پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با گذشت بیش از ۱۱۰ روز از جنگ غزه مقامات صهیونیست حتی هنوز هم درباره اهداف و اولویت‌های جنگی اختلاف نظر دارند و تنها نقطه اشتراک بسیاری از آنها این است که باید به هر قیمتی از شر نتانیاهو خلاص شوند.

منتشر شده در 9 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ درحالی که 114 روز از جنگ غزه می‌گذرد، سران سیاسی و نظامی صهیونیست که باید این جنگ را مدیریت کنند حتی هنوز درباره اولویت‌ها و اهداف جنگی خود هم به توافق نرسیده‌اند و هر روز ابعاد جدیدی از اختلافات میان آن‌ها روشن می‌شود.

مشاجره و نزاعی که در پی اختلافات موجود میان مقامات صهیونیست از 7 اکتبر 2023 یعنی روز آغاز نبرد طوفان الاقصی به وجود آمده بود هنوز هم با شدت بیشتری ادامه دارد. افشاگری روزانه رسانه‌های عبری نشان‌دهنده شکنندگی کابینه سیاسی و جنگی اسرائیل و احزاب مختلف این رژیم بر سر اتخاذ یک تصمیم واحد جهت ادامه یا توقف جنگ است.

مقامات ارشد نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی شامل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «یوآو گالانت» وزیر جنگ، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و عضو کابینه کوچک در امور سیاسی و امنیتی، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی، «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش، «آویگدور لیبرمن» عضو کنست و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی به‌اضافه «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون و «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» اعضای ارشد کابینه جنگی کسانی هستند که مسئولیت اداره جنگ غزه را به‌عهده دارند اما اختلافات میان آنها تا این مرحله بسیار پررنگ‌تر از هماهنگی‌هایشان بوده است.

اختلاف بر سر اولویت‌های جنگ

برخی از مقامات صهیونیست از جمله نتانیاهو و ائتلاف کابینه وی از ادامه جنگ حمایت می‌کنند، درحالی که گروه مخالف متشکل از لاپید و گانتس و آیزنکوت و… تمایل زیادی برای ادامه درگیری‌ها ندارند، در این میان نتانیاهو و متحدانش تلاش می‌کنند یک وضعیت مبهم ایجاد کنند؛ به‌طوری که از شدت درگیری‌ها بکاهند اما به هر قیمتی جنگ ادامه داشته باشد.

در این میان مسئله اسرای صهیونیست در نوار غزه یکی از چالش‌ها و عوامل اختلاف میان مقامات اسرائیلی می‌باشد، درحالی که نتانیاهو و متحدان وی مسئله اسرا را در اولویت قرار نداده‌اند و ترجیح می‌دهند با هدفِ ماندنِ در قدرت به هر قیمتی جنگ را ادامه دهند؛ حتی اگر هیچ اسیر اسرائیلی زنده نماند، اما گروه مخالف آنها تأکید دارند که اولویت باید بازگشت اسرا باشد.

در این زمینه بنی گانتس چند روز قبل با هجمه تند ضد نتانیاهو و سیاست‌های او و کابینه‌اش اعلام کرد: طی روزهای اخیر شاهد افشای اطلاعاتی درباره پرونده اسرا بودیم که موجب خشم خانواده‌های آنها شده است و به همه تلاش‌ها برای آزادی آنها آسیب می‌زند، بازگرداندن اسرا وظیفه‌ای است که کابینه اسرائیل باید آن را به‌عهده بگیرد.

این درحالی است که شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو پیشنهاد اعضای کابینه جنگی برای انجام مذاکرات جدید با جنبش حماس و انعقاد توافقی را که منجر به آزادی اسرای اسرائیلی شود، رد کرده است.

اختلاف بر سر وضعیت جبهه شمالی

بسیاری از مقامات صهیونیست تأکید دارند که اسرائیل به هر طریقی که شده باید جلوی گسترش جنگ در جبهه شمالی را بگیرد، بنی گانتس و گادی آیزنکوت و لیبرمن و… معتقدند که اسرائیل نباید یک جبهه جدید را به‌شکل گسترده علیه خود باز کند و بهتر است از جنگ بزرگ با حزب‌الله دور بماند، اما وزرای افراطی کابینه نتانیاهو همچون اسموتریچ و بن‌گویر همچنان به تهدیدات برای جنگ فراگیر با لبنان ادامه می‌دهند.

در این میان نتانیاهو، گالانت، هالیوی و اعضای کابینه افراطی اسرائیل سعی دارند به تهدیدات پوچ مبنی بر حمله گسترده به لبنان ادامه دهند؛ به این امید که حزب‌الله از عملیات‌های شدید خود در جبهه شمالی فلسطین اشغالی عقب‌نشینی کند.

این مواضع مقامات مذکور صهیونیست درحالی است که مسئولان شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی بارها کابینه و ارتش را مورد هجمه قرار داده و هشدارهای زیادی درباره وضعیت خطرناک این شهرک‌ها مطرح کرده و خواستار پایان درگیری هستند.

از طرف دیگر حتی گالانت و هالیوی که درباره ادامه جنگ غزه با نتانیاهو موافقند، اما کنار مخالفان وی همچون بنی گانتس و لاپید و… معتقدند که نتانیاهو عامل فاجعه 7 اکتبر برای اسرائیل است و باید از شر او خلاص شوند.

در این وضعیت نتانیاهو که مطمئن است بعد از پایان جنگ غزه یا باید به خانه برگردد و قدرت را واگذار کند و یا سرنوشتی جز زندان ندارد همچنان سعی در ارائه تصاویر خیالی از پیروزی برای خود دارد و به‌دنبال یارکِشی است.

بسیاری از ناظران امور معتقدند که اختلاف نظر شدید میان سران اصلی جنگ اسرائیل علیه غزه یعنی نتانیاهو، گالانت و هالیوی و بنی‌گانتس موجب شده است این رژیم نتواند تصمیم مشخصی برای روشن کردن تکلیف جنگ اتخاذ کند و به همین دلیل است که این جنگ فرسایشی همچنان ادامه دارد،
این درحالی است که شهرک‌نشینان صهیونیست در شمال و جنوب فلسطین اشغالی به‌شدت از وضعیت موجود و آوارگی در پناهگاه‌ها خشمگین‌اند و علاوه بر آن خانواده‌های اسرای اسرائیلی نیز با برگزاری اعتراضات مداوم، نتانیاهو و سایر مقامات صهیونیست را متهم به بی‌مسئولیتی می‌کنند و خواستار پایان جنگ و بازگشت اسرا هستند.

منبع : تسنیم
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/157177

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی