پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تلاش‌ها برای ثبت پنج رشته صنایع دستی ایران در فهرست میراث جهانی خبر داد.

منتشر شده در 22 خرداد 1402
در سرویس

مریم جلالی عصر دوشنبه در حاشیه سفر به شهرستان آستارا در جمع خبرنگاران گفت: ارزیابان جهانی تاکنون برای بررسی چهار پرونده مربوط به آثاری از شهرهای رشت از استان گیلان، دشتی از بوشهر، دزفول از خوزستان و شهر کاشان از استان اصفهان آمده اند و پرونده منطقه وردشت در استان اصفهان هم کامل شده ولی هنوز فرستاده نشده است.

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی بایستی یک کنش خردمندانه محسوب شود و ما تمام تلاش‌مان این است که مشوق‌های صادراتی را برای صنایع دستی ایجاد کنیم، تاکید کرد: رفع پیمان‌ سپاری ارزی که با تلاش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاق افتاد و برای صادرکنندگان صنایع دستی هم خیلی سخت بود، مصوبه آن تصویب و ارسال شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: امیدواریم مشوق‌های مالیاتی و صادراتی برای صنایع دستی ایجاد و از سوی دیگر توجه بخش سرمایه‌گذاری با عددهای بزرگ نسبت به صنایع دستی جلب شود، این سرمایه‌گذاری هم زودبازده و هم ارزش افزوده ایجاد می کند زیرا مشتری بالفعل ما در حوزه صنایع دستی در آن سوی مرزهاست.

وی با اشاره به اینکه جهان، هنر ایرانی را به رسمیت می‌شناسد و خواستار هنر ایرانی است، یادآور شد: دنیا قدر اصالت هنر ایرانی را به درستی می‌داند و ما باید خودمان برنامه‌ریزی کنیم که آن را به ادبیات توسعه متصل کنیم، در این راستا سال گذشته پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۸ و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز از محل تبصره ۱۶ که اعتبارات استانی است، تسهیلات پرداخت شده است.

جلالی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی های به عمل آمده سعی داریم تا در برنامه هفتم توسعه در حوزه‌های گوناگون ردیف بودجه بگیریم تا پس از اعلام بودجه بتوانیم تخصیصات لازم را بدهیم، البته تسهیلاتی که داده می‌شود در حوزه‌های مختلف است و نهادهای همکار مانند بنیاد علوی و برکت به همراه کمیته امداد را داریم که آنها هم به حوزه‌های صنایع دستی توجه دارند.

وی با اشاره به هفته بزرگداشت صنایع دستی، یادآور شد: ۲۰ خردادماه، روز جهانی صنایع دستی می باشد و براساس برنامه‌ریزی های انجام شده، هر روز این هفته با یک عنوان و شعار نام‌گذاری شده که روز دوشنبه /امروز/، روز تعاملات فرهنگی است.

به گفته معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تلاش کردیم تا نشان دهیم که صنایع دستی می‌تواند موید تعاملات فرهنگی بین کشورها، شهرها و مردمان باشد.

وی با اشاره به اینکه هر خانه ایرانی می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد، افزود: بر این اساس، برنامه‌ریزی با همراهی سعد القدومی، رییس شورای جهانی صنایع دستی از “عنبران” استان اردبیل به عنوان شهر ملی گلیم تا عنبران‌محله شهرستان آستارا بازدید به عمل آمد تا نشان دهیم صنایع دستی می‌تواند در ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی نقش‌آفرینی کند.

جلالی اضافه کرد: گلیم عنبران، چه عنبران اردبیل چه عنبران‌ محله آستارا نمادی از فرهنگ، هنر، تاریخ، سلیقه و هوش تاریخی، به خصوص زنان و نقش‌آفرینی آنها در حوزه خانواده بوده و بنابراین مبتنی بر اقتصاد هویت‌ بنیان بازدیدی از خانه‌هایی که هر کدام یک کارگاه صنایع دستی است، انجام شد.

وی اضافه کرد: جای خوشحالی دارد که همه دستگاه‌ها نظرشان نسبت به صنایع دستی جلب شده است و صنایع دستی امروز می‌تواند در ادبیات توسعه جایی داشته باشد و فصل اختصاصی در برنامه هفتم را به خود اختصاص دهد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: امیدواریم این سیاست‌گذاری‌ها، هفته‌ها و نام‌گذاری‌ها به یک جریان‌سازی در ظرفیت‌هایی که وجود دارد، منجر شود تا ما از یک ادبیات توصیفی در حوزه صنایع دستی فاصله بگیریم و بپردازیم به اینکه عملیات توسعه در حوزه‌اش انجام شود.

وی اظهار کرد: گلیم یکی از آن نمودهاست اما سفال، چوب و قلم‌زنی، شیشه‌گری و چرم به خصوص در استان های گیلان و اردبیل خیلی مورد توجه است و امید می‌رود که نظر رییس شورای جهانی صنایع دستی را هم به خود جلب کند.

جلالی با اشاره به اینکه ارزیابان شورای جهانی بهمن ماه سال گذشته از شهر رشت بازدید به عمل آوردند، افزود: امروز که میزبان رییس شورای جهانی صنایع دستی هستیم، نظر آنها در حال دسته‌بندی است و امید می‌رود نواقص پرونده ها هم کامل شود تا به نتیجه خوبی برسیم.

سعد القدومی، رییس شورای جهانی صنایع دستی عصر امروز /دوشنبه/ با همراهی جمعی از مسوولان استانی در حاشیه سفر به استان اردبیل، در سفری کوتاه به شهرستان آستارا از چند کارگاه تولید گلیم در روستای “عنبران‌محله” و ساحل “سفیر امید” شهر آستارا دیدن کرد و یک اثر رشتی‌دوزی نفیس از آثار یکی از هنرمندان صنایع دستی گیلان به عنوان یادگاری از این سفر از سوی مسوولان به وی اعطا شد.

شورای جهانی صنایع دستی به عنوان یک تشکل غیردولتی و غیرانتفاعی است که با هدف برپایی جنبش صنایع دستی و آینده بهتر هنرمندان یا تولیدکنندگان صنایع دستی در سال ۱۹۶۴ میلادی در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا تاسیس شد.

ایران با بیشترین تنوع در رشته‌های صنایع دستی، یکی از سه قطب صنایع دستی جهان به شمار می‌رود که از جمله آنها می‌توان به رشتی‌دوزی، شال‌بافی، سفالگری سنتی، گلیم‌بافی و چوب‌تراشی در نقاط مختلف شهری و روستایی استان گیلان اشاره داشت.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان و در فاصله ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/4989

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی