پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارزیابی اتفاقات سفارت آذربایجان در گفتگو با کنعانی مقدم کارشناس سیاسی

کنعانی مقدم تأکید کرد: باید کاملاً مراقب بود حوادثی مثل ماجرای سفارت روابط ایران و آذربایجان را برهم نزده و دستخوش تغییرات چندانی قرار ندهد و نگذارد که نقشه تغییرات ژئوپلیتیک غربی‌ها در منطقه ایجاد شود.

منتشر شده در 10 بهمن 1401
در سرویس

صبحگاه هفتم بهمن‌ماه یک مهاجم با اسلحه کلاشینکف به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد. اخبار اولیه و انتشار ویدیوهای این اقدام مسلحانه حاکی از آن بود که مهاجم به بخش امنیتی سفارت نفوذ کرده و با اسلحه کلاشینکف رئیس ‌سرویس امنیتی سفارت را به قتل رسانده است. همچنین در جریان دفع این حمله و متوقف کردن فرد مهاجم، دو مأمور امنیتی سفارت نیز مجروح شدند.
حمله‌ای که هرچند از سوی مقامات کشورمان محکوم و فرد مهاجم دستگیر شد اما با سوءاستفاده دشمنان برای بر هم زدن روابط دو کشور خصوصاً رژیم صهیونیستی و آمریکا از سوی الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان باوجود مشهود بودن انگیزه‌های شخصی در آن تروریستی خوانده شد و سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان هم در گفت‌وگویی اعلام کرد که دولت باکو درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کند. درحالی‌که در طول دو سال گذشته، سفارت آذربایجان در 5 کشور انگلیس، فرانسه، آمریکا، لبنان و گرجستان موردحمله قرارگرفته اما مقامات دولت باکو اقدام به تعطیلی سفارت خود در این کشورها نکرده‌اند.
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی ضمن تأکید بر سوءاستفاده دشمن از این اتفاق در گفتگو با جهت پرس به ارزیابی آن پرداخت.
کنعانی مقدم ابراز کرد: به لحاظ نزدیک و دوستانه بودن روابط بین ایران و آذربایجان هم رژیم صهیونیستی و هم رژیم‌های مرتجع منطقه قطعاً به دنبال ایجاد تنش بین ایران و آذربایجان هستند.
 این کارشناس ابراز کرد: با توجه به صحبت‌های اخیر آقای قالیباف در دیدارش با رئیس مجلس آذربایجان در اجلاس کشورهای منطقه این مسئله می‌تواند دست‌آویزی برای فشار بیشتر به جمهوری اسلامی و تغییر ژئوپلیتیک منطقه که یکی از اهداف جدی آمریکا و رژیم صهیونیستی هست  را رقم بزند.
وی تأکید کرد: باید کاملاً مراقب بود که این حوادث روابط ایران و آذربایجان را برهم نزده و دستخوش تغییرات چندانی قرار ندهد و نگذارد که نقشه تغییرات ژئوپلیتیک غربی‌ها در منطقه ایجاد شود.
کنعانی مقدم با اشاره به سوءاستفاده دشمنان از این اتفاق به‌ویژه رژیم صهیونیستی کنند در تفرقه‌افکنی و بر هم زدن وحدت بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: غربی‌ها و صهیونیست‌ها از هر بهانه‌ای برای رسیدن به اهدافشان بهره می‌برند؛ همان‌طور که از 11 سپتامبر برای اشغال افغانستان و عراق استفاده کردند و با فوت مهسا امینی به دنبال ایجاد شورش و اغتشاش در ایران بودند.
وی تأکید کرد: دشمن به دنبال سوءاستفاده از هر شرایط و اتفاقی برای تغییرات مدنظر خود است اما ما باید مراقب باشیم که بهانه به دست دشمنان برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین ایران و آذربایجان ندهیم.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/17065

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی