پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جهت:

کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان این‌که راستی آزمایی سیاست هوشمندانه نظام در راستای احقاق حقوق و اجرای تعهدات توسط طرف مقابل است گفت: ایران محکم بر مواضع خود ایستاده است.

منتشر شده در 11 خرداد 1400
در سرویس

هم‌زمان با مذاکرات وین، رسانه‌ها این گمانه را مطرح کردند که امروز یا فردا، هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت کشورهای خود برگردند تا تصمیمات نهایی را بگیرند. حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره روند مذاکرات برجام و راهبردهای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در آن، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر موضع ایران منطقی است، بدین‌صورت که باید ابتدا هر کشوری که از برجام خارج‌شده به توافق بازگردد و در پی آن نیز طرفین باید از مواهب برجام بهره‌مند شوند. درنهایت هم اگر قرار است اتفاق جدیدی بیفتد، باید تعهدات قبلی عملیاتی شود، بنابراین به نظر می‌رسد موضع کشورمان مبنای منطقی دارد.

ایران محکم بر مواضع خود ایستاده است
لاسجردی گفت: در حال حاضر به دلیل اهمیت موضوع از بعد داخلی و خارجی، ایران موفق شده مواضع خودش را اعلام کند و محکم بر سر آن ایستاده است. با توجه به اینکه فناوری‌های جدید، غنی‌سازی 60 درصد و حرکت کشورمان در مسیر هسته‌ای خودش پرشتاب ادامه دارد، طرف مقابل به این نتیجه رسیده که می‌تواند به توافق با ایران دست یابد. از سوی دیگر، کشورمان اعلام کرده اگر تحریم‌ها برداشته شود ما هم به شرایط ماقبل کاهش تعهدات برمی‌گردیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین در حال حاضر موضوع اساسی برای ایران، الزام آمریکایی‌ها به تعهدات برجام است، زیرا سیاست‌های کلی نظام بر حول محور حل اختلافات و احقاق حقوق منافع کشور است و در این مسیر باب دیپلماسی بسته نیست.

به اروپا امیدی نیست
وی همچنین گفت: البته با توجه به رویکرد و موضع‌گیری‌هایی که کشورهای اروپایی دارند، چندان به انحا امیدوار نیستیم. گرچه چین و روسیه تلاش می‌کنند تا به هر طریقی که ممکن است یک راهکاری برای حفظ برجام پیدا کنند، زیرا برجام توافقی است که به حل مسائل طرفین کمک می‌کند و در دستیابی به صلح و امنیت جهانی مؤثر است.

راستی آزمایی سیاسی هوشمندانه است
لاسجردی درباره ضرورت راستی آزمایی و در نظر گرفتن بازه زمانی مشخصی برای اثبات حسن نیت و اجرای تعهدات از سوی غربی‌ها، بیان کرد: راستی آزمایی ازجمله تأکیدات رهبری و سیاست هوشمندانه نظام در راستای احقاق حقوق و اجرای تعهدات توسط طرف مقابل است. سیاست راستی آزمایی شاید درباره برخی بندهای برجام نیازمند مدت‌زمان بیشتری باشد، بنابراین ایران درصدد است راستی آزمایی را با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های اخیر در قبال اعضای 5+ 1 به دست آورده، اجرایی کند و موضوع تعهدات را به‌عنوان امری قابل تحقق و متقابل مورد ارزیابی قرار بدهد.

برای ایران اصل راستی آزمایی قطعی است
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است: درواقع، بحث راستی آزمایی، سنجش میزان تعهد طرف مقابل است، بدین ترتیب به نظر می‌رسد لغو برخی تحریم‌ها می‌تواند مورد راستی آزمایی قرار بگیرد اما برخی دیگر نیازمند زمان بیشتری است. در چنین شرایطی آنچه تیم ایرانی اعلام کرده، بیشتر یک مفهوم دوگانه است و از طریق آن می‌تواند راستی آزمایی را برای موارد ضروری و با امکان بازگشت در فاصله بسیار کوتاه اجرا کند؛ اما ازآنجایی‌که برخی تحریم‌ها زمان‌بر و اجرای تعهدات متقابل نیازمند فرایند طولانی‌تری است، طرفین می‌توانند برای آن سازوکار مشخصی در نظر بگیرند. با این حال، راستی آزمایی یک اصل امکان‌پذیری و قطعی برای ایران است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/111078

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی