پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 30 فروردین 1400
در سرویس

حسن لاسجردی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با دیگر طرف‌های برجامی درباره این توافق و واکاوی شرایط کنونی، اظهار کرد: در حال حاضر گفتگوی ایران با 4+1 بر اساس کشمکش‌هایی بین آمریکا و ایران در جریان بوده، صورت گرفته است. اگر طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها بگویند ما به دنبال مذاکره هستیم تا مشکل حل شود و هم وعده کاهش تحریم‌ها را بدهند، در چنین شرایطی اگر ایران حاضر به قبول گفتگو و تلاش برای رفع مسائل نشود، افکار عمومی جهانی به‌ طور اتوماتیک علیه ما منفی خواهد شد. در واقع ممکن است فضای عمومی و رسانه‌ای بین‌المللی مدعی شوند آمریکا درصدد مذاکره است اما با این ‌حال ایران از روی موضع ضعف یا ناسازگاری حاضر به حل مسئله نیست.

ایران مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نخواهد داشت
حسن لاسجردی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که ایران بر اساس مجموعه نظرات و مواضعی که به دولت‌های غربی اعلام کرده، سیاست کلی آن برداشته شدن تمامی تحریم‌هاست. از سوی دیگر، ایران مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نخواهد داشت زیرا آن‌ها درگذشته و در دولت ترامپ عهدشکنی کردند و از توافق برجام خارج شدند؛ بنابراین، آمریکایی‌ها باید برای اثبات حسن نیت و اینکه در ادعاهای خود صادق هستند، ابتدا باید پیش از هر چیزی به برجام بازگردند و تحریم‌ها را یکجا لغو کنند. در چنین شرایطی، از یکسو ایران برای اینکه صحنه را خالی نکند و پاسخگوی افکار عمومی باشد و از سوی دیگر سیاست و مواضع خودش را اعلام کند، نیازمند شرکت در مذاکرات است.

مذاکرات فعلی به معنای شکل‌گیری برجام دیگری نیست
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: البته در حال حاضر مذاکرات فعلی به معنای شکل‌گیری برجام دیگری نیست و تمامی مقامات ایرانی متفق‌القول میگویند چنین موضوعی رخ نخواهد داد، زیرا برجام در بستری شکل گرفته است که ما خواسته‌های خودمان را اعلان کرده‌ایم و طرفین مدت‌ها با یکدیگر مذاکره کرده و در نهایت به توافق برجام دست یافتند.

وی همچنین افزود: در حال حاضر اگر مبنای اختلافات ما برجام قبلی باشد، سازوکارهای آن روشن است و نیازی به برجام جدیدی نیست؛ اما اگر بنا به ادعای دولت‌های اروپایی و آمریکا قرار است برجام جدیدی شکل بگیرد، با توجه به اینکه ما یک مبنای عمل قبلی درباره برجام را توسط آنان شاهد بودیم بنابراین باید آن‌ها تعهدات پیشین خود را به‌طور کامل اجرایی کنند و سپس درباره تشکیل توافقی دیگر تصمیم‌گیری گردد.

مذاکرات به نتیجه نرسد، مسیر فناوری هسته‌ای ایران مشخص است
لاسجردی معتقد است: مواضع جمهوری اسلامی ایران تاکنون منطقی بوده و اگر مذاکرات به نتیجه هم نرسد، کماکان مسیر ما در حوزه فناوری هسته‌ای و مواضع سیاست خارجی مشخص است. در مجموع نقشه راهی که ایران ترسیم کرده و براساس آن پیش می‌رود، چشم‌اندازی است که می‌تواند به بهبود شرایط فعلی کمک کند و درعین‌حال بر موضع خود قاطعانه ایستادگی کند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/115932

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی