پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد

سازمان جهانی بهداشت اولین فهرست از پاتوژن های قارچی که بزرگترین تهدیدات برای سلامت انسان را ایجاد می‌کنند، تهیه کرده است.

منتشر شده در 4 آبان 1401

به نقل از رویترز، سازمان جهانی بهداشت  اولین فهرست از پاتوژن های قارچی که بزرگترین تهدیدات برای سلامت انسان را ایجاد می کنند، تهیه کرده است. این سازمان هشدار داده که برخی از گونه ها به طور فزاینده ای در برابر دارو مقاوم شده و گسترده تر می شوند.

سازمان ملل متحد که فهرست‌های مشابهی برای ویروس‌ها و باکتری‌ها دارد، گفت که عفونت‌های قارچی و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر درمان خطری رو به رشد است. با این حال، عدم تمرکز روی خطر ویروس ها به این معنی است که شکاف های بزرگی در دانش و همچنین کمبود نظارت، درمان و تشخیص وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت گفت: حتی برآورد مقیاس تهدید به دلیل فقدان داده‌ها سخت بود و ما خواستار تلاش بزرگ دولت‌ها و محققان برای تقویت واکنش ها نسبت به 19 قارچ موجود در لیست هستیم.

دکتر حنان بلخی، دستیار مدیرکل مقاومت ضد میکروبی این سازمان، گفت: عفونت‌های قارچی که از سایه همه‌گیری مقاومت ضد میکروبی باکتریایی بیرون می‌آیند، در حال رشد هستند و  هرچه بیشتر به درمان‌ها مقاوم شوند به یک نگرانی بهداشت عمومی در سراسر جهان تبدیل می شوند.

عفونت‌های قارچی اغلب در افراد با بیماری زمینه ای، مانند بیماران سرطانی یا سل، حمله می‌کنند و به همین دلیل بود که تعداد بیماران در طول همه گیری کرونا افزایش داشت.

تنها چهار نوع درمان برای این ویروس ها وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی گفت: تغییرات آب و هوایی روی شیوع و محدوده جغرافیایی پاتوژن ها در حال گسترش تاثیر دارد و مقاومت آنها نسبت به درمان تا حدی ناشی از استفاده بیش از حد از ضد قارچ ها در کشاورزی است.

این فهرست، پاتوژن ها را براساس تأثیر بالقوه و داده های مربوط به خطر مقاومت آنها به سه دسته تقسیم می کند: اولویت بحرانی، بالا و متوسط. گروه بحرانی شامل کاندیدا اوریس است که بسیار مقاوم به دارو است و باعث شیوع تعدادی از بیماری ها در سراسر جهان شده، همچنین کریپتوکوکوس نئوفورمانس، آسپرژیلوس فومیگاتوس و کاندیدا آلبیکنس نیز در این دسته قرار می گیرند.

گروه بالا شامل تعدادی قارچ دیگر از خانواده کاندیدا و همچنین سایر قارچ‌ها مانند Mucorales است. قارچ‌هایی که باعث موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه می‌شود، عفونتی که به سرعت در افراد مبتلا به بیماری شدید، به ویژه در هند در طول همه گیری کرونا دیده شده بود.

گروه متوسط ​​تعدادی قارچ دیگر از جمله Coccidioides spp و Cryptococcus gattii را شامل می شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/28986

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی