پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احمد کارآمد نوشت:

احمد کارآمد مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی جهت نسبت به حضور سران کشور در شبکه اجتماعی توئیتر هشدار داد و احتمال هک شدن آنها را تهدید جدی برای امنیت ملی عنوان کرد.

منتشر شده در 2 مرداد 1399

احمد کارآمد نوشت: فاجعه اخیر هک حساب توییتر افراد مهمی مثل اوباما و… اعتقادم بر امکان تبدیل حضور سران کشور به ویژه اکانت منتسب به دفتر رهبر انقلاب @Khamenei_fa در توییتر به تهدیدی علیه امنیت ملی را راسخ تر کرد.
اهمیت موضوع تا جایی است که مراکز علمی مطرح جهان درباره اثر این موضوع بر بحران های بین‌المللی پژوهش کرده‌اند.

1

 

لینک مقاله King’s College London و Center of Sience and Security Studies (CSSS) پیرامون افزایش تنش دربین اکانت های توییتری مقامات ایرانی و آمریکایی که ممکنه باعث جنگ اتمی در جهان بشود
مشاهده مطلب : https://bit.ly/3fXaNXI
 

2

 

حتی سایت معروف the verge (از مهم ترین سایت ها در حوزه اخبار و تحلیل فناوری اطلاعات) هم به امکان تبدیل مشکلات امنیتی توییتر به بحران بین المللی در حد جنگ جهانی اشاره کرده است. 
مشاهده مطلب : https://bit.ly/30D3nCl

3

 

بعد از توئیتم در مورد مخالفت با حضور دفتر رهبری در توییتر برخی توصیه به ولایتمداری، بعضی تمسخرو گروهی متهم به بی اطلاعی و توصیه به عدم ورود به چنین مباحثی کردند!
فارغ از مواردی که آن پژوهش معتبر و نظرات افرادی که در این تحلیل مطرح شده، بیایید 2 سناریو را با هم بررسی کنیم

4

 

سناریوی اول(نظامی):تصور کنید اسرائیل (یا آمریکا) قصد حمله به ایران را دارد و برای این کار نیاز به همراه کردن افکار عمومی دنیا با خود دارد.
نیمه شب قبل از حمله در ساعاتی که اکثر ایرانیان در خواب هستند ناگهان …. 
 

هکرهای اسرائیلی با بدست گرفتن کنترل حساب های کاربری تعدادی از سران کشور از جمله رهبرانقلاب، رئیس جمهور و وزیرامورخارجه به صورت نسبتا هماهنگ اقدام به انتشار توئیت هایی با مضمون حمله قریب الوقوع ایران به اسرائیل و گرفتن انتقام حاج قاسم کنند.

در این راستا دولت اسرائیل نیز در تکمیل پازل با یک خودزنی اقدام به ایجاد انفجارهای خودساخته در سرزمین های اشغالی کند و مسئولیت آنرا متوجه ایران سازد و در مقام پاسخ، اقدام به حمله به مناطق حساس نظامی و اقتصادی ایران کند!

صبح روز بعد واکنش امپراطوری رسانه ای غرب به حوادث شب گذشته کاملا قابل پیش بینی و به نفع اسرائیل خواهد بود. رسانه ها سریعا با حمایت از حملات اسرائیل به ایران آنرا اقدامی مشروع، تلافی جویانه و در پاسخ به تهدیدات ایران و یک پیش دستی هوشمندانه از سوی اسرائیل جلوه می دهند.

رسانه های ایرانی نیز طبق تجربیات گذشته پیشاپیش بازنده بازی رسانه ای غرب می شوند و حتی توان اقناع افکار عمومی داخل کشور را هم نخواهند داشت!
مشخص است که تکذیبه یک شایعه هرگز برد و گسترش اصل شایعه را نخواهد داشت

سناریوی دوم(سیاسی): تصور کنید چند ساعت مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400، اکانت منتسب به دفتر رهبر انقلاب @Khamenei_fa که مورد حمله هکرها واقع شده، توئیتی له یا علیه یک کاندیدا منتشر کند.
رسانه های معاند و شبکه های اجتماعی با بازنشر این توییت دامنه شایعه را گسترش داده و به کف جامعه بکشانند!

در ساعات باقی مانده به انتخابات امکان انتشار بیانیه در تکذیب و رد این موضوع و گسترش آن به اندازه شایعه اولیه وجود نخواهد داشت و احتمالا بخش قابل توجهی از جامعه دچار خطای محاسباتی شده و نتیجه انتخابات به نفع جریان متخاصم تغییر خواهد کرد!

این همه ماجرا نیست و در دنیای واقعی برای تحقق این سناریوها حتی نیاز به وجود گروهی خرابکار و هکر نیست و مالکان اصلی شبکه های اجتماعی که تحت سیاست های دولت های متخاصم در حال فعالیت هستند، خود می توانند به موارد اینچنینی اقدام کنند و البته مسئولیت آن را متوجه گروهی از هکرها کنند

در اینجا فقط به چند مسئول رده بالای نظام پرداخته شد در حالیکه برای تک تک مسئولین حاضر در این فضا میتوان سناریوچینی و تحلیل کرد و تجربه عینی اثرگذاری یک توئیت در روابط دوستانه/ خصمانه میان دوکشور نیز موید این موضوع است

به یاد داریم در ایام کرونا توئیت سخنگوی ستاد کرونا آقای جهانپور چگونه روابط دوکشور ایران و چین را در آن برهه حساس تحت تاثیر قرار داد.طبیعتا تاثیرات بسیار مخرب تر انتشار چنین توئیت هایی از سوی مقامات بالاتر  نیز به راحتی قابل تصور است.

 

5

 

البته برخی معتقدند در بسترهای داخلی هم امکان هک و نفوذ وجود دارد که در پاسخ به آنها باید گفت: صد البته که امنیت مقوله ای نسبی است اما اولا در شبکه های اجتماعی داخلی امکان کنترل سریع شایعه و حذف از مبدا برخلاف بسترهای خارجی وجود دارد! و دوما نگرانی از بابت کارگزار کمتر است

سوما معتقدم سایت و شبکه های اجتماعی مقامات ارشد کشور چه داخلی و چه خارجی نباید محل #اعلام_موضع باشند بلکه کارکرد آنها باید نشر محتوا و درگاه ارتباط مردمی باشد
چیزی که خلاف آن را شاهدیم و مواضع مقامات نظام از رسانه های رسمی به فضای مجازی و آنهم شبکه های اجتماعی غربی منتقل شده!

و اینها تنها بخشی از دلایل من برای لزوم عدم حضور مقامات رسمی مخصوصا دفتر رهبرانقلاب در شبکه های اجتماعی تحت مدیریت دشمنان ایران  دسته کم به زبان فارسی و به صورت فعلی است که در آینده در مورد آن بیشتر خواهم نوشت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/63335

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی