت از این‌ها می‌تواند به اندازه یک گزارش تلویزیونی اثرگذار باشد. این اقدامات باید با ارائه نیات واقعی ایران همراه باشد، نشان دادن اینکه ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای مظلوم واقع شده و قربانی خواسته‌های حداکثری امریکا و در معرض بدعهدی آن‌ها واقع شده است. به نظر من جا دارد پرس تی وی بخش قابل توجهی از توانش از گفتگو‌های ویژه و اخبار گرفته تا مستند‌ها را اختصاص به رویکرد ایران در برنامه هسته‌ای بدهد. همکاری‌های گسترده‌ای که ایران با آژانس داشته است، اینکه ایران نسبت به کشور‌های دیگر تا چه اندازه فرصت بازرسی داده است و آژانس تا چه اندازه در ایران نیرو داشته و چه توانی برای رصد برنامه هسته‌ای ایران گذاشته، باید مورد توجه این شبکه قرار گیرد.

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد مهمترین نقطه قوت پرس تی وی را در تمایزش با جریان قالب رسانه ها‌ی بین المللی دانست و گفت: این شعار که پرس تی وی می‌تواند صدای بی صدیان در سطح بین المللی باشد، بزرگترین نقطه قوت این شبکه است. گزارش‌های محلی که پخش می‌کند بسیار در جذب مخاطب اثرگذار است. پرداختن به مردم کشور‌های خاورمیانه که همواره سرکوب شده اند و در جریان رسانه‌ای غالب کمتر مورد توجه هستند، می‌تواند نقطه قوت این شبکه باشد. افکار عمومی جهانی خصوصا افراد روشنفکر و کسانی که اخبار سیاسی را دنبال می‌کنند، برایشان مهم است که دیدگاه‌های متفاوت را بشنوند و در معرض یک دیدگاه یکسان، در چارچوب یکسان و تحت هژمونی امریکا و بریتانیا نباشند؛ یکی از علل اصلی موفقیت شبکه الجزیره همین است که سعی کرده دیدگاه متفاوتی را مطرح کند.

وی درباره رویکردی که پرس تی وی در جهت حفظ منافع ملی می‌تواند داشته باشد، گفت: رسالت اولیه پرس تی وی در سطح بین المللی این است که به عنوان یک رسانه بی طرف برنامه سازی کند، بهترین راهی که پرس تی وی می‌تواند در حمایت از منافع ملی ایران پیش بگیرد، این است که برنامه‌های مرتبط با ایران را جوری به تصویر بکشد که گویی از یک رویکرد منطقی از آن‌ها دفاع می‌کند، اگر خیلی صریح و مشخص به دفاع از منافع ملی ایران بپردازد، این ذهنیت پیش می‌آید که پرس تی وی تبدیل به بلندگوی جمهوری اسلامی ایران شده است که طبیعتا اینگونه در اثرگذاری بر افکار عمومی موفق نخواهد بود. باید از این حالت بیرون بیاید و ذهنیت افکار عمومی را در خلال برنامه‌های مختلفی که دارد اصلاح کند. به نظر من پرس تی وی در این زمینه می‌تواند از الجزیره الگو بگیرد.

فاطمی نژاد در پایان گفت: اگر پرس تی وی تمرکزش را روی اغنای افکار عمومی مخاطبان خارج از کشور بگذارد و به دنبال جذب مخاطب از خارج از کشور باشد و در جهت دغدغه‌ها و در واقع مسائل آن‌ها برنامه سازی کند، می‌تواند بسیار موفق باشد، در حال حاضر با همین سبکی که پیش می‌رود و می‌تواند خودش را در حد یک رسانه بین المللی مطرح کند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/78635

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی