پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای برخی از حامیان و مخالفان دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا این سوال مطرح شده که آیا واقعا تعهد بایدن مبنی بر «دفاع از دموکراسی» می‌تواند کلید شکست ترامپ در انتخابات سال 2024 باشد.

منتشر شده در 24 دی 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ وب‌سایت خبری یاهو نیوز در گزارشی به بررسی شعار کمپین انتخاباتی بایدن در باب دفاع از دموکراسی پرداخته و دلایل مخالفت و یا موافقت با تقویت این شعار از سوی حامیان دموکرات بایدن را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا عنوان می‌کند.

یاهو نیوز در این گزارش می‌نویسد: «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در جریان برگزاری اولین سخنرانی انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۴، رقابت با «دونالد ترامپ» را در راستای نبردی بر سر سرنوشت دموکراسی آمریکایی توصیف کرد. بایدن خطاب به رای‌دهندگانش در اهمیت آرای آنها عنوان کرد: دموکراسی در رای‌گیری است و آزادی شما در برگه‌های رای‌ است.

با توجه به اینکه نتایج نظرسنجی‌های انجام گرفته شده، احتمال رقابت مجدد میان بایدن و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور را به عنوان دو نامزد اصلی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بسیار محتمل می‌سازد، بایدن تصمیم گرفته است که «دموکراسی» را محور اصلی شعارهای انتخاباتی خود در جریان نامزدی مجددش در انتخابات پیش رو قرار دهد.

در همین راستا، وی اولین سخنرانی انتخاباتی در سال جدید را با محوریت بحث در مورد «وحشت» اقدامات مخرب دموکراسی از جانب ترامپ،  مبنی بر ماجرای حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا و همچنین موضوع تداوم تفکرش در انکار نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و تلاش‌های مداوم وی برای معرفی مجدد شرکت‌کنندگان در شورش مرگبار کنگره به عنوان میهن‌پرستان آمریکایی ارائه کرد.

بایدن سپس سخنرانی خود را متمرکز بر هشدارهایی در مورد اینکه اگر ترامپ بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، متمرکز کرد و بار دیگر به مردم آمریکا اظهارات مطرح شده از جانب ترامپ مبنی بر حذف بخشی از قانون اساسی آمریکا، برنامه‌اش برای دیکتاتور شدنش در روز اول دوره جدید ریاست‌جمهوری‌اش و اینکه خود را متعهد کرده تا از دشمنان و رقبای سیاسی‌اش انتقام بگیرد را یادآوری کرد.

ترامپ تمام این اظهارات مطرح شده از جانب بایدن را در جریان مصاحبه‌ای در فاکس نیوز که بار دیگر ادعاهایش مبنی بر تقلب در انتخابات سال ۲۰۲۰ را تکرار می‌کرد و بایدن را «تهدیدی واقعی برای دموکراسی» عنوان کرد، پاسخ داد.

دیدگاه مخالفان شعار انتخاباتی «دفاع از دموکراسی» از سوی بایدن

در این میان اگرچه اکثریت نمایندگان دموکرات آمریکا با دیدگاه بایدن مبنی بر این موضوع که ترامپ در صورت دستیابی مجددش به قدرت، تهدیدی منحصر به فرد برای نهادهای دموکراتیک آمریکایی محسوب می‌شود، را تایید کرده و تکرار می‌کنند.

با این حال بین نمایندگان این حزب بر سر این موضوع اختلاف نظرات شدیدی وجود دارد که آیا این ایده که «دفاع از دموکراسی» را به اصلی‌ترین شعار کمپین انتخاباتی بایدن تبدیل کنند، استراتژی خوبی است یا خیر.

منتقدان این رویکرد عنوان می‌کنند که رای‌دهندگان آمریکایی تصمیم‌های خود را بر اساس چیزهایی می‌گیرند که هر روز بر روند زندگی آنها تاثیر می‌گذارد نه مفاهیم بلند و انتزاعی مانند دفاع از دموکراسی.

آنها استدلال می‌کنند که رئیس‌جمهور آمریکا باید به جای تکیه بر این مفهوم، بر تغییر دیدگاه‌های ناامید‌کننده مردم در مورد اقتصاد کشور تمرکز کند و به نگرانی‌های مبنی بر ناتوانی‌اش جهت پشت سر گذاشتن چهار سال دیگر در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا رسیدگی کند.

آنها این پیشنهاد را هم مطرح می‌سازند که بهتر است، بایدن بر مواضعی که ترامپ را در بین مردم آمریکا غیرمحبوب ساخته، تمرکز کند و به اعتقادشان موضوعاتی مانند حق سقط جنین که جمهوری‌خواهان به عنوان مخالفان این حق هستند، در این حوزه می‌تواند حائز اهمیت واقع شود.

دیدگاه موافقان شعار انتخاباتی «دفاع از دموکراسی» از سوی بایدن

بر خلاف دیدگاه مخالفان، مدافعان این استراتژی بر این باورند که سابقه اخیر دموکرات‌ها در رقابت با جمهوری‌خواهان منکر نتایج انتخابات به ویژه در دوره انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که دموکراسی واقعا رای‌دهندگان این کشور را تشویق می‌کند تا به سمت آنها بیایند. بسیاری هم استدلال می‌کنند که بایدن به راحتی می‌تواند با دادن هشدار در مورد اینکه پیروزی ترامپ اقتصاد کشور را به خطر می‌اندازد و آزادی‌های شخصی را محدود می‌کند، تمامی مسائل دیگر را به گفتگو درباره دموکراسی پیوند بزند.

دیدگاه محافظه‌کاران در باب شعار انتخاباتی «دفاع از دموکراسی» بایدن

در این میان محافظه کاران دموکرات به نوبه خود بر این اصل تاکید می‌کنند که بایدن بایستی انتخابات را به بحثی درباره دموکراسی تبدیل کند. استدلال آنها در دفاع از این عقیده آن است که رای‌دهندگان از عملکرد وی در مورد سایر موضوعاتی که او می‌تواند در مورد آنها کارزار انتخاباتی راه‌اندازی کند، بسیارناراضی هستند.

به رغم تمامی دیدگاه‌های مطرح شده در این رابطه آنچه که از انتخاب موضوع اصلی کمپین انتخاباتی بایدن برای پیروزی وی بر ترامپ بسیار حائز اهمیت است، ماجرای پرونده‌های جنایی ترامپ است که برایش مشکلات حقوقی جدی را مبنی بر این مسئله ایجاد کرده که آیا اصلا او می‌تواند به عنوان رقیب اصلی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ حضور پیدا کند.

انتظار می‌رود دادگاه عالی آمریکا طی هفته‌های آینده بر سر این موضوع که آیا ایالت‌های مختلف در این کشور می‌توانند او را به دلیل نقش داشتن در شورش ۶ ژانویه که زمینه تحریک و حمله هوادارانش به ساختمان کنگره را فراهم کرد، از حضور در انتخابات منع کنند یا خیر. اقدامی که تاکنون دو ایالت کلرادو و مین در مورد وی انجام داده و نامش را از برگه‌های رای انتخاباتی حذف کرده‌اند.

موضوع دیگری که می‌تواند به نفع بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش تمام شود، پرونده‌های جنایی ترامپ است. اکنون وی با ۹۱ مورد پرونده جنایی روبرو است که بسته به زمان و نحوه رسیدگی به آنها ممکن است پیش از آنکه رای‌دهندگان آمریکایی به پای صندوق‌های رای بروند، این پرونده‌ها دونالد ترامپ را به زندان بیاندازند.

منبع : فارس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/154927

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی