پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

«مرا ببینید تا هم مشهور بمانم و هم پول دربیاورم، اما نخواهید مالیات بدهم.» این شاید یک خط از آن چیزی باشد که این روزها بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی مطرح می‌کنند؛ کسانی که گروه طرفدار خود را یا به قیمت تولید محتوایی خاص پیدا کرده‌اند و یا صرفا چون از قبل، فردی شناخته شده بودند، دیگران پیگیر تمام کارها و رفتار آنها هستند و همین هم عاملی برای کسب درآمد آنها به آسان‌ترین روش است.

منتشر شده در 16 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ با تمام این توصیفات اما همچنان اثرگذاری این صفحات بر افراد ادامه دارد؛ تاثیراتی که از تغییر سبک زندگی، ترویج مصرف‌گرایی،‌ ایجاد نگاه مقایسه‌ای بین زندگی یک فرد عادی و یک بلاگر و… تنها بخشی از آن است.

مزایایی که اینستاگرام برای درآمدزایی دارد

در این راستا امان‌الله قرایی مقدم _ استاد دانشگاه خوارزمی و جامعه شناس _ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت گرایش افراد به کسب درآمد از طریق ایجاد صفحه در اینستاگرام،‌ گفت: افراد لازم نیست برای درآمدزایی از طریق اینستاگرام به دنبال اجاره مغازه،‌ خرید سرقفلی و موارد اینچنینی باشند و در عین حال برخی از آنها نیز که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده ندارند مشمول مالیات نمی‌شوند؛ بنابراین به نظر می‌رسد یک صفحه اینستاگرامی راحت‌ترین راه فروش محصول و یا گرفتن تبلیغات باشد.

وی با تاکید بر اینکه کسب درآمد از اینستاگرام تنها محدود به ایران نیست و در سایر نقاط جهان هم شاهد فعالیت این صفحات هستیم، اظهار کرد: افراد با این شیوه از درون خانه کار می‌کنند، بدون اینکه خیلی از دردسرهای کار حقیقی را داشته باشند.

جهان در تسخیر فضای مجازی

قرایی مقدم معتقد است که امروزه فضای مجازی همه چیز را تسخیر کرده است و ادامه می‌دهد: مردم یا دنبال کنندگان هم از این فضا لذت می‌برند و ترجیح می‌دهند در همین فضا اوقات بگذرانند و یا اقدام به خرید و دریافت خدمات کنند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است ضابطه مشخصی برای فعالیت در این صفحات اینستاگرامی وجود داشته باشد، تصریح کرد: اما مسئله این است که جهان در تسخیر فضای مجازی است و برای هر ضابطه‌ای ممکن است راه فراری هم پیدا شود. این فضا به کمک زندگی بشر آمده است اما در عین حال آسیب‌های خاص خود را هم دارد.

ضابطه لازم است اما…

این جامعه شناس در عین حال نکته‌ای که برخی از دارندگان صفحات اینستاگرامی با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده درخصوص چرایی دریافت مالیات بر درآمد از یک پلتفرم فیلتر شده مطرح می‌کنند را درست دانست و گفت: وقتی یک پلتفرم فیلتر شده است چطور مالیات گرفتن از آن برقرار است؟ ضمن اینکه قائل به لزوم وجود یک ضابطه مشخص برای فضای مجازی هستم، اما نکته‌ای هم که دارندگان این صفحات مطرح می‌کنند درست است.

او با بیان اینکه در جامعه‌شناسی تئوری «تمدن حسی و مادی» مطرح است،‌ توضیح داد: ذهنیت بشر تاکنون سه تغییر داشته است که از ذهنیت عقلی به ذهنیت شهودی و سپس به ذهنیت مادی رسیده است که بشر اکنون در دوره سوم به سر می‌برد؛ در این ذهنیت ظاهر فرد است که او را تعریف می‌کند چون افراد یکدیگر را به شکل عمیق نمی‌شناسند و حضور در فضای اینستاگرام می‌تواند بستری برای خودنمایی و در معرض نمایش قرار دادن آن چیزی باشد که آنها انتخاب کرده‌اند بقیه ببینند. در این فضا است که موضوع خودگرایی مطرح می‌شود که هم فرد را به دیگران می‌شناساند و هم با استفاده و یا سوءاستفاده، بستری برای کسب درآمد او می‌شود.


 

منبع : ایسنا
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/158302

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

  1. خیلی زور داره
    هم درآمد سنگین دارند
    هم مالیات نمی دن
    هم طلبکارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی