پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطر سرایت سونامی مرگ به سایر استان ها؛

محروم‌ترين استان كشور به دليل افزايش صعودي آمار بستري و فوت كرونا، به مدت دو روز كاري و تا روز شنبه قرنطينه شد و تمديد اين مدت به تصميم ستاد استاني مقابله با كروناست.

منتشر شده در 10 تیر 1400
در سرویس

شیوع کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان اگرچه با تأخیر چند ماهه وارد پیک‌ جدید شده و به عبارتی از سه هفته گذشته وارد پیک سوم شده، اما در هفته‌های اخیر روند شیوع در استان به شکل انفجاری بوده و اگر شرایط به همین نحو پیش برود، در روزهای آینده با وجود همه اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش تخت‌های بیمارستانی، تختی برای بستری مبتلایان در استان وجود نخواهد داشت.

در حالی پیرو عادی‌ انگاری موج انفجاری کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان در بازوی بالارونده است که مسئولان علوم پزشکی اعتقاد دارند تنها راه مهار تعطیلی شهرهای قرمز است.

با این حال مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در پایین سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی قرار دارد کرونا در این استان به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: در نوع جهش یافته ویروس کرونا قدرت بیماری زایی و سرایت بسیار بالاتر از نوع دیگر را دارد بطوریکه یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۰ نفر را به این ویروس گرفتار کند

محمد عباسی گفت: در این راستا شاهد سیر تصاعدی ابتلاء و همه گیری ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم که در صورت تداوم رعایت نکردن شیوه نامه‌ها این روند وخیم‌تر نیز خواهد شد.

وی افزود: با تمهیدات پیش‌بینی شده هم‌اینک کمبودی از نظر تجهیزات بیمارستانی و دارو برای درمان بیماران کنونی بستری کرونا در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

سیستان و بلوچستان قرنطینه شد

دیروز مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از قرمز شدن کل این استان محروم خبر داد و تردد جاده‌ای در تمام مناطق استان را ممنوع اعلام کرد ضمن آنکه به دنبال تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا، تمام فعالیت‌های صنفی گروه‌های شغلی 2 و 3 و 4 و حتی ادارات سراسر استان هم تا روز شنبه تعطیل است. 

تنها راه مهار کرونا تعطیلی شهرهای قرمز است

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: از سه هفته گذشته تاکنون روند مبتلایان کرونا در استان به شکل انفجاری بوده است.

وی با بیان اینکه پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها با ۴۹ درصد در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است افزود: ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.

سید محمد هاشمی شهری اظهار داشت: الگویی که ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان دارد تقریباً مشابه الگوی هندی است. برای مهار روند فزاینده این موج  باید همه شهرهای قرمز استان به صورت کامل تعطیل شود در غیر این صورت با وجود افزایش تخت‌های بستری و افزایش نیرو راه به جایی نخواهیم برد.

هشدار حریرچی نسبت به فاجعه کرونا در سیستان و بلوچستان

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در زاهدان نیز بیان داشت: برای نخستین بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است.

ایرج حریرچی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و فاصله گذاری اجتماعی در اوج گیری‌های قبلی کرونا میزان آمار بستری و مرگ و میر حتی به متوسط کشوری نرسیده بود، باید توجه داشت ایمنی اکتسابی چندانی نسبت به سایر استان‌ها در این استان وجود ندارد.

وی افزود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/105342

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی