پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رئیس‌جمهور ایران با تأکید بر این‌که آمریکا به جای میز مذاکره در صدد دنبال کردن اهداف خود از طریق اغتشاش در خیابان‌های ایران است، گفت که واشنگتن دچار اشتباه محاسباتی شده است.

منتشر شده در 29 بهمن 1401
در سرویس

آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه «سی جی تی ان» چین با تأکید بر این‌که سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص تحریم ایران تفاوتی با سیاست‌های دولت قبلی آمریکا یعنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نکرده، گفت: «آن‌چه در رفتار حاکمان فعلی می‌بینیم، تفاوتی با رفتار حاکمان قبلی ندارد».

وی در این خصوص توضیح داد: «به نظر می‌رسد که دولت فعلی آمریکا همچون دولت قبلی به دنبال تحریم ایران هستند. آن‌ها (دولت بایدن) مدعی هستند که به دنبال توافق با جمهوری اسلامی ایران هستند اما آن‌چه در عمل شاهد هستیم این است که عمل آن‌ها با ادعای آن‌ها مطابق نیست. ایران به دنبال توافق خوب است اما آ‌ن‌ها توافق را دنبال نمی‌کنند. آن‌ها در برجام عهدشکنی کردند و از این توافق خارج شدند و میز مذاکره را ترک کردند و اعلام کردند که به جای میز مذاکره، در صدد هستند تا اهداف خود را با ایجاد آشوب و اغتشاش در خیابان‌های ایران دنبال کنند».

رئیسی در ادامه با اشاره به این موارد تصریح کرد: «ایران بر این باور است که آمریکا اشتباه محاسباتی دارد. برخی کشورهای اروپایی نیز همچون آمریکا نیز دچار اشتباه محاسباتی شدند شناخت آن‌ها از ایران و ملت ایران اشتباه است. آن‌ها ملت ایران را با ملت‌های دیگر قیاس کردند و فکر می‌کنند با اقداماتی بتوانند به اهدافشان برسند که سخت در اشتباه هستند».

رئیس‌جمهور ایران در خصوص تأثیر سیاست چندین دهه‌ای آمریکا برای تحریم ایران گفت: «در واقع این همان جنگ است منتهی ابزار آن‌ تغییر کرده است. دیروز ابزار نظامی بوده است و امروز ابزار تحریم است. آن‌ها بی‌رحمانه تحریم را دنبال می‌کنند و آن‌ها حتی داروی مورد نیاز بیماران را نیز تحریم کرده‌اند».

رئیسی در این خصوص گفت: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) حتی داروهای بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص همچون بیماران پروانه‌ای را که در شرایط بسیار سختی هستند، تحریم کردند. آن‌ها واکسن کرونا را تحریم کردند. دبیرکل سازمان ملل در اولین دیداری که من با وی در نیویورک داشتم، از من عذرخواهی کرد که نتوانسته اقدامی علیه تحریم‌های مرتبط با واکسن کرونا انجام دهد».

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به نقش تحریم‌ها بر زندگی مردم گفت: «آمریکا مدعی است که از طریق تحریم‌ها به دنبال اعمال فشار به حکومت ایران است اما این در حالی است که تأثیر و نتیجه تحریم‌ها بر زندگی مردم است. آن‌ها و طرفدارانشان مدام می‌گفتند ظرف 6 ماه، نظام ایران به پایان خواهد رسید اما 90 بار از آن‌ 6 ماهها گذشته و آن‌هایی که چنین سخنانی می‌گفتند یا در این دنیا نیستند و یا روی کار نیستند و ناتوان شده‌اند و نظام ایران، درخشان‌تر، توانمندتر و کارآمدتر از همیشه ادامه می‌دهد».

رئیسی با اشاره به این موارد ادامه داد: «آن‌ها سعی داشتند با تحریم‌ها، ملت و نظام ایران را متوقف کنند اما ملت و جوانان ما متوقف نشدند».

دوشنبه شب (۲۴ بهمن ماه) سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پاسخ به دعوت «شی‌ جین‌پینگ» همتای چینی و به عنوان نخستین مهمان دولت چین در سال نو چینی به منظور انجام سفری سه روزه راهی پکن شد و بامداد روز سه‌شنبه وارد چین شد و ظهر سه‌شنبه مورد استقبال رسمی همتای خود قرار گرفت.

در این سفر همچنین۲۰ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/14910

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی