پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادداشتی تحلیلی به بهانه چهار دهه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی

یک پژوهشگر حوزه اندیشه نوشت: جوانان فعلی طیف انقلابی توجه‌ای به نیروهای تحول‌خواه ندارند و دعوا در سطح پاسخ به اشتری است که او فلانی را نقد کرده و از دایره انقلاب خارج‌شده است!

منتشر شده در 30 آذر 1400

سید جواد نقوی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار حوزه اندیشه با انتشار ویدئویی از برنامه جهان‌آرا که نگاهی به چهار دهه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت، نوشت: دیشب جهان‌آرا از معدود شب‌هایی بود که حرف عمیق می‌زد. همیشه دعوای جهان‌آرا در کف میدان بود اما دیشب برای اولین باز پرویز امینی همان حرف‌هایی را زد که بیش از یک دهه است نیروهای تحول‌خواهی که در طیف انقلابی علوم انسانی و اسلامی خوانده‌اند فریاد می‌کنند، او بدون لکنت زبان گفت و نشان داد حکمرانی خاله‌بازی نیست.
هفته قبل هم سینا کلهر از دیگر تحول خواهان که امروز هم در سمت معاونت وزارتخانه ورزش و جوانان است از عدم توجه به فکر در حکمرانی بحث کرد و به‌صراحت بیان کرد که حکمرانی به کوچک‌ترین مسائل هم فکر نمی‌کند، چه برسد به حرف‌های پراهمیت و ساختاری.
اینکه در این مقطع باید به امینی و کلهر ضریب داد شکی نیست چون حرف‌های آن‌ها دقیقاً همان گسست سه دهه اخیر کشور ما است اما یک سؤال مهم: آیا پرسش از حکمرانی برای اوضاع فعلی ما راهگشا هست؟
پاسخ من به این پرسش قطعاً خیر است چون جوانان فعلی طیف انقلابی توجه‌ای به نیروهای تحول‌خواه ندارند و دعوا در سطح پاسخ به اشتری است که او فلان سردار را نقد کرده و از دایره انقلاب خارج‌شده است!
آنچه از دایره انقلاب خارج‌شده است مدارس خصوصی‌سازی و توزیع نابرابر ثروت و فرهنگ است که صدها برابر بالاتر از جدل جناحی با اشتری است. خیلی ساده بگویم از دل این نابرابری علاقه‌ای به شهدا از دفاع مقدس تا شهدا فعلی خارج نمی‌شود بلکه جامعه را بیشتر از دایره گفتمانی انقلاب 57 دور می‌کند. این نسل نیاز به پاسخ‌هایی دقیق و صحیح دارد که قبل از آن باید بتوان نظریه آن را تولید کرد. اینکه امینی و کلهر می‌گویند یعنی امید به گفتمان انقلاب اما اگر همین‌ها چند سال دیگر نیروهای رادیکال در قدرت یا بیرون قدرت تبیین کنند یعنی همان استحاله نظام. تا دیر نشده به سمت اندیشه ورزی حرکت کنید و دعوا را عمق دهید!
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/78517

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی