پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهت پرس

سید ناصر موسوی لارگانی گفت: خیلی از مسئولان علی‌رغم اینکه گفتند از واردات کالایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود خودداری شود ولی دنبال واردات بی‌رویه هستند.

منتشر شده در 14 اسفند 1401
در سرویس

مهدی پناهی –  عضو کمیسیون اقتصادی درباره راهکارهای دولت سیزدهم برای افزایش فروش نفت و درآمدهای نفتی به جهت پرس گفت: یکی از کلیدواژه‌های نجات کشور تولید و دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها بروی آن تأکید می‌کند. متأسفانه آن‌گونه که بایدوشاید مسئولان ما توجهی به موضوع تولید ندارند خیلی از مسئولان علی‌رغم اینکه گفتند از واردات کالایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود خودداری شود ولی دنبال واردات بی‌رویه هستند و دلیل آن نیز این است که نمی‌توانند از سفرهای خارجی و پورسانت‌های که به همراه دارد بگذرند. ما یکسری شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که این کالاها برای بار اول تولید می‌شود که این کالا هم اساسی و هم موردنیاز کشور است ولی به دلیل اینکه پشتوانه‌ای ندارند نمی‌توانند به تولید انبوه برسانند ما در شهرستان فلاورجان شرکت دانش‌بنیانی داریم که کوره‌های القائی را تولید می‌کند یعنی کار بزرگی که شاید در دنیا نو و جدید است که ایران توانسته است به این فناوری دست پیدا کند ولی هرجایی که اعلام کرده است. شرکت‌هایی که این کوره‌ها را نیاز دارند گفته‌اند که به ما نمونه بدهید، برای تولید نمونه نیز سرمایه زیادی لازم است.
سید ناصر موسوی لارگانی  ادامه داد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان در زمینه حمایت از کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش، حمایت‌های خوبی انجام داده است و مسئله تولید بار اول نیز یکی از آن‌ها است که با نگاهی دقیق به ارتباط بین صنعت و عرضه‌کنندگان فناوری شکل‌گرفته است و بازار سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از اصلی‌ترین حمایت‌های تولید بار اول اقلام راهبردی در اکوسیستم فناوری کشور است. همچنین با اعطای اعتبار مالیاتی مرتبط با تحقیق و توسعه و تأمین مالی از صندوق نوآوری و شکوفایی، باید از تولید بار اول اقلام راهبردی صنعتی از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند تا به خنثی‌سازی تحریم‌ها بپردازند.
وی گفت: واحدهای صنعتی باید ماشین‌آلات موردنیازشان را به این شرکت‌ها سفارش دهند. اکثر این شرکت‌های دانش‌بنیان با یک‌چهارم قیمت وارداتی کالایشان را تولید می‌کنند و متأسفانه ما شاهد واردات هستیم شاید حداقل ده سال پیش شرکتی در اصفهان ایکس ری را تولید کرده بود اما وقتی‌که به وزارتخانه مربوطه و گمرک اعلام کرده بود که ما ایکس ری را تولید کردیم می‌توانیم تولید انبوه هم داشته باشیم حتی حاضر نشده بودند در مزایده این‌ها را بیاورند که بتوانند با شرکت‌های چینی و خارجی رقابت کنند و از شرکت‌های که تولید داخل بودند، خرید نکردند و از چین وارد کردند. تولید اولی‌ها نگاه و‌ توجه ویژه می‌خواهند که حمایت شوند تا شاهد رونق تولید و اشتغال در کشور باشیم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/13309

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی