پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 18 بهمن 1399
در سرویس

رضا محتشمی پور قائم‌مقام بورس کالای ایران در گفت‌وگو با «جهت» درباره موانع و مشکلات افزایش صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور، اظهار داشت: در حوزه تولید محصولات و کالاها برای صادرات، مشکلاتی وجود دارد که باعث می‌شود عملاً مسیر حرکت ایران به‌سوی بازار صادراتی بسته شود. بخش عمده این مسائل ناشی از مداخلات بیرونی و تحریم‌هاست اما جدای از آن، مشکلاتی در داخل نیز وجود دارد که مزید بر علت می‌شوند و برای حضور فعال کشور در بازارهای خارجی و پرسود مانع‌تراشی می‌کنند.

 

محدودیت‌های مداوم بر صادرات

کارشناس اقتصاد کشورهای منطقه تصریح کرد: در حوزه عوامل داخلی، به‌طور مثال می‌توان به محدودیت‌های مداومی که برای صادرات کالاها گذاشته می‌شود، اشاره کرد. البته این محدودیت‌ها نیز به دلیل بحران‌های کالایی در بازار داخلی است. از سوی دیگر، تصمیمات و اجرای اقدامات ناگهانی نیز موجب ممنوعیت صادرات کالاها می‌شود و تمام برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که باهدف توسعه بازار صورت گرفته، درنتیجه آن به باد می‌رود.

رضا محتشمی پور ادامه داد: متأسفانه باید گفت در داخل کشور، مشکلات و موانع جدی بر سر راه توسعه صادرات وجود دارد که عمدتاً هم ناشی از اقدامات نهادهای تنظیم‌کننده بازار است و از سوی دیگر همین عوامل نیز به مشکلاتی که از بیرون به کشور تحمیل می‌شود، افزوده می‌گردد؛ بنابراین، ما کارنامه موفقی را در حوزه صادرات برای خودمان متصور نیستیم.

 

زیرساخت صادرات نداریم

وی همچنین گفت: در چنین شرایطی، عملکرد صادراتی کشور چندان هم به خود موضوع تولید ارتباط ندارد. کالاها برای مصرف داخلی تولید می‌شوند و اگر ظرفیت صادرات آن‌ها وجود داشته باشد، می‌توان صادرات نیز داشت. وضعیت کشور ازنظر کیفیت و حجم تولید صادرات، مناسب است اما در بعد قوانین و مقررات مربوط به این حوزه، اصلاً وضعیت مناسب و زیرساخت‌های نرم آن فراهم نیست. بدین ترتیب، همین عامل مانع بزرگی برای رشد صادرات بوده و حجم صادرات را کاهش داده است.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/124384

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی