پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزیده ای از جلسه استیضاح مدیران شبکه اجتماعی در سنای آمریکا

روز چهارشنبه مورخ ۳۱ژانویه، قانون‌گذاران ایالات متحده برای رسیدگی به نگرانی‌های والدین و کارشناسان بهداشت روان جلسه استماعی با حضور رهبران بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری مالک رسانه‌های اجتماعی برگزار کردند

منتشر شده در 24 بهمن 1402
در سرویس

سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه ۳۱ژانویه با رهبران بزرگ‌ترین شبکه های اجتماعی جلسه ای را در سنا برگزار کردند و از آنها در مورد کاستی های مرتبط با ایمنی جوانان در پلتفرم هایشان انتقاد کردند.
مدیران عامل متا، اسنپ چت، دیسکورد، ایکس (توییتر سابق) و تیک‌تاک دربرابر کمیته‌ی مجلس نمایندگان ایالات متحده حاضر شدند تا به ابهامات پاسخ دهند. مارک زاکربرگ مدیرعامل متا به همراه لیندا یاکارینو، مدیر عامل ایکس، ایوان اشپیگل، مدیر عامل اسنپ، شو زی چو، مدیر عامل تیک تاک و جیسون سیترون، مدیر عامل دیسکورد، در این جلسه سنا شهادت دادند.

گزیده ای از جلسه استیضاح مدیران شبکه اجتماعی در سنای آمریکا بابت آزار جنسی کودکان می خوانیم.

ریاست دادگاه آقای دربین

امروز کمیته قضایی سنا به کار خود روی معضلی ادامه می‌دهد که ذهن اکثر خانواده‌های آمریکایی را درگیر کرد، اینکه چطور فرزندانمان را از استثمار آسیب‌ جنسی در عصر اینترنت در امان نگه داریم یکی از طریقه‌های استثمار جنسی آنلاین کودکان استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای هدف‌گیری و اغفال کودکان و تولید و توزیع بی‌پایان محتوای آزار جنسی کودکان موسوم به سی سم است که می‌تواند تا آخر عمر مایه آزار قربانیان شود و در برخی موارد جانشان را بگیرد. همه افراد حاضر در اینجا قبول دارند که این رفتار نفرت انگیزی است استثمار جنسی آنلاین کودکان یک بحران  در آمریکا است.

در سال ۲۰۱۳ روزانه حدود ۱۳۸۰ سرنخ و هشدار مجازی به «مرکز ملی کودکان ناپدید شده و استعمار شده» موسوم به نیک مک می رسید در سال ۲۰۲۳ یعنی فقط ۱۰ سال بعد تعداد سرنخ‌ها به یکصد هزار گزارش در روز افزایش یافته بود، یعنی روزانه یکصد هزار گزارش از محتوای شامل سو استفاده جنسی از کودکان موسوم به سی سم. همچنین در سال‌های اخیر شاهد رشد انفجاری پدیده موسوم به «اخاذی جنسی» بوده‌ایم. در این ماجرا فرد شکارچی با یک حساب کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی بچه کم سال را فریب می‌دهد تا عکس‌ها یا فیلم‌های مورددار برایش بفرستد. سپس تهدید می‌کند که اگر قربانی برایش پول نفرستد آن ها را پخش می‌کند. در سال ۲۰۲۱ نیک مک در مجموع ۱۳۹ گزارش از وقوع این اتفاق دریافت کرد. ولی فقط در سال ۲۰۲۳ آن هم تنها تا پایان ماه اکتبر، آن رقم به بیش از ۲۲ هزار مورد افزایش یافت. چند ده کودک پس از آنکه قربانی این جرم شدند، خودکشی کرده و جان باختند. این رشد نگران کننده در استثمار جنسی کودکان، یک عامل دارد: تغییرات فناوری. الگوریتم‌هایی که شما به دقت ساخته‌اید، تاثیر چنان سنگینی بر زندگی کودکان دارد که حتی خوش نیت‌ترین والدین هم به پایشان نمی‌رسند. از دیسکورت برای اغفال ربودن و آزار کودکان استفاده شده. اینستاگرام که متعلق به شرکت متا است، به ارتباط گیری و پیشبرد کارهای شبکه‌ای از کودک آزاران کمک کرده است. مجرمانی که دست به اخاذی مالی از قربانیان کم سال می‌زنند از پیغام‌های ناپدید شونده اسنپ چت استفاده می‌کنند.

تیک تاک به پلتفرم برگزیده شکارچیان تبدیل شده تا به با دسترسی و تعامل با بچه‌ها آنها را برای سوء استفاده اغفال کنند و شیوع محتوای آزار جنسی کودکان در شبکه ایکس نیز افزایش یافته چرا که این شرکت پرسنل بخش اعتماد و ایمنی خود را کاهش داده است. امروز حرف‌های مدیران عامل این شرکت‌ها را خواهیم شنید. آن شرکت‌های فناورانه علاوه بر نقش آفرینی در این بحران مسئول بسیاری از خطراتی اند که در فضای آنلاین پیش روی فرزندان ما قرار دارد. تصمیم‌هایی که در طراحی محصولات‌شان گرفته‌اند سرمایه‌گذاری ناکافی‌شان در بخش اعتماد و ایمنی، ترجیح دادن همیشگی تعامل کاربران و سود خودشان بر ایمنی همگی فرزندان و نوادگان ما را در معرض خطر قرار داده اند. از قضا و کاملاً تصادفی این شرکت‌ها طی هفته گذشته برخی موارد مربوط به ایمنی کودکان را که عقل سلیم اقتضا می‌کرده بهبود داده‌اند، یعنی درست چند روز قبل از اینکه مدیران عامل آنها مجبور باشند کم کاری‌های خود را در محضر این کمیته توجیه کنند. ولی بابت وضعیت فعلی مان تقصیر بر گردن صنعت فناوری نیست، ما اعضای کنگره هم باید به اصطلاح گاهی نگاهی به آینه بیندازیم. باشد که این جلسه فراخوانی برای عمل گردد تا قانون ایمنی آنلاین کودکان را تصویب کرده و روی میز رئیس جمهور بگذاریم. حالا تریبون را به عضو ارشد جمهوری‌خواه سناتور گراهام می‌دهم.

عضو ارشد جمهوری‌خواه سناتور گراهام

همه ما تک تک ما آماده همکاری با شما و همکاران دموکراتمان در این کمیته هستیم تا به مردم آمریکا ثابت کنیم که: هرچند واشنگتن ورشکسته است پرتو امیدی وجود دارد آن پرتو نیز همین جاست، درست نزد کودکان شما. پس از چندین سال همکاری با شما و دیگران پیرامون این معضل به این نتیجه رسیده ام: شرکت‌های رسانه‌ای اجتماعی با نحوه طراحی و فعالیت‌های فعلی شان محصولات خطرناکی هستند آنها زندگی‌ها را نابود ساخته و اصل دموکراسی را تهدید می‌کنند. باید افسار این شرکت‌ها را کشید وگرنه اتفاقات بسیار بدتر از این در راه است. با محصولات خطرناک چه می‌کنید؟ یا اجازه دادخواهی می‌دهید و حمایت‌های قانونی برای محافظت از مصرف کنندگان  فراهم می‌کنید یا کمیسیونی می‌سازید که به نوعی بر آن صنعت مد نظر نظارت کند که مثلاً مجوزشان را (اگر داشته باشند) بگیرند یا جریمه‌شان کند. اینجا هیچ یک از این‌ها رو نداریم. ما در سال ۲۰۲۴ در آمریکایی زندگی می‌کنیم که هیچ نهاد نظارتی ندارد که به سودآورترین و بزرگترین شرکت‌های تاریخ جهان رسیدگی کند. آقای رئیس من به همکاری با شما و همه اعضای این کمیته ادامه خواهم داد تا به اصطلاح «یک روز حسابرسی» در صحن مجلس سنای ایالات متحده به پا کنیم متشکرم.

ریاست دادگاه آقای دربین

امروز ما به پنج شاهد خوش آمد می‌گوییم که معرفی شان می‌کنم:

جیسون سیترون (مدیرعامل دیسکورد)؛ مارک زاکربرگ (بنیانگذار و مدیرعامل متا)؛ ایوان اشپیگل (بنیانگذار و مدیرعامل اسنپ)؛ شوچو (مدیرعامل تیک تاک) و لیندا یاکارینو (مدیرعامل ایکس یا توییتر سابق)

جهت ثبت در سوابق جلسه اشاره می‌کنم آقای زاکربرگ و آقای چو داوطلبانه به اینجا آمدند.

مایه تاسف من است که مابقی شاهدان این مقدار همکاری نداشتند آقای سیترون آقای اشپیگل و خانم یاکارینو پس از دریافت احضاریه به اینجا آمدند و آقای سیترون صرفاً زمانی پذیرفته احضاریش جواب بدهد که کلانترهای ایالات متحده به هزینه مالیات دهندگان، به دفتر مرکزی شرکت دیسکورد اعزام شدند. امیدوارم این نشانه تعهد داشتن یا نداشتن شما در رسیدگی به معضل جدی ایی نباشد که امروز دستور کار ماست.آقای اشپیگل ، مایلم به شما بگویم که به دقت به شهادتتان در این کمیته گوش دادم. استفاده از اسنپ چت برای ارسال تصاویر جنسی مورد دار هرگز یک راز سربسته نبوده خود شما در سال ۲۰۱۳ در ابتدای راه این شرکت در مصاحبه‌ای به این قضیه اقرار کرده‌اید آن مصاحبه را به خاطر دارید؟

سناتور من این مصاحبه خاص را به خاطر نمی‌آورم…

شما گفتید در ابتدای راه که سعی می‌کردید آدم‌ها را متقاعد کنید وارد این اپ شوند، سراغ آدم‌ها می‌رفتم و می‌گفتم باید این برنامه را امتحان کنیم با آن می‌توانی عکس‌های ناپدید شونده بفرستی و آنها هم می‌گفتند:(عه برای چت مورددار!) این مصاحبه یادتان هست؟

اشپیگل مدیرعامل اسنپ

سناتور وقتی که این ابر را درست کردیم اسمش پیکابو بود. ایده محوری‌اش هم عکس‌های ناپدید شونده بود. بازخوردی که از کاربرانش گرفتیم این بود که در واقع برای ارتباط و تماس استفاده اش می‌کردند. برای همین اسمش را به اسنپ چت تغییر دادیم و متوجه شدیم آدم‌ها از آن برای صحبت تصویری استفاده می‌کنند.

رییس دادگاه آقای دربین:

از همان سال ۲۰۱۷ نهادهای مجری قانون دریافته بودند که اسنپ چت ابزار محبوب کودک آزارها برای استثمار جنسی است، پرونده دختر ۱۲ ساله‌ای که در دادگاه فقط با نام LW معرفی شده این خطر ثابت می‌کند. یک شکارچی طی دو سال و نیم مشغول اغفال جنسی او بود تصاویر و ویدیوهای واضح مورد دار در اسنپ چت برایش می‌فرستاد. این مرد اقرار کرد به این دلیل برای ارتباط با LW فقط از اسنپ چت و نه پلتفرم دیگر استفاده می‌کرده که می‌دانسته چت‌ها از بین می‌روند. آیا شما یا سایر آدم‌های اسنپ چت واقعاً نفهمیدید که این پلتفرم ابزاری عالی برای شکارچیان جنسی است؟!

اشپیگل مدیرعامل اسنپ چت

سناتور این رفتار انزجار آور و نفرت انگیز است ما ابزارهای گزارش درون برنامه‌ای ارائه می‌دهیم تا افرادی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا محتوای مورددار نامناسب با آنها به اشتراک گذاشته شده گزارش بدهند در مورد آزار و اذیت یا محتوای جنسی معمولاً در عرض ۱۵ دقیقه به آن گزارش‌ها پاسخ می‌دهیم تا بتوانیم کمکی ارائه کنیم.

رییس دادگاه آقای دربین:

ولی همین قربانی از اسنپ چت شکایت کرد شکایتش طبق ماده ۲۳۰ از قانون نجابت ارتباطات رد شد. آقای چو چرا تیک تاک اجازه می‌دهد با سو استفاده از کودکان به انجام کارهای جنسی تجاری واردشان کنند؟

آقای چو مدیر عامل تیک تاک

سناتور با کمال احترام با این توصیفتان مخالفم قسمت پخش زنده ما برای افراد زیر ۱۸ سال نیست. ما اقداماتی کرده‌ایم تا افراد ناقض آن شرط را شناسایی کنیم و آنها را از این سرویس حذف می کنیم.

سناتور گراهام عضو ارشد جمهوری‌خواه

خوب به اینجا رسیدیم اگر منتظر این حضرات مشکل را حل کنند تا دم مرگتان منتظر خواهید ماند. آقای زاکربرگ پسر آقای دافی گرفتار یک حلقه اخاذی جنسی در نیجریه شد که از اینستاگرام استفاده می‌کردند و او را تلکه کردند. پولی داد که بس نبود و خودش را به خاطر استفاده از اینستاگرام کشت مایلید به او چه بگویید؟

زاکربرگ مدیرعامل متا:

این وحشتناک است منظورم این است که هیچکس نباید چنین چیزی را از سر بگذراند

سناتور گراهام:

فکر میکنید اجازه داشته باشد که از شما شکایت کند؟

مدیر عامل متا:

فکر کنم که می تواند از ما شکایت کند.

سناتور گراهام:

خوب به نظرم او باید بتواند شکایت کند اما نمی‌تواند… پس خلاصه کلام این است که این کمیته بنا ندارد کماکان فقط حرف بزند. خود من از حرف زدن و بحث کردن خسته شدم، همه ما می‌دانیم که اینجا جواب درست چیست و جواب نهایی همین است که پای محصولاتتان بایستید، دادگاه‌های آمریکایی بروید و از روش‌های کاری تان دفاع کنید. درب دادگاه‌ها را برای محاکمه این شرکت‌ها باز کنید. تا آن اتفاق نیافتد هیچ چیز تغییر نخواهد کرد، تا زمانی که نشود از این جماعت بابت آسیبی که می‌رسانند شکایت کرد فقط داریم حرف صد من یه غاز می‌زنیم. من یک جمهوری‌ها خواه هستم که به آزادی کارآفرینی اعتقاد دارم، اما همچنین معتقدم هم آمریکایی که مورد ظلم و ستم قرار گرفته باید جایی را داشته باشد که شکایتش را به آنجا ببرد. هیچ کمیسیونی نداریم که بشود آنجا رفت تا شماها را مجازات کند. در کل کتاب قانون یک ماده هم در این راستا نیست چون شماها با همه کارهای ما مخالفت می‌کنید و نمی‌شود از شما شکایت کرد. آهای جماعت این وضع باید متوقف شود. چطور می‌شود از حاضران در این جلسه توقع داشت که باور کنند که قرار است به خانواده‌هایشان کمک کنیم. در حالی که یک سیستم یا ترکیبی از سیستم‌ها را برای حساب کشی از این جماعت نداریم. چون با وجود همه جنبه‌های مثبت این فناوری‌ها، جنبه‌های تیره و تارشان هم مهیب‌تر از آنی‌اند که بتوانم پذیرفت. ما آمریکایی‌ها مجبور نیستیم به چنین طریقه‌ زندگی ای تن بدهیم.

خانم کلوبوچار

ما شاهد بوده‌ایم که وقتی تعداد بی‌سابقه‌ای از کودکان به این پلتفرم‌ها می‌پیوسته‌اند، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی چشمانشان را بسته‌اند. آنها از الگوریتم‌هایی استفاده کردند که محتوای مضر را چون که محبوب شده به سمت بچه‌ها سوق می‌دادند. من با سناتورگراهام موافقم که اگر باب شکایت در دادگاه‌ها را باز نکنیم هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. من فکر می‌کنم وقتش رسیده که این مصونیت‌ها را یکسره پایان بدهیم چون به نظرم قدرت حرفی که پول می‌زند حتی از قدرت حرف‌های ما پشت این تریبون هم بیشتر است. چون به اعتقاد من با آن همه منابعی که شماها دارید به واقع می‌توانستید خیلی بیش از وضع فعلی تلاش بکنید و در اون صورت این والدین هم اکنون در این تالار رسیدگی سنا پشت سر ما ننشسته بودند.

سناتور کرنین:

آقای چو به نظر من شرکت شما بین شرکت‌هایی که امروز در اینجا حاضرند منحصر به فرد است چون مالکیتش دست شرکت چینی بایت دنس است. من مطلعم که شما اقداماتی انجام داده‌اید تا اطلاعات جمع آوری شده را در داخل ایالات متحده محصور کنید ولی حقیقت این است که طبق قوانین چین و قوانین اطلاعات ملی چین تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط شرکت‌ها در جمهوری خلق چین باید به سرویس‌های اطلاعاتی چین داده شود.چه ضرورتی دارد که داده‌های جمع آوری شده از کاربران آمریکایی در ایالات متحده ذخیره نشود؟

آقای چو مدیرعامل تیک تاک:

سناتور این پروژه را در پاسخ به برخی از دلواپسی‌ها راه انداخته‌ایم که اعضای این کمیته و دیگران مطرح کردند.

سناتور کرنین:

دلیلش این دلواپسی بود که اگر داده‌ها در چین ذخیره شوند حزب کمونیست چین بر اساس قوانین اطلاعات ملی خود می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد درست است؟

آقای چو مدیرعامل تیک تاک:

ما تنها شرکتی نیستیم که کارمندان چینی داریم محض نمونه حتی در جمع شرکت‌های حاضر در همین تالار هم فقط ما نیستیم که اتباع چینی را استخدام کرده‌ایم اما برای رفع برخی از این دلواپسی‌ها داده‌ها را به زیرساخت ابری اوراکل منتقل کرده‌ایم.

سناتور کونز

وقتی فناوری جدیدی به میدان می‌آید مقرراتی وضع می‌کنیم تا مطمئن شویم که پیش از حد آسیب رسان نشود همانطور که دوستم سناتور کلوباچار اشاره کرد درب یک هواپیما کنده شد هیچکس هم آسیبی ندید، اما با این حال در کل ناوگان آن مدل هواپیمای بوئینگ از پرواز خارج شد و یک آژانس فدرال که به درد آن قضیه می‌خورد یک بررسی ایمنی فوری را تدارک دید.

پلتفرم‌ها باید اطلاعات بیشتری درباره نحوه عملکرد الگوریتم‌ها کارکرد محتوا و پیامدهایشان ارائه دهند آن هم نه در قالب جمعی برای کل جمعیت بلکه تک تک موارد را، تا ما بتوانیم آن اطلاعات را درست درک کنیم. من یک لایحه فراحزبی تهیه کردم: قانون پاسخگویی و شفافیت پلتفرم‌ها. این لایحه استانداردهای معقولی برای افشا و شفاف سازی تهیه می‌کند تا مطمئن شویم وظایفمان را بر اساس داده‌های متقن انجام می‌دهیم. بله هیجانات در این حوزه زیاد است و قابل درک هم هست اما اگر قرار باشد یک قانون گذاری مسئولانه درباره مدیریت محتوا در پلتفرم‌های شما داشته باشیم باید داده‌های بهتری در اختیارمان باشد. آیا از میان شما کسی حاضر است بگوید که از این لایحه حمایت می‌کند؟ آقای رئیس لطفاً سکوت کشدار رهبران این پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در سوابق جلسه منعکس شود متشکرم.

سناتور لیی

نکته مصیبت بار این است که بازماندگان آزارهای جنسی اغلب صدها بار از نو قربانی می‌شوند چون تصاویری بدون رضایت آنها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌گردد یک مطالعه مرکز نیک مک نشان داد که یک مورد از محتواهای آزار جنسی کودکان پس از آنکه گزارش داده شد تاکید می‌کنم پس از آنکه گزارش داده شد بیش از ۴۹۰ هزار بار دوباره منتشر گردید، لذا به ابزارهایی برای مقابله با این قضیه نیاز داریم. صادقانه بگویم به قوانینی نیاز داریم که به معیارهایی حکم بدهد که موجب شود این اتفاق نیافتد و به روشی نظام‌مند از شر این موارد خلاص شویم چون به معنای دقیق کلمه هیچ توجیه معقولی و هیچ دفاعی برای این وضع وجود ندارد. دیسکورد اجازه انتشار هرزه نگاری را در وب سایتش می‌دهد حالا طبق گزارش‌ها ۱۷ درصد از کم سالانی که از دیسکورد استفاده می‌کنند در پلتفرم شما تعاملات جنسی آنلاین داشته‌اند. ۱۰ درصد از آنها تعاملات را با افرادی داشته‌اند که به اعتقاد خود آن فرد کم سال، جز بزرگسالان بوده‌اند.

سناتور کروز

رسانه های اجتماعی یک ابزار بسیار قدرتمند هستند ولی دلیل حضور ما در اینجا آن است که همه والدینی که می‌شناسم و به نظرم تمام والدین سراسر آمریکا ت آن زباله‌هایی که نثار بچه‌های‌شان می‌شود وحشت زده اند، من دو نوجوان در خانه دارم تلفن‌هایی که دستشان است دروازه ورود شکارچی‌ها، شروران، قلدران و محتوای مروج خودآزاری است و تک تک شرکت‌های شما می‌توانسته‌اند کارهای بسیار بیشتری برای جلوگیری از این وضع انجام بدهند. آقای زاکربرگ در ژوئن سال ۲۰۲۳  استریت ژورنال گزارش داد که سیستم‌های توصیه‌گر اینستاگرام فعالان کودک آزادی‌ها را به حساب‌هایی مرتبط می‌کرد که فروش محتوای آزار جنسی کودکان را تبلیغ می‌کردند. گویا در بسیاری از موارد مدیریت این حساب‌ها دست خود کودکان زیر سن قانونی بوده که اغلب از کلمات رمز و شکلک‌ها برای تبلیغ محتوای غیر قانونی استفاده می‌کرده اند. در برخی موارد دیگر نشانه‌هایی در حساب ها جایگذاری شده بود که بر قاچاق جنسی قربانی دلالت داشت. می‌دانم که یک تیم در اینستاگرام روی جلوگیری از آزار و استثمار آنلاین کودکان کار می‌کند اما نکته بسیار نگران کننده در افشاگری وال استریت ژورنال این بود که الگوریتم خود اینستاگرام تا چه حد کار پیدا کردن قربانی را برای کودک آزاری‌هایی راحت می‌کرده که دنبال محتوای آزار کودکان بوده‌اند‌. به عبارت دیگر این محتوا فقط در گوشه کنارهای تیره و تار اینستاگرام نبوده اینستاگرام با تبلیغ هشتگ‌های مورددار برای خریداران بالقوه، به کودک آزارها کمک می‌کرده تا آن محتوا را بیابند اینستاگرام همچنین برای کسانی که مطالب کودک آزاری‌ها را جستجو می‌کردند این صفحه هشدار را نشان می‌داده: « این نتایج شاید حاوی تصاویر آزار جنسی کودکان باشد» و سپس به کاربران دو انتخاب می‌داده‌اید «دریافت منابع امدادی یا دیدن نتایج» آقای ذاکربرگ چه فکر کوفتی در مغزتان می‌گذشته؟! بسیار خوب آقای چو در دو دقیقه‌ای که برایم مانده می‌خواهم سراغ شما بیایم آیا با قانون اطلاعات ملی چین مصوب سال ۲۰۱۷ آشنا هستید که می‌گوید: همه سازمان‌ها و شهروندان باید طبق قانون حامی، یاور و همکار تلاش‌های اطلاعات ملی باشند و از اسرار اطلاعات ملی که از آنها مطلع‌اند حفاظت کنند.

آقای چو:

بله آشنا هستم

سناتور کروز:

خب شما قبلاً گفتی و من یادداشت کردم که دولت چین از ما هیچ داده‌ای نخواسته و ما هرگز ارائه داده‌ای تحویل نداده‌ایم مایلم بگویم و هفته پیش هم که دفتر من همدیگر را دیدیم گفتم: من حرفتان را باور نمی‌کنم و به شما می‌گویم مردم آمریکا هم حرفتان را باور نمی‌کنند. اگر به محتوای تیک تاک در چین نگاه کنید آن جا ویدیوهای علمی و ریاضی و آموزشی را برای کودکان ترویج می‌دهید و مدت زمانی را که بچه‌ها می‌توانند در تیک تاک باشند محدود می‌کنید. در ایالات متحده ویدیوهای خودآزاری تبلیغات ضد اسرائیلی را برای کودکان ترویج می‌دهید چرا چنین تفاوت چشمگیری بین این دوتا است؟

آقای چو:

سناتور این توصیف دقیقی نیست های تفاوتی وجود ندارد. سناتور تیک تاک در چین اصلاً در دسترس نیست آنجا یک تجربه جداگانه موجود است.

سناتور هاولی

آقای زاکربرگ درست شنیدم که در صحبت‌های آغازینتان گفتید که هیچ پیوندی بین سلامت روان و استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد؟

زاکربرگ مدیرعامل متا

حرفی که زدم این بود که بررسی علمی اهمیت دارد می‌دانم که این حرف جوری بین آدم‌ها رواج دارد که انگار ثابت شده ولی به نظرم عمده شواهد علمی حامی این حرف نیستند

سناتور هاولی

خوب بگذارید بخشی از تحقیقات علمی شرکت خودتان را به شما یادآوری کنم اینستاگرام تاثیر پلتفرمتان را بر نوجوانان بررسی کرد اجازه دهید چند نقل قول و گزارش وال استریت ژورنال در این مورد را برایتان بخوانم: « محققان شرکت دریافتند که اینستاگرام برای درصد قابل توجهی از نوجوانان به ویژه دختران نوجوان مضر است»، این هم مثل قول از مطالعه خود شما«درباره معضل تصور فرد از بدنش این معضل را برای یک سوم دختران نوجوان وخیم‌تر کرده‌ایم»، باز هم یک نقل قول دیگر از مطالعه خودتان: «نوجوانان اینستاگرام را مقصر افزایش میزان اضطراب و افسردگی می‌شمارند»، این واکنش بدون طرح سوال از سمت محققان و آن هم در همه گروه‌ها مطرح شد این‌ها از مطالعه خودتان است.

زاکربرگ مدیرعامل متا

سناتور ما سعی می‌کنیم بازخوردها و احساسات مردم را درباره خدمات مان درک کنیم و بهبودشان بدهیم

 سناتور هاولی:

یک دقیقه صبر کنید مطالعه خودتان می‌گوید زندگی را برای یک سوم دختران نوجوان بدتر کرده‌اید، افسردگی و اضطراب را افزایش داده‌اید سال‌هاست که کارتان همین است سال‌هاست که در ملأ عام می‌آیید و تحت سوگند شهادت می‌دهید که مطلقاً هیچ پیوندی نیست محصولاتتان عالی است. علم در این زمینه نوپاست با تمام قوا دارید تلاش می‌کنید ولی داخل شرکتتان خوب می‌دانید که محصولات‌تان برای نوجوانان یک فاجعه است و باز هم به همان کارتون ادامه می‌دهید مگرنه؟ این درست نیست این درست نیست!! بگذارید چند حقیقت دیگر را هم نشان بدهم که می‌دانم از آنها خبر دارید بگذارید حقایق بیشتری را نشانتان دهم اینجا اطلاعاتی از یک افشاگر داریم که به مجلس سنا آمد و در ملأ عام تحت سوگند شهادت داد او برای شما کار می‌کرده، مدیر ارشدتان بوده او این‌ها را نشان ما داد که هنگام مطالعه محصولاتتان فهمیده بود محض نمونه این مربوط به دختران بین ۱۳ تا ۱۵ سال است. ۳۷ درصد از آنها گزارش دادند که طی ۷ روز قبل روی آن پلتفرم ناخواسته در معرض برهنگی قرار گرفتند. ۲۴ درصد گفتند که طی ۷ روز قبل ناخواسته به آنها پیشنهادهای جنسی شده ۱۷ درصد گفته‌اند که طی ۷ روز قبل محتوای خودآزاری به سمت آنها سوق داده شده. حالا خوب می‌دانم که از این آمارها خبر دارید، چون آن افشاگر طی یک ایمیل همه این‌ها را به اطلاعتان ما هم یک رونوشت از آن ایمیل را اینجا داریم سوال من این است که بابت این قضیه چه کسی را اخراج کردید؟

زاکربرگ مدیرعامل متا

سناتور ما همه این‌ها را مطالعه می‌کنیم چون مهم هستند و می‌خواهیم خدمات‌مان را بهبود بدهیم

سناتور هاولی:

می‌دانید چه کسانی پشت سرتان نشستند خانواده‌هایی از سراسر کشور که فرزندانشان لطمه شدید دیدند یا جان باخته‌اند. خوشحال می‌شوم در این باره صحبت کنم که آیا به هیچ یک از این قربانیان غرامت پرداخت کرده‌اید؟ به این دختران غرامت داده‌اید؟ فکر نکنم خانواده‌های قربانیان امروز اینجا هستند آیا از قربانیان عذرخواهی کرده‌اید؟آیا دوست دارید همین حالا این کار را بکنید؟ آن ها اینجا هستند تصویر شما هم در تلویزیون ملی پخش می‌شود آیا می‌خواهید همین حالا از قربانیان عذرخواهی کنید که محصولاتتان به آنها آسیب زده عکس‌ها را نشان بدهید آیا مایلید بابت کاری که در حق مردم کرده‌اید عذرخواهی کنید؟

زاکربرگ مدیرعامل متا

متاسفم همه چیزهایی که شما از سر گذرانده‌اید وحشتناک اند. هیچکس سزاوار آن رنجی نیست که خانواده‌های شما از سرگذرانده‌اند. به همین خاطر است که ما یک عالم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و کماکان پیشتاز تلاش‌های این صنعت خواهیم بود تا مطمئن شویم هیچ فرد دیگری متحمل آنجور اتفاقاتی نخواهد شد که خانواده‌های شما از سر گذرانده‌اند

سناتور هاولی

آقای زاکربرگ چرا نباید بابت این قضیه از شرکت شما شکایت کرد چرا شما می‌توانید ادعا کنید شما در پشت سپر «حدود مسئولیت پلتفرم‌ها» پنهان می‌شوید نمی‌شود از شما حساب کشی کرد آیا شما نباید شخصاً پاسخگو باشید؟ آیا شخصاً مسئولیت قضیه را به عهده می‌گیرید؟

زاکربرگ مدیرعامل متا

سناتور فکر کنم قبلاً به این سوال شما پاسخ دادم خوب این‌ها مسائل جدی هستند سناتور به نظرم وظیفه من و شرکتم این است که بهترین ابزارهای ممکن را برای ایمن نگه داشتن جامعه بسازیم. خب سناتور ما در چنین تلاش‌هایی پیشتاز این صنعت هستیم ما ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌سازیم

سناتور هاولی:

خب در ایفای این نقش شکست خورده اید چه مزخرفاتی محصول شما مردم را می کشد. آیا شخصاً متعهد می‌شوید به قربانیان غرامت بدهید، شما میلیاردر هستید. آیا با پول خودتان پولی که به قیمت رنج این خانواده‌های پشت سرتان درآورده‌اید یک صندوق غرامت برای قربانیان درست خواهید کرد؟ بله یا خیر؟

زاکربرگ مدیرعامل متا

وظیفه من ساختن ابزارهای خوب است

سناتور هاولی:

گویا جوابتان خیر است وظیفه شما قبول مسئولیت کاری است که شرکتتان انجام داده شما میلیارد ها دلار از آدم‌هایی که پشت سرتان نشسته‌اند درآمد کسب کرده‌اید ولی حالا اینجایید هیچ کاری برای کمک به آنها نکرده‌اید هیچ کاری برای جبران رنج آنها نکرده‌اید. هیچ کاری برای جبران آن اشتباهات نکرده‌اید میتوانستید امروز این کار را بکنید و باید می‌کردید آقای زاکربرک.

 رییس دادگاه آقای دربین

آقای زاکربرگ این نکته‌ای که می‌گویم یک نصیحت کوچک به شماست فکر می‌کنم گفته‌های آغازیتان درباره سلامت روان نیاز به توضیح دارد چون به نظر من اصلاً معقول نمی‌آیند یک والد در این تالار هست که فرزندش چندین ضربه عاطفی خورده است او به من و شما خواهد گفت که بچه‌اش درست جلوی چشمش دگرگون شد از کنج اتاق بیرون نمی‌آمد سراغ دوستانش نمی‌رفت و دیگر هیچ علاقه‌ای به مدرسه نداشت. این‌ها از جمله عواقب سلامتی روانی هستند که در اثر چنین آزارهایی و دسترسی به چنین فناوری اتفاق افتاده‌اند.

مگرنه؟ خب از همکارانم کسی مایل است حرفی بزند؟ به نظر من جلسه خوبی بود امیدوارم حاصل مثبتی داشته باشد از همه‌تان ممنونم که اینجا آمدید دفتر بایگانی این جلسه استماع به مدت یک هفته برای ثبت اظهارات باز می‌ماند وسط سناتورها هم می‌توانند پرسش‌هایشان را تا ساعت ۵ بعد از ظهر روز چهارشنبه تسلیم کنند یک بار دیگر از حضور شاهدان تشکر می‌کنم ختم جلسه اعلام می‌شود

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/159445

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی