پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

20 آبان در ریاض اتفاقی افتاد که اسراییل را دو چندان عصبانی کرد، اتفاقی که سالها برای آن تلاش کرده بود به چشم بهم زدنی از بین رفت، آنهم دیدار رئیسی با بن سلمان و برگزاری اجلاس کشورهای مسلمان برای نابودی خود اسراییل.

منتشر شده در 22 آبان 1402
در سرویس

زهرا لایق حقیقی؛ 15 مهر خبر آغاز جنگ بین گروه مقاومت و اسراییل سر تیتر خبر همه رسانه‌های خبری شد. با آغاز این درگیری‌ها آن روی دیگر اسراییل نمایان شد. اسراییلی که روز به روز بر خوی وحشی گری خود می‌افزود و تا کنون کودکان و زنان و مردان بسیاری را در سرزمین غزه به خاک و خون کشیده است. شهادت چهار هزار و ۴۱۲ نفر کودک، ۳۳۰۰حمله هوایی، انهدام ۵۱ آمبولانس، تخریب ۱۲۰ موسسه بهداشتی، از کار افتادن ۱۸ بیمارستان و ۴۰ موسسه بهداشتی – درمانی اولیه، تنها گوشه‌ای از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. بیمارستان‌ها که در قوانین جنگی باید در مصونیت کامل باشند را مورد هدف قرار داد و هزاران زن و کودک را به شهادت رساند. با وقاحت تمام غزه را تهدید به حمله هسته‌ای می‌کند و چیزی که شاهد آن هستیم سکوت کامل سران غربی که منافعشان زیر ساطور اسراییل گیر کرده است.

این ترس به حدی است که امروز سازمان ملل اعلام کرد که اسراییل دفتر آن را در غزه موشک باران کرده و تمام افرادی که به آن پناه برده بودند به شهادت رسیدن و تعدادی زخمی شدند. اما بازهم سازمان ملل در خصوص این اتفاق سکوت کرد و اقدامی برای این گرگ افسار گسیخته نکرد.

از غرب امیدی نیست، جامعه اسلامی چه می‌کند؟

در این مدت یمن از یک سو و لبنان از سوی دیگر برخی مواضع اسراییل را مورد حمله خود قرار دادند و در برخی مواضع مانع حرکت اسراییل گشتند اما این تحرکات کوچک منطقه ای در مقابل این اژدهای وحشی افاقه نمی‌کند. تنها راه حل کمک به غزه اتحاد همه جوامع مسلمان است. عربستان که تا مدتی پیش سکوت کرده بود و برخی با تصویر سازی‌های ناسب از خجالت آن درآمدند.

روز موعود

بالاخره بعد از مدت‌ها حرف و سخن از عرب‌های مسلمان که با سکوت خود معظل بزرگی را آفریده‌اند سرانجام با پیشنهاد ایران 57 تن از سران کشورهای اسلامی روز شنبه ۲۰ آبان‌ماه در ریاض گرد هم آمدند تا چاره‌ای برای رهایی از این اتفاق بیابند.

در این بین دست ایران از همه پرتر بود و رئیسی، رئیس جمهور ایران پیشنهاد‌های ارزنده‌ای را در خصوص کمک به فلسطین ارائه کرد. این پیشنهادات در آخر در بیانیه مشترک اجلاس هم مطرح گردید و همگان موظف به انجام آن.

10 پیشنهاد ایران چه بود؟

1- توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان به ویژه حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها و مراکز امدادرسانی است. نباید اجازه داد که رژیم صهیونیستی و حامیان آن، با طرح مفاهیم انحرافی همچون «وقفه بشر دوستانه» صرفاً به دنبال فرار از فشار افکار عمومی و ایجاد وقفه‌های تاکتیکی برای ارتکاب جنایات بیشتر باشند. باید همه ابزارها برای وادارسازی آمریکا و دشمن صهیونیستی به پذیرش توقف فوری ماشین کشتار مردم فعال شود. ما کشورهای اسلامی باید بدانیم که اگر مقاومت مردم غزه و کرانه باختری در برابر تجاوزات و توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها نبود، اگر مقاومت لبنان در مقابل اشغالگری و تجاوزات رژیم نبود، ‌امروز بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی، درگیر چنین جنگی با صهیونیست‌ها بودند.

2- رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری برادران مصری برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه. ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید مورد اتفاق سران محترم کشورهای اسلامی در این اجلاس قرار گیرد و برای عملیاتی کردن آن کمیته اجرایی تشکیل شود. عبور قطره چکانی کمک‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. گذرگاه‌های منتهی به غزه باید باز شوند. اِعمال فشار آمریکا و غربی‌ها هیچ حجتی برای بستن مرزها نیست.

3- خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه. زمین و حکومت غزه متعلق به فلسطینیان و حاکمیت منتخب مردم فلسطین بوده و هست؛ نه گمارده‌هایی که تحت اشراف آمریکا و صهیونیسم عمل کنند. در اینجا لازم می‌دانم که همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی برای عدم توجه به هر گونه طرح آمریکایی- صهیونیستی با عنوان مشارکت در تأمین امنیت مرزی مناطق اشغالی و فلسطینی که نهایتاً کمک یا دفاع یا توجیه اشغالگری است، هوشیار باشند.

4- قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی. در این راستا، تحریم تجاری علیه رژیم صهیونیستی خصوصاً در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین از جنبش‌های مردمی در تحریم کالاهای اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود.

5- دولت‌های اسلامی باید ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کنند.

6- تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا با اولویت مقامات دست‌اندرکار در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ اخیر.

7- تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی در این اجلاس.

8- اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی.

9- نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت.

10- در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت آمریکایی در این جنگ نابرابر، کشورهای اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آنها را در مبارزه با اشغالگرِ جنگ‌افروز،‌ کمک نمایند.

دست برتر ایران در منطقه

انجام این نشست آن هم در عربستان نشان از اوضاع دیپلماسی خوب و قوی ایران دارد که مسلما با تلاش دولت سیزدهم در این دوسال ایجاد شده است. همه ما خوب میدانیم اسراییل تمام تلاش خود را برای قطع روابط ایران و عربستان انجام می‌داد اما در این مدت و مخصوصا دیدار رسمی رئیسی با بن سلمان آتشی بر آتش‌های اسراییل می‌افزاید. حالا این دو جبهه درکنار هم علیه خود او قد علم کرده‌اند.

در فضای مجازی چه گذشت؟

در فضای مجازی اصحاب رسانه و فعالین مجازی از اینکه بعد از مدت‌ها ایران توانسته عربستان را به کرنش در جلوی خود دربیاورد خوشحال بودند اما از همه جالب تر واکنش‌ها به چفیه رئیسی بود که مورد توجه همه قرار گرفت. رئیسی با چفیه فلسطین در منطقه‌ای حاضر شذ=ده بود که اسراییل برای عادی سازی روابط با این کشور سر لز پای نمی‌شناخت و این حضور یعنی رسما هر آنچه رشته بود را ایران در چشم بهم زدنی پنبه کرد.

اما صحبت‌های رئیسی در این اجلاس نیز از چشم فعالان فضای مجازی جا نماند و همه از اقتدار ایران در حمایت فلسطین مسرور بودند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/147341

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی