پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به افزایش صادرات ایران به عراق گفت: با توجه به شرایط پیش بینی می شود صادرات ایران به عراق امسال رکورد 12 میلیارد دلار را ثبت کند.

منتشر شده در 20 مرداد 1402
در سرویس

سید حمید حسینی درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق گفت: اگرچه ارزش صادرات در 4 ماهه امسال در مقایسه با سال قبل 7.97 درصد کاهش یافته است ولی صادرات ما به عراق افزایش یافته است. 

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به افزایش 529 میلیون دلاری صادرات ایران به عراق،  افزود: صادرات به عراق در سال گذشته 2 میلیارد و 398 میلیون دلار بود که امسال به رقم 2 میلیارد و 927 میلیون دلار رسیده است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه دولت عراق بودجه خود را تصویب و ابلاغ کرده است و پروژه های زیادی در عراق آغاز شده است افزایش صادرات به عراق پیش بینی می شد.

حسینی بیان داشت: همچنین با توجه به وضعیت موجود و افزایش صادرات ما به کشور عراق پیش بینی می شود امسال رکورد صادرات 12 میلیارد دلاری به عراق را داشته باشیم. 

این گزارش می افزاید: بر اساس جدیدترین آمار گمرک ایران، حجم تجارت غیرنفتی در 4 ماه اول سال جاری 35.5 میلیارد دلار شد.

صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با ۷.۹۷ درصد کاهش  به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید. 

میزان وزنی کالاهای صادر شده در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که ۲۸.۵۶ درصد افزایش داشته است. 

در 4 ماهه ابتدای امسال، چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد از ارزش و ۷۶ درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این ۵ کشور عمده صادر شده است. 

در این مدت ۴ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است.

طی 4 ماه گذشته امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار، چین با ۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، هند با ۷۱۸ میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴ میلیون دلار ۵ کشور عمده مبدا واردات کشورمان بوده‌اند.

در چهار ماه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷۴ درصد کاهش داشته است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/1355

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی