پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 4 اسفند 1399
در سرویس

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره ضرورت تقویت بورس و نظارت‌ها و اقدامات لازم بر بهبود عملکرد آن اظهار داشت: بورس یکی از ذخایر و گنجینه‌های اقتصادی کشور و بهترین و سالم‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری است. علاوه بر آن، بورس محل بسیار خوبی برای کسب درامد مشروع محسوب می‌شود. بورس می‌تواند اقتصاد کشور را تأمین مالی و سرمایه‌های سرگردان مردم را هدایت کند تا بتوانند با هر میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، درآمدزایی داشته باشند. بااین‌حال درگذشته نه‌چندان دور اتفاقات عجیب‌وغریبی در بورس کشور اتفاق افتاد و بسیاری از سرمایه‌های خرد مردم که با سختی آن را جمع کرده بودند، از بین رفت.

عمده ضرر کننده‌های بورس مردم عادی بودند
نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: در واقع مردم سرمایه‌های کوچک خود را به بورس آوردند تا هم به نوعی ارزش آن حفظ شود و هم سود متناسبی را کسب کنند، اما با اقدامات و عملکرد نامناسب بورس تمامی سرمایه‌ها از بین رفت و ضررهای کلان دیدند. متأسفانه عمدتاً هم مردم عادی بودند که ضررهای هنگفتی را متحمل شدند. با توجه به اینکه بورس بازاری است که نزدیک‌ترین شرایط را به رقابت کامل دارد، به همین دلیل می‌توان این اطمینان را به مردم داد که اگر مجلس به بحث نظارت بر عملکرد بورس وارد شود به نظارت‌های جدی می‌پردازد و از روند آسیب‌های کلان جلوگیری می‌کند.

کوتاهی گذشتگان هم باید رسیدگی شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مجلس نسبت به عملکرد این روزهای بورس و نوسانات و ریزش‌های دوره‌ای بورس حساس است و در پی کمک به بهبود آن است. بدین ترتیب، مجلس درصدد است اگر درگذشته فردی مقصر بوده و کوتاهی کرده است به آن رسیدگی شود و برخوردهای جدی صورت بگیرد. ما باید اطمینان حاصل کنیم چنین اتفاقاتی دیگر در بورس تکرار نخواهد شد. نقدینگی سرگردانی در کشور وجود دارد که می‌تواند وارد تولید و کسب‌وکارهای مولد شود، بنابراین بایستی نگرانی‌ها درباره آن برطرف گردد و دست‌اندرکاران بورس زمینه‌های تقویت دوباره بورس را فراهم کنند.

باید فکری برای ریزش‌های ناگهانی کرد
این نماینده مجلس معتقد است: گرچه بورس فراز و نشیب‌هایی دارد و این ریزش و افزایش‌ها جزو ماهیت بورس محسوب می‌شود، اما روال طبیعی این‌گونه نیست که به یک‌باره بازدهی‌های چند صددرصدی را شاهد باشیم یا در دوره‌های دیگری نیز نزول ارزش وحشتناکی رخ بدهد که کل سرمایه‌های افراد را از بین ببرد. این موضوع را حتی در بورس‌های بزرگ بین‌المللی نیز شاهد نبوده‌ایم و باید برای جلوگیری از ریزش‌های ناگهانی و آسیب‌زا، فکر اساسی داشت.

غلامرضا مرحبا همچنین گفت: مدیران جدید بورس باید با انجام تحولاتی به مردم اطمینان بدهند که زمینه‌ها برای رشد بورس و بازیابی اعتماد آنان مهیاست تا از این طریق، تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که سهام خودشان را عرضه می‌کنند و نیز مردمی که درصدد سرمایه‌گذاری هستند، با اطمینان بیشتری در بورس فعالیت کنند.

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/122128

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی