به گزارش جهت،طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش 3.5 میلیون دانشآموز از شبکه شاد جاماندهاند.
حسن الحسینی؛ مسئول شبکه شاد در این باره گفته است: سهم محرومیت از فضای مجازی بحث مهمی است و 3.5 میلیون دانشآموز دسترسی به ابزار و اینترنت برای بهرهمندی از شبکه شاد ندارند بر این اساس 21 درصد کل دانشآموزان از شاد محروم هستند که از این تعداد 300 هزار نفر با گوشیهای قرضی در شبکه شاد حضور دارند.
این دانشآموزان که بیشتر آنها ساکن مناطق روستایی یا حاشیهنشینان شهرهای بزرگ هستند به دو علت نداشتن گوشی هوشمند یا دسترسی نداشتن به اینترنت از شبکه شاد و آموزش مجازی جاماندهاند.
البته وزارت آموزش و پرورش میگوید روشهای جایگزین همچون آموزش تلویزیونی یا ارسال درسنامههای آموزشی برای این گروه مدنظر است.
به هر حال آموزش مجازی فرصتی برای دسترسی به برابری آموزشی است چرا که محدودیتهای زمانی و مکانی آموزش را از میان برمیدارد اما در شرایط فعلی به دلیل فراهم نبودن زیرساختها و در دسترس نبودن ابزار برای برخی از دانشآموزان، آنها با تبعیض آموزشی مواجه شدهاند بنابراین برای برنامهریزی درباره آموزش مجازی نمیتوان نسبت به نابرابریهای آموزشی بیتفاوت بود.