پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی منطقه گفت: افکار عمومی دنیا به شدت ضد اسرائیلی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین است و روند موجود، مشروعیت کاذب اسرائیل را در سطح جهان از بین برد لذا جنبش فلسطین در بالای صحنه سیاسی جهان قرار دارد و اسرائیل شکست خورده است.

منتشر شده در 3 دی 1402
در سرویس

اخبار و گزارشات بین المللی و  و نظرات کارشناسان بین المللی حکایت از شکست مفتضحانه ارتش و سیاستمداران اسرائیلی و امریکایی در غزه دارد؛ شکستی که حتی آرای منفی و ممتنع در قبال آتش بس بشردوستانه در غزه هم راه به جایی نبرد. اخبار و رسانه ها هم بر این امر تاکید دارند چنانچه شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» با پخش یک گزارش طولانی تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی نتوانسته است که اهداف خود را در جنگ علیه نوار غزه محقق کند. این شبکه خبری در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه «آیا حمله اسرائیل علیه نوار غزه موفقیت آمیز بوده یا شکست خورده است؟» و در پاسخ بر این مهم تاکید میکند که اسرائیل تا به امروز در تحقق بسیاری از اهداف اصلی خود که دلیل آغاز جنگ علیه نوار غزه بوده شکست خورده است.

گزارشگر این گزارش در پاسخ به ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه دستاوردهای میدانی بسیاری در غزه کسب کرده به نقل از افسران سابق آمریکا و کارشناسان نظامی بر این امر تاکید می کند که پیشروی ارتش اسرائیل موقت است و هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه جنبش حماس در آستانه یک شکست راهبردی است وجود ندارد.

این گزارش در گفتگو با کارشناسان نظامی تاکید می کند:  نیروهای جنبش حماس همچنان مبارزه می‌کنند و رهبران ارشد این جنبش در قید حیات هستند. هنوز ده‌ها اسیر اسرائیلی نزد جنبش حماس بوده و این جنبش همچنان تنها قدرت حاکم بر نوار غزه به شمار می‌رود. این در حالی است که اسرائیل متعهد شده بود جنبش حماس را از بین ببرد. این به معنی شکست اسرائیل است. رضا میرابیان، کارشناس ارشد مسائل منطقه هم در تایید شکست اسرائیل و اینکه این رژیم همچنان به دنبال بازگشت به مذاکرات بر سر آزادی اسرا است در گفتگو با جهت پرس به تحلیل وقایع غزه میپردازد. این مصاحبه را پیش رو دارید.

*جناب میرابیان! آخرین تحولات و شرایط فعلی غزه را با توجه به مجمع عمومی سازمان ملل و تصویب پیش نویس فوری آتش بس بشردوستانه در مقابل تایید منابع بین المللی به خصوص کارشناسان نظامی امریکایی بر شکست اسرائیل را چطور تحلیل و ارزیابی میکنید؟

آنچه مسلم است بعد از ۷۰ روز  از آغاز این جنگ نابرابر، اسرائیل به هیچ کدام از اهداف خود در غزه دست نیافته است. اسرائیل چند هدف برای خود در غزه قرار داده بود که اول آزادی اسرا بود که موفق نشد؛ دوم نابودی حماس بود  اما بعد از این ۷۰ روز همچنان آن کسی که در غزه ابتکار عمل را در دست داشته و مقابل ماشین جنگی اسرائیل را گرفته است، حماس، جهاد اسلامی و بقیه گروه های مقاومت هستند لذا شاهدیم که  همچنان اراده سیاسی حماس بر غزه حاکم است.

بنابراین در آینده هم بدون حماس امکان تصمیم گیری و سیاستگذاری در مورد آینده غزه وجود نخواهد داشت لذا جریان مقاومت و گروه های جهاد در غزه همچنان که قبلا هم بوده، دست بالا را  دارند.

اگر دقت کنید اسرائیلی ها اکنون چند روزی است که درخواست کردند  مجددا به مذاکرات و آزادی اسرا برگردند ولی حماس هم برای ادامه مذاکرات شرایطی دارد و آن اینکه این مذاکرات اگر قرار باشد انجام شود اول اینکه بایستی این آتش  بس دائمی باشد؛ دوم آزادی اسرا در برابر آزادی همه زندانیان فلسطین انجام شود و سه بازگشایی پایانه های مرزی با مصر انجام شود و هیچگونه محدودیتی برای ورود کالاها و خصوصا دارو وجود نداشته باشد یعنی طبیعتا الان اسراییلی ها هستند که به دنبال آتش بس و مذاکرات هستند بالاخص بعد از کشته شدن سه سرباز اسراییلی توسط نیروهای خودشان که مایه آبروریزی هم برای ارتش اسرائیل و هم برای مقامات سیاسی در بر داشت.

* جناب میرابیان! با توجه به مجمع عمومی که برگزار شد و ۱۵۳ رای موافق ، کشورهایی هم رای مخالف و ممتنع در قبال آتش بس بشردوستانه در غزه دادند و به عبارتی چشم روی جنایات اسرائیل و کشتار کودکان بستند، این نسل کشی آشکار آن هم  با رضایت این دولت ها را چطور می توان تحلیل کرد؟

بحث رای مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست و جنبه سمبلیک  داشت؛ از طرفی آن رای، اکثریت قاطع را آورد و آن مصوبه در برابر قطعنامه شورای امنیت بود که با وتوی آمریکا تصویب نشد و در واقع  اقدامی برای رویارویی برای پاسخ به آمریکا بود.

اما چیزی که  وجود دارد اینکه در این ماجرا آمریکایی ها در واقع حیثیت سیاسی خود را هم داخل کشورشان و هم در بیرون به باد دادند و حاضر نشدند  این مصوبه اجرایی شود.

با این حال در واقع تلاش های بسیاری در سطح جهانی در راستای محکومیت این جنایات و کمک به مردم غزه در حال انجام است اما آنچه در آینده غزه  تعیین کننده است آنچیزی است که در داخل غزه در حال اتفاق است اما قطعا این وتو و مخالفت آمریکا و احیانا برخی کشورهای دیگر تاثیری در روند و تحولات غزه نخواهند داشت به جز اینکه مایه فضاحت و آبروریزی برای خود این کشورها باشد.

* سیاست های شکست خورده آمریکا و اسرائیل در قبال دست بُرد  حماس چطور شرایط غزه و افکار عمومی و تلاش های جهانی در این راستا را پیش خواهد برد؟

افکار عمومی در دنیا  در راستای مظلومیت مردم مظلوم فلسطین است یعنی وقتی افکار عمومی در غرب و مشخصا در خود آمریکا به شدت ضد اسرائیلی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین است و حتی این مسئله در آرای خود بایدن و نظر سنجی هایی که دو بار توسط موسسه گالو  صورت گرفته تایید کننده این مسئله است که بایدن ریزش آرا داشته است لذا باید عنوان کرد که روند موجود، مظلومیت کاذب، مشروعیت دروغین و  مقبولیت کاذب اسرائیل را در سطح جهان از بین برد و در مقابل حقانیت و مظلومیت ملت فلسطین را در سطح جهان تثبیت و پر آوازه  کرد و همه مردم دنیا فهمیدند که در این بلندای تاریخ و این ۷۰ سال گذشته چه ظلمی بر مردم فلسطین انجام شده است لذا  از جهت سیاسی هم می شود گفت که جنبش فلسطین، حرکت جهانی فلسطین و مظلومیت فلسطین در بالای صحنه سیاسی جهان قرار دارد و اسرائیل شکست خورده  و سیاست های خصمانه و ضد بشردوستانه دولت آمریکا هم راه به جایی نمیبرد چنانچه خود امریکایی ها چه افکار عمومی و چه کارشناسان نظامی و سیاسی هم بر این امر تاکید دارند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/152195

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی