پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس:

علی مطهری نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی جامعه تا چه اندازه حجاب اجباری لازم است؟ گفت: مسئله حجاب واقعا مسئله کشور ما نیست، یعنی مردم در مجموع حجاب را رعایت می‌کنند.

منتشر شده در 5 فروردین 1402
در سرویس

علی مطهری در جمع خبرنگاران ادامه داد: البته در اوایل تابستان یک مقدار اظهارنظرهای نادرستی از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر مبنی بر سختگیری بیشتر در موضوع حجاب صورت گرفت و مطالبی مطرح شد که از این به بعد چنین و چنان خواهیم کرد، این اظهارنظرها جامعه را نسبت به حجاب حساس کرد و بعد هم آن حادثه مهسا امینی پیش آمد که به دنبال خودش این حوادث را داشت. در حالی که واقعا ضرورتی بر سختگیری بی‌جا درباره حجاب وجود نداشت. مردم به طور طبیعی رعایت می‌کردند البته یک عده هم طبیعی است که به طور کامل حجاب را رعایت نمی‌کنند و کسی هم به آنها کاری نداشت. گشت ارشاد هم واقعا آنچنان حضوری نداشت. به‌ ندرت گاهی در بعضی نقاط گشت ارشاد بود که حالا یک موردش هم به این شکل درآمد.

وی افزود: تعبیر حجاب اجباری هم تعبیر درستی نیست. زمانی ما می‌توانیم بگوییم حجاب اجباری که همه خانم‌ها را ملزم کنیم که حتما باید از چادر استفاده کنند یا مثل افغانستان که حتی روبند و برقعه هم باید داشته باشند، این می‌شود حجاب اجباری که همه باید شکل خاصی را رعایت کنند اما در ایران واقعا به این ترتیب نیست.

مطهری ادامه داد: در ایران گفتند آن حدی که در اسلام آمده رعایت کنید حالا به هر شکلی که مایل هستید. بعضی خانم‌ها با چادر حجاب را رعایت می‌کنند، برخی به شکل دیگری و بعضی هم کامل رعایت نمی‌کنند که معمولا هم خیلی با آنها کاری ندارند.

وی تصریح کرد: لذا اینکه می‌گویند «حجاب اجباری»، اجبار به تمام معنی نیست. در حقیقت همان‌طور که در همه کشورها حجاب یک حد و حدودی دارد در ایران هم بر اساس حکم اسلام، حد حجاب متفاوت است لذا اگر به همان شکلی که قبل از حادثه مهسا امینی حجاب رعایت شود شکل درستی است. قبل از این اتفاق آن کسانی هم که حجاب را رعایت نمی‌کردند خیلی مورد مؤاخذه واقع نمی‌شدند در واقع حجاب موردی بین اجبار و اختیار بود. به نظر بنده در حال حاضر هم باید حجاب به همان شکل سابق ادامه پیدا کند. نمی‌توانیم بگوییم کاملا آزاد است چون اگر بگوییم کامل آزاد است آن وقت یک حد یَقِفی ندارد که حجاب تا کجا آزاد باشد؟
وی گفت: اگر بگوییم به طور کلی آزاد است، این در یک جایی متوقف نمی‌شود، جلو می‌رود و می‌رسیم به آن حالتی که قبل از انقلاب داشتیم که خیلی‌ها می‌گفتند شمال تهران از نظر عریانی و لختی وضع بدتری از اروپا دارد. به نظر بنده به همان شکلی که درباره حجاب عمل می‌شد و سختگیری هم وجود نداشت خوب بود. در موضوع حجاب مته به خشخاش گذاشتن درست نیست.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/11834

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی