پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

جنایات رژیم صهیونیستی نسبت مردم مظلوم غزه به اوج خودش رسیده است تا حدی که از غذا به عنوان طعمه برای به رگبار بستن آن‌ها استفاده می‌کنند، دنیا در سکوت و بهت این جنایات قرار گرفته است.

منتشر شده در 13 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ با اعزام ۳۰ کامیون کمک به شمال غزه، امید‌ها درباره بهبود وضعیت غذایی مردم این ناحیه شدت گرفته بود اما هدف قرار دادن غیرنظامیان در میدان النابلسی به دست صهیونیست‌ها، شمار زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت. واکنش‌ها به این جنایت در حدی بود که آمریکا نیز ناچار شد اذعان کند فلسطینیان گناهی نداشتند غیر اینکه تلاش می‌کردند برای نجات خانواده‌های گرسنه خود غذا فراهم کنند.

به گفته شاهدان و پزشک معالج مجروحان، آنچه این جمعیت با آن مواجه شدند، کشته و زخمی شدن صدها نفر بود، زیرا نیروهای اسرائیلی به سمت فلسطینی‌های مستاصل آتش گشودند.

محمد الشولی که برای فرصتی برای تهیه غذا برای خانواده‌اش یک شبه اردو زده بود، گفت: «چیزهایی دیدم که هرگز و هرگز فکر نمی کردم ببینم. من مردم را دیدم که پس از تیراندازی روی زمین افتادند و دیگران به سادگی مواد غذایی را که همراهشان بود برداشتند و برای نجات جان خود به دویدن ادامه دادند. در میان هرج و مرج و خونریزی، برخی از مردم توسط کامیون‌های کمک زیر گرفته شدند.

واکنش کشورهای اروپایی و آمریکا به این جنایت هولناک

رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن گفت که آمریکا ارسال کمک‌های هوایی به غزه را برای کمک به تسکین درد و رنج غزه آغاز خواهد کرد. همزمان رهبران اروپایی اسرائیل را به دلیل کشته شدن تعداد زیادی از فلسطینی‌های گرسنه که در محاصره کاروان کمک ها کشته شدند، محکوم کردند.

مقامات بهداشتی غزه گفته اند که سربازان اسرائیلی در یک “قتل عام” بیش از 100 نفر را کشتند و 700 نفر دیگر را زخمی کردند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد که سربازان اسرائیلی در تلاش بودند تا امنیت کاروان را حفظ کنند و زمانی که «اوباش» به گونه‌ای حرکت کردند که آنها را به خطر انداخت، شلیک کردند. به گفته این مقام اسرائیلی بیشتر مردم در ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند و برخی از آنها توسط کامیون ها در شهر غزه زیر گرفته شده‌اند.

دکتر عید صباح، رئیس پرستاری غزه می‌گوید حدود 150 زخمی و 12 نفر از کشته شدگان به بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه منتقل شدند. حدود 95 درصد جراحات ناشی از شلیک گلوله به قفسه سینه و شکم بوده است.

منطقه غزه با جمعیت ۲.۳ میلیون نفری در محاصره کامل است. ارتش اسرائیل اجازه ورود محدود مواد غذایی و کمک‌شظشظشظشظبهای انسان دوستانه به غزه را نمی‌دهد. به همین دلیل،‌غزه هم اکنون با قحطی و گرسنگی شدید روبه رو هستند.

منطقه غزه از سه طرف در محاصره ارتش اسرائیل است. در مرز غزه و مصر هم امکان ورود کالا بدون اجازه اسرائیل ممکن نیست. به همین دلیل کشورها به دنبال رساندن کمک به غزه از طریق پرتاب هوایی هستند.

بایدن گفت پرتاب هوایی آمریکا در روزهای آینده انجام خواهد شد. جو بایدن به خبرنگاران گفت: “ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. امریکا کارهای بیشتری انجام خواهد داد… کمک‌هایی که به غزه می‌رسد به هیچ وجه کافی نیست.”

“جان کربی” سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت پرتاب هوایی کمک ها،‌به یک «تلاش پایدار» تبدیل خواهد شد. وی افزود که اولین پرتاب هوایی احتمالاً شامل غذاهای آماده خواهد بود.
کربی گفت: “این فقط برای یک بار نخواهد بود.”

جو بایدن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده امریکا همچنین در حال بررسی امکان باز کردن یک کریدور دریایی برای ارسال مقادیر زیادی کمک به غزه است.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد ۵۷۶ هزار نفر در نوار غزه یا یک چهارم جمعیت نوار غزه در یک قدمی قحطی قرار دارند.

مقامات بهداشتی غزه روز پنجشنبه گفتند نیروهای اسرائیلی بیش از ۱۰۰ نفر را هنگام تلاش برای رسیدن به یک کاروان امدادی در نزدیکی شهر غزه کشتند.

ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران در سازمان ملل، گفت: کارکنان بشردوستانه همیشه از این شکایت می‌کنند که پرتاب‌های هوایی فقط فرصتی برای خودنمایی است، اما راه ضعیفی برای رساندن کمک است.
وی افزود که تنها راه برای رساندن کمک های کافی از طریق کاروان های امدادی زمینی است که آتش بس را دنبال می کنند.

او ادامه داد: می توان گفت وضعیت در غزه اکنون به قدری بد است که هرگونه تدارکات اضافی حداقل مقداری از رنج را کاهش می دهد. اما این در بهترین حالت یک اقدام کمکی موقت است.

جان کربی در کاخ سفید اذعان کرد به دلیل تراکم جمعیت و درگیری های مداوم، پرتاب هوایی در غزه “بسیار دشوار” است.

ماه‌هاست که ایالات متحده از اسرائیل می‌خواهد اجازه دهد کمک‌های بیشتری به غزه بدهد، چیزی که اسرائیل با آن مخالفت کرده است.

کربی خاطرنشان کرد که اسرائیل با پرتاب تجهیزات به غزه آزمایش کرده است و از عملیات آمریکا برای انجام این کار حمایت می کند.

یک مقام اسرائیلی در واشنگتن گفت: «ما از عملیات پرتاب هوایی بشردوستانه آگاه هستیم».

این مقام که نخواست نامش فاش شود، به این سوال پاسخ نداد که آیا ایالات متحده قبلاً از اسرائیل درخواست مجوز برای پرتاب هواپیما کرده است یا تلاش‌ها را با آن هماهنگ می‌کند.

واکنش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که این حادثه «نیازمند انجام تحقیقات مستقل و موثر» است. گوترش گفت که از شنیدن این خبر که جنگ حماس و اسرائیل بیش از ۳۰ هزار کشته برجای گذاشته «شوکه» شده است.
او با اشاره به اینکه تشدید شکاف‌های ژئوپلیتیکی «حق وتو را به ابزاری برای فلج کردن اقدامات شورای امنیت تبدیل کرده است» افزود: «کاملاً متقاعد شده‌ام که ما به یک آتش‌بس بشردوستانه همچنین آزادی بی‌قید و شرط و فوری گروگان‌ها نیاز داریم و باید یک شورای امنیتی داشته باشیم که بتواند به این اهداف دست یابد.»
جنگ اخیر پس از حمله خونین نیرو‌های حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد. حملاتی که در جریان آن شبه‌نظامیان این گروه بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفتند.

 فعالان رسانه‌ای به جنایت اخیر اسرائیل چه واکنشی داشتند؟

فعالان رسانه‌ای در سراسر دنیا به این موضوع پرداختند و آن را جنایتی بی‌سابقه خواندند و سکوت در برابر آن را لکه ننگی بر دامن بشریت دانستند. یک کارشناس عرب گفت: مردم را به رنج و گرسنگی بکشانی و سپس هنگام دریافت کمک آنها را به رگبار ببندی؟ انسانیتی در کار نیست، ما با مشتی استعمارگر طرف هستیم.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران هم واکنش نشان دادند و آن را اقدامی به شدت غیر انسانی و هولناک توصیف کردند که در ادامه برخی از این واکنش را می‌بینید.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/162458

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی