پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از سوئد و دانمارک تا خشم جهانی

هتاکی به شعائر مسلمین با هدف تحقیر و حذف آثار اسلام در منطقه اروپا و جهان غرب بود اما اثر بومرنگی داشته است. قرآن سوزی امروز نوعی واکنش راست افراطی در اروپا به روند رشد جمعیتی مسلمین در جهان بالاخص در کشورهای اروپایی است.

منتشر شده در 31 تیر 1402

قرآن سوزی اتفاق تازه‌ای نیست و در طول تاریخ از جنگ‌های صلیبی تا امروز بارها اتفاق افتاده است.

در دوران معاصر نیز بسیاری از اشخاص نژادپرست و نفرت پراکن که به دنبال دیده شدن بوده‌اند، به چنین عمل نفرت پراکنانه‌ای دست زده‌اند.

با این حال قرآن سوزی‌ها در دوران معاصر معمولاً با حمایت علنی دولت‌ها انجام نشده بود اما اکنون در اتفاقی نادر، نفرت پراکنی علیه مسلمانان با حمایت دولت‌های سوئد و دانمارک انجام شده و سوئد و دانمارک به بهانه آزادی بیان، از چنین اعمالی حمایت کرده است.

اصل ماجرا از کجا شروع شد؟
ماجرای اخیر در سوئد در پی اقدام چهره افراطی دانمارکی به نام “راسموس پالودان” آغاز شد که با اعلام قبلی اقدام به سوزاندن قرآن کریم در شهرهای مختلف سوئد کرد. در پی این اقدام موهن مسلمانان سوئدی اقدام به تجمعات و اعتراضاتی در شهرهای مختلف سوئد کردند که با واکنش پلیس به خشونت کشیده شد.  نکته جالب این است که پالودان و حزب افراطی ­اش برای اجرای برنامه هتک حرمت به قرآن توانستند از مقامات رسمی مجوز بگیرند و همین امر موجب تحریک احساسات مذهبی مسلمانان و ایجاد درگیری آنان با پلیس شد. در نتیجه دامنه اعتراضات به این اقدام به شهر «نورشوپینگ» کشیده شد که پالودان قرار بود برنامه سوزاندن قرآن را در آن شهر هم اجرا کند. گرچه این برنامه در این شهر هم مجوز رسمی پلیس را داشت اما این برنامه نیز به اجرا در نیامد.

رسانه

نهایتا برنامه ضد اخلاقی وی در منطقه «رینکه‌بی» شهر استکهلم با مجوز و حضور پلیس اجرایی شد. این اقدام نیز تجمع و اعتراض تعداد زیادی از مسلمانان را به همراه داشت که منجر به مجروح شدن یک پلیس و بازداشت ۸ نفر در این منطقه شد. اما اوج اعتراضات به این اقدام غیر اخلاقی، در روز ۱۵ آوریل در شهر «اوره برو» رخ داد. تعدادی از خودروهای پلیس به آتش کشیده شد و تعداد زیادی از نیروهای پلیس نیز مجروح و تعدادی از معترضان هم بازداشت شدند.

با شدت گرفتن اعتراضات عمومی و خشم جامعه مسلمان، نهایتا «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد مجبور به واکنش شد. وی در یک بیانیه مطبوعاتی ضمن محکوم کردن خشونت علیه پلیس، اعلام کرد که کشور سوئد یک کشور دموکرات است و هرکس در این کشور حق ابراز عقاید خود را چه خوشایند و چه ناخوشایند را دارد و حق ابراز خشونت برای هیچ کس وجود ندارد». در این بیانیه وی ضمن رد تلویحی اقدام افراط گرایان سوئدی در بی احترامی به قرآن کریم، نسبت به واکنش مسلمانان که از نگاه او به شکل غیرقانونی انجام شده و همراه با خشونت بوده است، صریحا موضع گیری کرد.

بعد از موضع گیری نخست وزیر، رهبر حزب دموکرات سوئد «جیمی اوکیسون» نیز وارد شده و با اعلام این‌که باید به اعتراضات و ناآرامی‌ها به شدت پاسخ داد، غیرمستقیم از هتاکان به حرمت قرآن حمایت و اقدام معترضان را محکوم کرد. از دیدگاه وی چنین اعتراضاتی نتیجه تساهل با مهاجران و سیاست‌های مهاجرتی است که چنین مشکلاتی را برای جامعه سوئد ایجاد کرده است.

واکنش‌های کشورهای مسلمان

سه روز بعد از آغاز اعتراضات در تاریخ ۱۷ آوریل، در غیاب سفیر سوئد در ایران، کاردار این سفارت به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این اقدامات به وی ابلاغ شد. رییس اداره سوم اروپای غربی وزارت امورخارجه، ضمن محکوم کردن این هتک حرمت در ماه مبارک رمضان، مسوولیت دولت سوئد در این اعتراضات را متذکر و خواستار اقدام فوری و قاطع این کشور برای پایان بخشیدن به جسارت به ساحت مقدس قرآن و تضمین عدم تکرار آن شد. این مقام وزارت امورخارجه ایران، توهین به مقدسات دو میلیارد مسلمان در جهان و جریحه‌دار کردن احساسات آن‌ها را بدترین سو استفاده از آزادی بیان دانسته و ابراز داشته که این حادثه تاسف‌بار که تحت حمایت پلیس انجام شده تصویر سوئد را نزد مسلمانان جهان خدشه‌دار کرده است.

وزارت خارجه عراق هم اعلام کرد که کاردار سوئد در بغداد را روز یکشنبه احضار کرده است. این وزارتخانه هشدار داد که این ماجرا می‌تواند «عواقب جدی» بر «روابط بین سوئد و مسلمانان به طور کلی، هم کشورهای مسلمان و هم جوامع مسلمان در اروپا» داشته باشد.

اهانت به قرآن این بار با مجوز قانونی

چندی بعد از جریان راسموس پالودان همزمان با ایام عید قربان این بار سیلوان مومیکا، 37 ساله، شهروند عراقی پس از اینکه پلیس سوئد به وی اجازه داد تا تظاهراتی ترتیب دهد و یک نسخه از قرآن را بسوزاند، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی استکهلم به آتش کشید.

این فرد اصالتاً عراقی و مسیحی است که گروه هایی از نیروهای حشد الشعبی مسیحی را رهبری می کرد پس جدایی از حشد الشعبی عراق به سوئد پناهنده شده بود.

در پی این اتفاق رئیس شورای عالی قضایی عراق مجوز اقدام قانونی علیه این فرد را که در سوئد اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود،صادر کرد.

«طی ۱۰ روز نسخه دیگری از قرآن کریم را آتش خواهم زد» این جمله سلیوان بعد از اقدام قبلی اش درباره هتک حرمت به قرآن بود.

رسانه

پس از این اتفاق در جمعه 9 تیر عده ای مردم در تهران مقابل سفارت سوئد تجمع کرده و پرچم سوئد را آتش زدند.

رسانه

همچنین در واکنش به آتش زدن قرآن کریم در سوئد، داوران و بازیکنان لیگ برتر عراق با در دست گرفتن قرآن کریم وارد زمین مسابقه شدند.

رسانه

رسانه

رسانه

همچنین فلسطینی ها در قدس مقابل کنسولگری سوئد تجمع کرده و این اقدام را محکوم کردند.

در ادامه محکومیت ها رسانه‌های عرب زبان، فهرست تعدادی از شرکت‌های سوئدی فعال در کشورهای اسلامی را منتشر کرده‌ و گفتند این شرکت های سوئدی می توانند در فهرست تحریم ها قرار بگیرند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم اعلام کرد که بی احترامی به قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، در روسیه جرم به شمار می‌آید. 

همزمان با ادامه این محکومیت ها وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه ایی از ارتباط فرد هتاک به ساحت قرآن با رژیم صهیونیستی خبر داد.

پس از چندی که سوئد هم به ظاهر از مواضع خود کوتاه آمد و حمایت پلیس از مومیکا برداشته شد مومیکا در ویدیویی که در حساب خود تیک‌تاک منتشر کرد، گفت: «پلیس سوئد سعی کرد در ازای آزادی من، حمایتم را معامله و لغو کند. پلیس به من گفت که باید از انتقاد از مسلمانان دست بردارم، باید دست از تظاهرات بردارم. شنیده‌ام که از سوی اداره مهاجرت سوئد تهدید به بازگشایی پرونده پناهندگی‌ام شده و فشار زیادی بر من وارد می‌شود».

مومیکا در ادامه افزود: «امروز من در یک موقعیت بسیار خطرناک از زندگی خود هستم؛ هر لحظه ممکن است کشته شوم و در معرض هر چیزی قرار بگیرم. بنابراین پلیس سوئد را مسئول امنیت و زندگی خود می‌دانم؛ چرا که آن‌ها سعی کردند با من قانون کشورشان را زیر پا بگذارند».

وی در ادامه اذعان کرد: «پلیس سوئد از من خواست تا در ازای حمایت، من یک سند غیرقانونی با آن‌ها را امضا کنم؛ من هم امضا نکردم و هم‌اکنون در جایی بدون حفاظت هستم. ممکن است در معرض هر گونه سوء قصدی قرار بگیرم؛ من از سوی کشورهای اسلامی و مردم تهدید شدم و به این موضوع برای مقامات سوئد ثابت شده است».

پس از چندی برخی منابع خبری مدعی شدند پلیس سوئد مجوز جدیدی برای هتک حرمت قرآن کریم صادر کرد.

در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، بامداد (پنجشنبه، ۲۰ جولای)، شماری از مردم عراق در واکنش به صدور مجوز کشور سوئد برای سوزاندن مجدد قرآن کریم و احتمالا پرچم عراق به سفارت این کشور در بغداد حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

در ادامه آمریکا در بیانیه‌ای بدون محکوم کردن اقدام دولت سوئد در صدور مجوز برای هتک حرمت کتاب آسمانی مسلمانان حمله به سفارت این کشور اروپایی در بغداد را محکوم کرد. 

روز پنجشنبه همان روز یک کانال تلگرامی با انتشار تصاویری از اهانت مجدد به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم، نوشت که امروز سلوان مومیکا، فردی که در نخستین روز تعطیلات عید قربان پیش در پایتخت سوئد اقدام به آتش‌زدن قرآن کریم کرده بود، خود را به مقابل ساختمان سفارت عراق رساند و تحت حمایت پلیس سوئد، قران کریم و پرچم عراق را زیر پای خود لگدمال کرد. 

بر اساس این گزارش، شمار زیادی از مسلمانان نیز خود را به محل اهانت به قرآن کریم رساندند و با شعارهای «لااله الا الله» و «محمد رسول الله» به فرد موهن، پاسخ دادند. 

سوئد؛ کشوری که به قوانین خود هم عمل نمی‌کند!

اما جالب است بدانید که در قوانین کیفری سوئد آمده است: فردی که نژاد، رنگ، قومیت و اعتقاد مذهبی گروهی از افراد را تحقیر کند، مجرم شناخته می‌شود.
همچنین شخصی که به هر نحوی مرتکب جرم فاحش-از جمله ایجاد تحریک شدید نسبت به گروهی از مردم- شود، به شش ماه تا چهار سال حبس محکوم می‌شود!

رسانه

پس از سوئد؛ این‌بار گروهی تندرو در دانمارک قرآن کریم را آتش زدند/ واکنش عراق و کشورهای اسلامی

گروهی که بر خود نام «Danske Patrioter»(ملی‌گرایان دانمارکی) نهاده‌اند اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر سفارت عراق در کپنهاگ، پایتخت دانمارک کردند.
این گروه افراطی دانمارکی با برافراشتن بنرهایی علیه اسلام و سر دادن شعارهایی اهانت‌بار به آن، اقدام به  انداختن قرآن کریم و پرچم عراق روی زمین کرده و به آن اهانت کردند.
سخنگوی وزارت خارجه عراق بامداد شنبه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پرچم عراق مقابل سفارت این کشور در دانمارک را محکوم کرد.
امارات و اردن در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، کاردار سفارت این کشور در ابوظبی و امان را احضار کردند.

رسانه

وزیر امور خارجه ایران که در طی این مدت از جمله احضار سفیر سوئد،گفتگو با همتای سوئدی خود و نامه ای به سازمان ملل را در واکنش به این اقدام سوئد انجام داده بود در آخرین اظهارات خود درباره این قضیه گفت:

سفیر جدید سوئد را نخواهیم پذیرفت؛ سفیر ایران هم به سوئد اعزام نخواهد شد.

وی در ادامه اذعان کرد: وزیر امورخارجه سوئد بصورت تلفنی به بنده گفت دولت این کشور اهانت به قرآن کریم را محکوم می کند و فرد اهانت کننده صرفا مجوز تجمع داشته و نه از پلیس و نه از دولت مجوزی برای قرآن سوزی نداشته است.
به وی تاکید کردیم که بیانیه کافی نیست و فرد متخلف باید دستگیر و محاکمه شود.
با توجه به پایان ماموریت سفیر فعلی سوئد با دستور رئیس جمهور سفیر جدید آنها پذیرفته نخواهد و سفیر جدید ما نیز به سوئد اعزام نمی‎شود تا زمانی که اقدام موثر از آنها دیده شود. 

با این اقدام دوباره سوئد تجمع با شدت بیشتری از سر گرفته شدند. از جمله تجمع مردم در مصلی تهران که تبدیل به تحصن شد و مردم خواستار اخراج سفیر سوئد بودند.
تجمع هزاران نفر از مردم در بیروت که سفیر سوئد سفارت این کشور در لبنان را ترک کرد.

علاوه بر تجمع های گسترده و محکومیت کشورهای مختلف برخی از افراد مشهور هم به شیوه های مختلف اعتراض خود را نشان دادند.
از جمله این ها مداحی های مداحان معروف درباره اهانت به قرآن بود.

دودمه سیدرضا نریمانی در محکومیت اهانت به قرآن کریم

پاسخ مهدی رسولی ‌به اهانت‌کنندگان به قرآن‌

واکنش سیدمجید بنی‌فاطمه به اهانت و جسارت به ساحت قرآن کریم  

اقدام جالب هیأت عقیله العرب تبریز،در پی جسارت به ساحت قرآن کریم در سوئد

واکنش هیئت های بحرینی به بی احترامی به قرآن کریم

قرآن خواندن در پاریس، واکنش به هتک حرمت اخیر بود

سعید افروز، قهرمان پارادوومیدانی جهان گفت:من قبل از شروع مسابقات اخبار مربوط به هتک حرمت به قرآن کریم را خواندم و دیدم و این هدف را برای خودم انتخاب کردم که اگر قهرمان شوم، این کار یعنی خواندن قرآن را انجام بدهم و احترام به این کتاب مقدس مسلمانان بگذارم. 

خدا را شکر که این کار را انجام دادم و ارزش و اهمیت این کتاب مقدس را به همه نشان دادم.

رسانه

سرانجام رهبری طی پیامی و با اشاره به اتفاق نظر علما خواستار اشد مجازات برای اهانت کنندگان به قرآن شد.
درخواستی که در بین کاربران توئیتر هم به آن اشاره شده و منتظر اقدامات جدی در این زمینه هستند.

رسانه

رسانه

رسانه

 

رسانه

رسانه

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/2450

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی