پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 1 اسفند 1399
در سرویس

فؤاد ایزدی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره خروج جمهوری اسلامی ایران از پروتکل الحاقی و اجرای کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی کشورمان اظهار داشت: خروج کشورمان از پروتکل الحاقی اقدامی سازنده است. ایران زمانی می‌تواند به‌تمامی تعهدات پایبند باشد که طرف مقابل نیز حسن نیت خود را نشان بدهد و به تعهداتش عمل کند، موضوعی که در حال حاضر اجرای آن را از سوی کشورهای غربی شاهد نیستیم. زمانی می‌توان به خواسته‌های طرف مقابل اعتنا کرد که او نیز حداقل گام‌های کوچکی را بردارد اما اگر هیچ حرکتی در مسیر اجرای تعهدات ندارد و همواره به دنبال اقدامات خصمانه علیه ایران است، بنابراین نیازی است که ما هم به همان تعهدات پایبند باشیم.

 

منتقدان مجلس بگویند سازش چه دستاوردی تاکنون داشته است؟

فؤاد ایزدی همچنین درباره برخی انتقادات داخلی درباره اجرای مصوبه مجلس بیان کرد: افرادی که از سیاست‌های قبلی و مذاکره و سازش با غربی‌ها حمایت می‌کردند، بگویند چه پیروی آن سیاست‌ها چه دستاوردی برایشان داشته است درحالی‌که همه به‌خوبی می‌دانند دستاوردهای آن تقریباً هیچ بوده است. از سوی دیگر، اجرای پروتکل الحاقی، قبول و اجرای تعهدات و محدودیت‌های بیشتر از سوی کشورمان است درحالی‌که غربی‌ها خودشان به هیچ از یک تعهدات خودشان در برابر برجام پایبند نبودند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: تداوم پیروی از سیاست‌هایی که دست‌وبال شما را می‌بندد هیچ توجیه منطقی ندارد، چنانکه یکی از علل اصلی مشکلات فعلی کشور نیز اجرای همان سیاست‌های نادرست قبلی بوده است. اگر ما حدود هشت سال کشور را معطل برجام و انجام تعهدات از سوی غربی‌ها نمی‌کردیم، شاهد شرایط فعلی نبودیم و توانمندی بیشتری داشتیم.

وی اظهار کرد: یکسری از مشکلات باید در داخل و به دست ما خودمان حل شود و ارتباطی با دولت آمریکا یا دیگر کشورها ندارد. راهبرد سیاست خارجی کشورمان باید به سمت همکاری و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهایی برود که خواهان تعاملات بیشتری با ایران هستند و چنین رویکردی عاقلانه است.

 

می‌خواهند به‌زور با غرب تعامل کنند

ایزدی گفت: اینکه برخی می‌خواهند به‌زور کشورهای غربی را با خود همراه کنند تا بگویند ما با غرب به تعامل رسیدیم، سیاست غلطی است که از سوی برخی سیاسیون داخلی پیگیری می‌شود. درنهایت خواهند دید که غربی‌ها سیاست‌های خصمانه خودشان پیگیری می‌کنند و با آن‌ها همراه نخواهند شد و درنتیجه تنها سرمایه و فرصت‌های کشور از بین خواهد رفت.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/122578

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی