پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 16 بهمن 1399

به گزارش جهت ، موضوع ورود واکسن به ایران از مسائل پررنگ فضای مجازی طی روزهای اخیر است که با فوت مرحوم میناوند و مرحوم انصاریان دو بازیکن فوتبال، تبدیل به دغدغه بخشی از کاربران فضای مجازی شد. همزمان اما بخشی از کاربران شناخته شده ضدانقلاب کوشیدند تا ضمن غبارآلود کردن فضا، اهداف مغرضانه خود را پیگیری کرده و اتهاماتی را علیه سیستم بهداشتی و اصل نظام جمهوری اسلامی وارد کنند. نهایتاً اما امروز 500هزار دوز واکسن روسی کرونا به ایران رسید.

قول ورود محموله اول واکسن روسی کرونا رد 16 بهمن

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه شنبه هفتم بهمن ماه در سفر به مسکو به صورت ناگهانی از تایید واکسن روسی در ایران خبر داد.یک روز بعد محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران اعلام کرد که اولین محموله واکسن روسی کرونا قبل از ۲۲ بهمن ماه وارد کشور می شود. در همین حال کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، خبر داد که محموله اول این واکسن تا ۱۶ بهمن به تهران ارسال خواهد شد.جلالی گفت که محموله دوم تا آخر بهمن و محموله سوم هم تا دهم اسفند ارسال خواهد شد. به گفته جلالی، قرارداد تولید مشترک واکسن بین دو کشور نیز امضا شده و قرار است هیاتی از وزارت بهداشت در ۱۰ روز آینده به روسیه سفر کرده و درباره این موضوع مذاکره کنند.روز شنبه همچنین حسن روحانی گفت که واردات واکسن خارجی کرونا با « پیچ و خم‌های زیاد» روبه رو است.رییس جمهور ایران اضافه کرد:« دنیا پول و بانک و معاملاتش آزاد است ولی ما مشکلات ویژه ای مواجه هستیم.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران روز چهارشنبه ۱۵ بهمن اعلام کرد که نخستین محموله از واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه ، بعداز ظهر پنجشنبه وارد تهران خواهد شد.

در آن زمان گفته شد که واکسن‌های کرونا «اسپوتنیک وی» خریداری شده توسط ایران با سه پرواز به داخل کشور منتقل شوند که نخستین محموله آن پنجشنبه ١۶ بهمن وارد خواهد شد.

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، هم اعلام کرد که در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز از واکسن‌ «اسپوتنیک وی» وارد ایران خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت که بعد از روسیه، سبد واردات واکسن ایران از کشورهای چین، هند و کوباست.

محمدرضا شانه‌ساز گفته است: « در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی وارد خواهد شد البته ما تقاضای چند میلیون دوز واکسن کرونا را داریم و کمپانی‌ها پیشنهاد ما را رد نمی‌کنند و مهم برنامه زمان بندی تحویل بوده و اصرار ما این است زودتر واکسن‌ها تحویل داده شود و شرکت‌ها زمان بیشتری از ما طلب می‌کنند.»

حرف و حدیث‌ها پشت سر واکسن روسی

همزمان با سفر ظریف به مسکو و خبری شدن قرارداد واردات واکسن از روسیه به ایران، خبرسازی‌ها و عملیات روانی رسانه‌های ضدانقلاب با کمک نیروهای فعال آنها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غربی آغاز شد.

صدای آمریکا در این رابطه نوشت: «در حالیکه برخی از چهره‌های علمی از جمله مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در روزهای اخیر واکسن روسی را فاقد مطالعات کامل و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی دانسته بودند، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو که این واکسن را تایید کرده است شنبه ۱۱ بهمن به روزنامه جهان صنعت گفت دکتر محرز «شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر‌ ندارند».

مینو محرز نیز جایگاه سازمان غذا و دارو ایران را درباره تایید این واکسن زیر سوال برده و گفته بود: «وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند. وقتی هنوز هیچ اطلاعاتی از واکسن درز نشده، بر حسب چه فرآیندی آن را تایید می‌کنند؟»

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنین واردات واکسن کرونای روسی را از «شانس بد مردم ایران» دانسته و تاکید کرده بود که از این انتخاب راضی نیست و به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اما طی گزارشی که در روز شنبه ۱۱بهمن‌، در روزنامه «جهان صنعت» منتشر شد با تاکید بر این که «مرجع تایید واکسن، سازمان غذا و دارو است» گفت: «اگر ایشان [مینو محرز] مطالعه‌ای در این زمینه دارند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند. در غیر این صورت، «اظهارنظر سلیقه‌ای»، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.» نهایتاً نیز جهانپور از صدور مجوز اضظراری برای واردات واکسن روسی کرونا خبر داد.

بی سوادی و نقش آفرینی منفی سلبریتی ها

نقش آفرینی سلبریتی‌ها همزمان با فوت «میناوند» و «انصاریان» و نزدیک شدن به زمان ورود واکسن روسی نیز، در نوع خود جالب توجه بود. تعدادی از سلبریتی‌ها به سرکردگی «مهناز افشار»، فوت علی انصاریان را به عدم خرید واکسن خارجی نسبت دادند. از این زمان به بعد بود که حساسیت بر روی جنس کیفیت واکسن وارداتی نیز بیشتر شد. حساسیتی که توسط رسانه‌های بیگانه، دائماً بیشتر و بیشتر می ‌شد.

در فضای احساسی ایجاد شده از فوت مرحوم میناوند و مرحوم انصاریان در اثر ابتلا به کرونا، تعدادی از سلبریتی های ورزشی و هنری در صفحات مجازی خود، خواستار خرید واکسن خارجی شدند بی آنکه به نقش واکسن در پیشگیری و نه درمان کرونا واقف باشند. این عده با استفاده از هشتگ «واکسن بخرید» و دیگر هشتگ‌های مشابه، خواستار خرید واکسن فایزر شدند که مورد اعتماد خود غربی ها هم نیست. در مقابل اما همین افراد در برابر ورود واکسن روسی یا سکوت کردند یا مستقیماً از مخالفت با واردات واکسن روسی سخن گفته و مدعی شدند که آزمایش‌های کافی در جهت اثبات بی خطر بودن آن انجام نشده و سازمان بهداشت جهانی آن را تایید نکرده است.

 

پشت پرده واکسیناسیون گسترده در ترکیه و امارات

در این بین فضای مجازی، اخباری پیچید مبنی بر الینکه واکسیناسیون گسترده در ترکیه و امارات در حال انجام شدن است. در همین رابطه

پوریا آسترکی از فعالان حوزه خبر و فضای مجازی در واکنش به توییت سیاوش فلاح پور که از آغاز واکسیناسیون گسترده در ترکیه و امارات سخن گفته و تاکید کرده بود «واکسیناسیون در خاورمیانه از مرز ۱۰ میلیون دوز عبور کرد» نوشت:

«علت واکسیناسیون گسترده در امارات و ترکیه، دسترسی به واکسن چینی است. علت دسترسی آن‌ها به واکسن چینی، مشارکت آن‌ها در آزمایش واکسن و تست واکسن چینی روی مردم‌شان است و حالا اولویت خرید دارند. شما تصور کنید ایران در تست واکسن چینی روی مردم مشارکت می‌کرد. واکنش خود شما چی بود؟»

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز در ادامه نوشت: «دقیقا! شما فکر کن در ایران اینکار رو کرده بودیم و چه اتفاقی می افتاد.

پاسخی برای مهناز افشار
علیرضا وهاب زاده همچنین در واکنش به توییت مهناز افشار که عملا ایران را به تعلل در واردات واکسن متهم کرده و فوت بازیکنان فوتبال را بهانه قرار داده بود نوشت: «از حدود ۸ میلیارد جمعیت جهان تقریبا ۱ ‌درصد واکسن کرونا تزریق کردند. اکثرا آن‌ها هم تک دوز دریافت کردند که عملا ایمنی ایجاد نمیکند و نمی‌تواند از مرگ کسی جلوگیری کند! سوال اینکه چرا هیچ کدام از لیدر‌های مظلوم واکسن بخرید که در اروپا و آمریکا گیر افتادند تا امروز واکسن نزدند؟!»

سلبریتی باغیرت
همزمان با به اوج رسیدن این حواشی، علیرام نورایی از بازیگران سینما و تلویزیون، در صفحه شخصی خود به رذالت خبری شبکه دویچه وله آلمان اشاره کرد. وی دو خب رمتفاوت از این رسانه را مورد بررسی قرار داد. وی نشان داد که در بخش فارسی دویچه وله آلمان، واکسن روسی تحت عنوان واکسن بحث برانگیز مورد اشاره قرار گرفته است اما در بخش انگلیسی آن، توضیح داده شده است که آلمان هم از خریداران واکسن روسیه است.

 

سکوت محض در برابر واردات واکسن روسی

نهایتاً همزمان با ورود واکسن های روسی که خبر آن در بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 بهمن منتشر و فیلم آن در فضای مجازی دست به دست شد، سکوتی عجیب در خروجی شبکه‌های اجتماعی سلبریتی‌های بی‌سواد و رسانه‌های معاند و نیز کاربران ضدانقلاب حاکم شد. به نظر می‌رسد کاسبی این گروه‌ها از موضوع واردات واکسن، همزمان با رسیدن واکسن‌های روسی به تهران، عملاً کساد شده است هر چند باید منتظر ماند دید طی روزهای آتی چه دسیسه جدیدی از سوی رسانه‌های بیگانه چیده خواهد شد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/124708

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی