پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رسانه غربی اعلام کرد

گزارش ها حکایت از آن دارد که رهبران نظامی اتیوپی و تیگرای بر سر نقشه راه صلح توافق کردند.

منتشر شده در 22 آبان 1401
در سرویس

به نقل از آسوشیتدپرس، فرماندهان ارشد نظامی اتیوپی و شبه نظامیان منطقه تیگرای سرانجام موافقت کردند که اجازه دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه به این منطقه و تشکیل کمیته مشترک خلع سلاح را در پی آتش‌بس بدهند.

این فرماندهان که از روز دوشنبه هفته گذشته در نایروبی پایتخت کنیا ملاقات کرده بودند، روز شنبه توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که به گفته آنها همه اشکال فعالیت‌های نظامی در منطقه کنار گذاشته می شود.

بر اساس نسخه ای از این توافقنامه که توسط آسوشیتدپرس مشاهده شده است، هر دو طرف توافق کرده اند که از غیرنظامیان محافظت کنند و ارسال کمک های بشردوستانه به منطقه بیش از ۵ میلیون نفری را تسهیل کنند.

در این توافقنامه آمده است که خلع سلاح همزمان با خروج نیروهای خارجی و غیر (نظامی اتیوپیایی) از تیگرای انجام خواهد شد.

«ردوان حسین»، مذاکره کننده اصلی اتیوپی، گفته است که رویداد امضای روز شنبه یک محیط مناسب برای تلاش های صلح جاری ایجاد کرد و خاطرنشان کرد که نشست بعدی رهبران نظامی به احتمال زیاد در اواسط دسامبر در تیگرای قبل از نشست نهایی در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، برگزار خواهد شد.

مقامات فدرال اتیوپی اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای جداگانه گفتند که تلاش‌هایی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به بیشتر منطقه تیگرای که تحت فرمان (ارتش اتیوپی) است، در حال انجام است. در این بیانیه آمده است که نمایندگان ارتش اتیوپی و تیگرایان در کنیا در نشستی در مورد طرح های دقیق برای خلع سلاح نیروهای تیگری، از جمله توافق بر سر ورود نیروهای اتیوپیایی به پایتخت تیگرای، مکله، گفتگو کردند.

مذاکرات دو طرف به رهبری اتحادیه آفریقا در نایروبی پس از توافقنامه توقف خصومت ها که هفته گذشته توسط رهبران اتیوپی و تیگری در آفریقای جنوبی امضا شد، صورت گرفت.

درگیری های تیگرای در نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، کمتر از یک سال پس از آنکه ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، جایزه صلح نوبل را به خاطر صلح با اریتره، که با منطقه تیگری هم مرز است، دریافت کرد.

نبرد وحشیانه در تیگرای خیلی زود به مناطق پیرامونی خود سرایت کرد، زیرا نیروهای تیگرایان تلاش کردند محاصره نظامی منطقه خود را بشکنند.

دو سال جنگ در دومین کشور پرجمعیت آفریقا، شاهد تخلفات ثبت شده در هر دو طرف، با آواره شدن میلیون ها نفر همراه با قحطی و گرسنگی بوده است. همچنین سازمان عفو ‌بین‌الملل شواهدی از جنایات احتمالی در اتیوپی پیدا کرده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/26301

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی