پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معاون سازمان انرژی اتمی:

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: دستاوردهای رادیودارویی ایران، دنیا را شگفت‌زده کرده و رادیوداروهای جدید رونمایی شده سرعت و کیفیت بالاتری در درمان و تشخیص سرطان دارند.

منتشر شده در 21 آذر 1402
در سرویس

سیدامیرحسین فقهی روز سه شنبه در آیین رونمایی از سه رادیو دارو در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش افزود: بدون شک باید به همه مسوولان کشور، ‌به‌ویژه وزارت علوم و سازمان انرژی اتمی ایران بابت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و نمایش محصولات، دستاوردها، توانمندی‌های پژوهشی که موجب شور و نشاط محققان می‌شود، تبریک گفت.

وی گفت: امروز مردم ایران شاهد رونمایی از سه محصول جدید در حوزه رادیوداروها هستند که توسط تلاشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تولید شده است.

فقهی تصریح کرد: در این زمینه شاهد رونمایی از ۲ رادیوداروی تشخیصی بودیم که با استفاده از ایزوتوپ مس ۶۴ طراحی و ساخته شده‌اند. ۲ رادیو دارو در درمان سرطان که نیمه عمر کوتاه داشته و با وجود اینکه در دنیا قیمت بالایی دارند، امکان واردات آن‌ها به خاطر این موضوع و همچنین تحریم‌ها وجود نداشت.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای افزود: رادیوداروی دیگری که در این نمایشگاه از آن رونمایی شد، یک رادیوداروی درمانی است که در درمان سرطان‌هایی از جنس تومور قابل استفاده است. بیش از ۲۰ نوع سرطان گیرنده‌هایی دارند که روی این رادیو دارو سوار بوده و امکان استفاده از آن برای درمان وجود دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره تفاوت این رادیوداروها با انواع قبلی تولید شده در زمینه تشخیص و یا درمان سرطان، اظهار داشت: در گذشته رادیوداروها به این شکل عمل می‌کردند که یک رادیوایزوتوپ که از خود تابش تولید می‌کند را سوار بر یک مولکول، وارد بدن می‌کردند یا اینکه بعضا برخی عناصر را در محل مشخصی از بدن تجمع می‌دادند که تومور را در آنجا پرتو دهند.

وی افزود: در رادیوداروهای جدید که مبتنی بر پزشکی دقیق است، رادیودارو را بر یک مولکول پروتئین سوار می‌کنند که سلول‌های سرطانی قابلیت جذب آن را دارند. با این مشخصه رادیودارو به جایی فرستاده می‌شود که سلول سرطانی وجود دارد و سایر بافت‌های سالم بدن کمتر تحت تابش قرار می‌گیرند.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مورد اینکه با استفاده از این رادیوداروهای جدید روند و کیفیت درمان و تشخیص سرطان‌ها چقدر سریع‌تر خواهد بود، گفت: بدون شک کیفیت، سرعت درمان و تشخیص بسیار بالاتر است و همان‌طور که گفته شد آسیب‌های کمتری به بافت‌های سالم بدن وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در آینده دنیا به این سمت می‌رود که برای هر فرد یک رادیوداروی مختص او را با توجه به مشخصات بیولوژیکی که دارد، تهیه می‌کنند. این تحقیقات چشم‌انداز پزشکی هسته‌ای است و ما هم در سازمان انرژی اتمی ایران همسو با دنیا در این مسیر حرکت می‌کنیم.

فقهی با بیان اینکه دستاوردهای ما کشورهای پیشرفته را شگفت‌زده و خوشحال می‌کند، تاکید کرد: در این زمینه این کشورها از ما سوال دارند که آیا به قیمت تولیدی خود این رادیوداروها را می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم که جواب ما به آن‌ها این است که در بحث مالی محصولات، این مهم تنها برای سلامت مردم کشور است.

منبع : ایرنا
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/151301

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی