پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش جهت پرس از واکنش فعالان رسانه‌ای به ادعای مضحک محسن برهانی؛

محسن برهانی در یک توییت ادعا کرده است که کودتای 28 مرداد ماهیت کودتا ندارد و مسئله صرفا عزل مصدق از نخست وزیری بوده است.

منتشر شده در 28 مرداد 1402

عطیه فکری – اخیرا محسن برهانی، حقوقدان اخراجی از دانشگاه تهران که در ایام اغتشاشات حضور پررنگی در حمایت از اغتشاشگران از خود نشان داده بود، یک ادعای عجیب را در حساب شخصی‌اش در توییتر مطرح کرد که موجی از مخالفت‌ها را به همراه داشت. او گفته بود که از نظر حقوقی و طبق قانون اساسی کودتای 28 مرداد، ماهیت کودتا ندارد زیرا کودتا شرایط و ویژگی‌های دارد که در ماجرای 28 مرداد این ویژگی‌ها صدق نمی‌کند و صرفا مسئله مربوط به عزل مصدق بوده است.

1

کودتا چیست؟

کودتا (coup) در اصل واژه‌ای فرانسوی است (coup d’état) به معنی “ضربه به دولت” و دلالت دارد بر تصاحب قدرت حکومت (قوۀ مجریه) به طور ناگهانی و همراه با خشونت از راه اقدامی غیرقانونی و خارج از حدود قانون اساسی. معمولا ارتش دست به کودتا می‌زند یا به عملی شدن کودتا کمک می‌کند. کودتا اغلب با خشونت همراه است. البته ممکن است این خشونت محدود باشد. با این حال کمتر کودتایی بدون خون‌ریزی صورت گرفته است.

حضور نظامی به همراه تانک در اطراف محل سکونت دکتر مصدق

23

 ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتایی در ایران اتفاق افتاد که به بازگرداندن شاه به ایران و سلطنت انجامید. کودتایی آمریکایی – انگلیسی که با طرح و برنامه دقیق اجرا شد و توانست بار دیگر ایران را تحت سلطه آمریکا و انگلیس باز گرداند.

از دست دادن ایران با موقعیت استراتژیک جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی در منطقه بسیار مهم خلیج فارس برای آمریکا و انگلیس قابل تحمل نبود.  مصدق با حمایت روحانیت و مردم توانست نخست وزیر ایران شود، اما با اشتباهاتی که مرتکب شد، نقش مردم و روحانیت را نادیده گرفت و دل در گرو حمایت خارجی‌ها بست. 

 کودتا و سقوط دولت دکتر محمد مصدق با همه تدارکاتی که برای انجام آن صورت گرفت، تنها یک چیز است، اعتماد به آمریکا! همه اسناد و مدارک کودتا که از آن سال‌ها در بایگانی محرمانه سازمان سیا و دستگاه اطلاعاتی انگلیس وجود دارد، با انتشار تنها بخش‌هایی از آن اسناد و مدارک، ثابت کرد که هم کودتای آمریکایی – انگلیسی بود و هم اعتماد دکتر مصدق به آمریکا کودتا را به سرانجام رساند.

5

اعتراف صریح آمریکایی‌ها به طرح نقشه کودتای 28 مرداد

لرد دیوید اوون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در اعترافی صریح گفت: بریتانیا باید بالاخره نقش خود را در کودتایی 1953 ایران را بپذیرد؛ من برای شاه روشن کردم که شکل حکومت او باید تغییر کند و این اقدام با هماهنگی شاه ایران(محمدرضا پهلوی) صورت گرفت.

1

واکنش فعالان رسانه‌ای به ادعای برهانی چه بود؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای به این ادعای خلاف واقع برهانی به عنوان یک حقوق‌دان جالب بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی در رد  ادعای این حقوقدان اخراجی از هر جناح سیاسی، شغلی و جایگاه‌های متفاوت اجتماعی همگی متحد بودند. در اینجا به گوشه‌ای از واکنش‌ها اشاره شده است…

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/959

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی