پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت‌پرس گزارش‌ می‌دهد؛

مصوبه نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی به نفع پلتفرم‌ها و نمایش‌خانگی است و در راستای توسعه و گستره بیشتر آن خواهد بود.

منتشر شده در 3 تیر 1402
در سرویس

عصمت علی‌آبادی ـ  شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سه‌شنبه سی‌ام خرداد که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، به بحث درباره سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر پرداخت و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند.

بر اساس این ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.

همچنین بند دیگری از این الزامات که اصول و سیاست‌های ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را به شکلی دقیق‌تر مشخص می‌کند، به تصویب رسید.

در این جلسه مقرر شد در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه با عنایت به سیاست‌ها و اصول تعیین شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از سوی مسئولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد.

در شبکه نمایش خانگی حتما باید یک هنجارهایی وجود داشته باشد و مواردی رعایت شود

رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی صداوسیما متولی صوت و تصویر فراگیر در تمام بسترها است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص شبکه نمایش خانگی برای تثبیت همین موضوع است.

پیمان جبلی درباره این‌که نظارت بر شبکه نمایش خانگی برعهده سازمان صدا و سیما قرار گرفته است، گفت: بر اساس قانون اساسی صداوسیما متولی صوت و تصویر فراگیر در تمام بسترها است و برای این‌که این موضوع تثبیت و بر مبنای قانونی‌اش تاکید شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی همین را تصویب کرده است.

رئیس سازمان صداوسیما درباره اینکه مطرح می‌شود با وجود نظارت صداوسیما شبکه نمایش خانگی دچار ممیزی‌های زیادی می‌شود، بیان کرد: برای تولید محتوا در حوزه صوت و تصویر فراگیر باید به هر شکل نظارتی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: حتما باید یک هنجارهایی وجود داشته باشد، حتما باید یک مواردی رعایت شود که مسئول تشخیص و سیاست‌گذاری این حوزه به لحاظ جایگاه قانونی، سازمان صدا و سیماست. همچنین هنجارگذاری، نظارت، صدور مجوز تولید و انتشار برعهده صداوسیما است.

واکنش به شبهه‌ها و جوّسازی‌های بعد از اعلام مصوبه

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه معنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این نیست که صداوسیما می‌خواهد دست و پای پلتفرم‌های نمایش‌خانگی را ببندد، به خبرنگار تسنیم گفت: مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته دقیقاً مصوبه‌ای در راستای قانون اساسی است. یعنی در وهله اول، قانون اساسی مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را به عهده صداوسیما گذاشته؛ بنابراین اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی غیر از این مصوب می‌کرد خلاف قانون اساسی بود. نکته دوم این مصوبه، اصلاً معنایش این نیست صداوسیما می‌خواهد دست و پای پلتفرم‌های نمایش‌خانگی را ببندد و یا اجازه فعالیت ندهد؛ به هیچ وجه این طور نیست.

وی در واکنش به شبهه‌ها و جوّسازی‌های بعد از اعلام مصوبه، خاطرنشان کرد: برخی شبهه مطرح می‌کنند اگر فضای شبکه نمایش‌خانگی رونق پیدا نکند به دنبال آن رجوع مردم به ماهواره‌ها اتفاق خواهد افتاد. قطعاً این مصوبه در راستای تقویت نمایش‌خانگی است. یعنی در واقع باید این پلتفرم‌ها رشد و توسعه پیدا کنند و در راستای نیازهای فرهنگی مردم فیلم و سریال بسازند. به هر حال مهمترین ابزار فرهنگسازی فیلم و سریال است و این حوزه نباید تضعیف بشود.

ما به مردم‌سالاری دینی در حوزه فرهنگ قائلیم/ هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ما در حوزه فرهنگ به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است قائلیم، تأکید کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش‌خانگی است. این جوّسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامده دوستان بخوانند ببینند به نفع‌شان است یا نفع‌شان نیست. این جوّسازی‌ و فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است. هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه 6 بند دارد و در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش‌خانگی مدون شده و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد. چرا که ما به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و در راستای نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است، در حوزه فرهنگ قائلیم.

هیچ محدودیتی در کار نیست/ باید نمایش‌خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی شده‌ای داشته باشد

او به دوره نزاعی اشاره کرد که میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند؛ او در ادامه افزود: حتماً باید فعالیت‌های فرهنگی در بخش خصوصی تقویت شود؛ چرا که دولت در توانش نیست همه حوزه‌های فرهنگی را دنبال کند. اما طبیعتاً باید نمایش‌خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی شده‌ای داشته باشد. چرا که قبلاً نزاعی میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و این نزاع باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب بینند. بنابراین قطعاً این مصوبه به نفع پلتفرم‌ها و نمایش‌خانگی است و در راستای توسعه و گستره بیشتر خواهد بود نه اینکه برخی می‌گویند قرار است در این فضا محدودیت ایجاد شود.

آیین‌نامه تخلفات و تقسیم کار بین ارشاد و صداوسیما

حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به این سؤال که آقای جبلی اشاره کردند آیین‌نامه تخلفات نمایش‌خانگی در دولت و مجلس پیگیری می‌شود و تقسیم کار میان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما، خاطرنشان کرد: تقسیم کار وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما کاملاً در این مصوبه آمده و بعد از ابلاغ مصوبه توسط ریاست محترم جمهور، حتماً به سمع و نظر همگان خواهد رسید و همه در جریانِ این تقسیم کار قرار خواهند گرفت. اما این نکته حائز اهمیتی است که این مصوبه در راستای تسهیل‌گری است. البته از طرفی دیگر به طور مثال یک درصد و دو درصد پلتفرم‌ها در برخی از سریال‌ها تخلفی کرده باشند طبیعتاً آیین‌نامه تخلفات هم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای قانون اساسی است؛ دوم تأکید سیاستگذاری کلانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه فرهنگ مصوب شده و اگر غیر از این بود یک نوع خلاف قانون تلقی می‌شد. نکته دیگر عمده این مصوبه در راه تسهیل‌گری برای تولید و ذینفعان نمایش‌خانگی است.

 

 

در ادامه گزارش واکنش کاربران فضای مجازی در توییتر نسبت به مصوبه نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی را مشاهده می‌کنید:

یک کاربر توییتر تحت عنوان دو نوید در یک خبر؛ نوشت:‌ همان‌طور که توقّع می‌رفت شورای عالی انقلاب فرهنگی سمت حقوق معنوی مخاطب و قانون اساسی ایستاد و تنظیم‌گری و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه‌ی نمایش خانگی را تماماً بر عهده‌ی صدا و سیما قرار داد. خبر خوش دوم انتصاب آقای استاد مجید شاه‌حسینی به ریاست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران بود؛ از سه هفته‌ قبل، رأی‌گیری رسمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده بود و ایشان امروز با تأیید و ابلاغ حکم توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی (رئیس جمهور)، رسماً منصوب شد. ان شاء الله بدین ترتیب، جایگاه راهبردی و تعیین‌کننده‌ی فرهنگستان هنر، با حضور استاد شاه‌حسینی و همراهی ده عضو جدید فرهنگستان، احیاء شود و «تحوّل در فرهنگستان هنر»، به بهترین شکل در ساحت نظر و عمل، محقّق شود.

برای اوّلین بار، ان شاء الله این بار می‌شود انتظار داشت که فرهنگستان هنر، موجب ارتقاء فرهنگ اسلامی ایرانی و ریل‌گذاری ایمن و هوشمندانه برای حرکت کردن و حرکت دادن دیگر نهادهای فرهنگی، بر مدار عقلانیّت انقلابی و هم‌افزایی و هم‌سویی حداکثری نهادها و سازمان‌های فرهنگی کشور شود.

مصوبه نظارت بر نمایش خانگی

 

کاربر دیگری با اظهار خرسندی از نظارت صدا و سیما بر پخش نمایش شبکه خانگی، نوشت: یک موج استوری راه انداختن که نمایش خانگی بیاد زیر نظر صدا و سیما سونامی ممنوع کاری هنرمندان راه می افته ما هم میگیم خدارو شکر، امیدواریم جدی باشه و این فساد توی نمایش خانگی جمع بشه واقعا اگه شما قوانینو رعایت میکردی و کاری خلاف قانون انجام نمیدادی چرا الان باید بترسی؟

 

مصوبه نظارت بر نمایش خانگی

 

کاربر دیگری با انتقاد از سلبریتی‌ها نوشت:‌ شما بگید پایان ما میگیم شروع تسویه فاضلاب ازوقتی خبر نظارت صدا سیما بر پخش نمایش خانگی اومده بیرون چه سوز گدازی این سلبریتی ها راه انداختن اگه شما قوانینو رعایت میکردی و کاری خلاف قانون انجام نمیدادی چرا الان باید بترسی؟

 

مصوبه نظارت بر نمایش خانگی

کاربر دیگری با اظهار خوشحالی از تصویب این مصوبه، نوشت: امید است با واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما نقطه پایانی بر ترویج فحشا و ولنگاری در این شبکه مافیایی که با پولشویی تبدیل به جولانگاه سلبریتی های وطن فروش و اغتشاشگر شده بود باشد. فعلا که صدای اعتراض از ناحیه شبکه های مزدور و خانه سینما نشان از درستی این تصمیم دارد

 

مصوبه نظارت بر نمایش خانگی

 

کاربر مخالف دیگری نوشت:‌ زمانی که صدا و سیما به دلیل محتوای ضعیف دچار ریزش شدید مخاطب شده و حریف پرقدرت شبکه نمایش خانگی در حال جذب مخاطب صدا و سیما است. واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما ،حکایت گوشت را به گربه سپردن است!
 

مصوبه نظارت بر نمایش خانگی

کاربر دیگری با اشتباه خواندن این مصوبه، نوشت: آزاد گذاشتن نمایش خانگی اشتباه بود سپردنش دست صدا و سیما اشتباه تر چهارتا سریال خوب هم که ۳ سال یبار تو تلویزیون تولید میشد دیگه تولید نمیشه

 

مصوبه نظارت بر نمایش خانگی

یک کاربر دیگر در مخالفت با این مصوبه، نوشت: وقتی یه سیستم قوی و میخوای فلج کنی فقط کافیه بدیش دست مدیران نالایق مثل کاری که با شبکه نمایش خانگی داره انجام میشه. اگر صدا و سیما خوب بود که مردم به شبکه خانگی مهاجرت نمی کردند و در مجموع از زمانی که نمایش خانگی شروع شد بیننده شبکه های ماهواره ای کم شد. بد و بدتر کدوم؟

 

مصوبه نظارت بر نمایش خانگی

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/4148

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی