پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادداشتی تحلیلی؛

بازگشت آمریکا به برجام باعث می‌شود تا آمریکایی‌ها خطای دوران ترامپ را اصلاح کرده و دوباره با استفاده از اهرم برجام، ما را زیر سخت‌ترین فشارها قرار دهند و به همین دلیل موفقیت مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام روز شادی آنهاست.

منتشر شده در 19 بهمن 1400
در سرویس

دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در کانال شخصی اش در ایتا نوشت: پایبندی به برجام برای ما مساوی پذیرش انبوهی از محدودیت های مختلف و در بازه های زمانی طولانی مدت است . هم دست دشمنان ما را برای جاسوسی سازمان یافته از تاسیسات و امکانات هسته ای ما باز می گذارد و هم مسیر کشور به سوی استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را مسدود می کند.

 از سوی دیگر همه تعهدات ۵ + ۱  در برجام ، داوطلبانه است و این کشورها الزامی برای رعایت تعهدات شان ندارند اما می توانند هر زمان که بخواهند به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ” مکانیسم ماشه ” را علیه ما فعال کرده و مانند چماق بر سر ما بکوبند و ثبات اقتصادی و امنیت مارا به بازی بگیرند.

 خروج امریکا از برجام در زمان ترامپ ، فرصت های بی نظیری برای ما فراهم کرد از جمله:حربه مکانیسم ماشه را به شکلی اساسی کند کرد ( چون دیگر آمریکا امکان استفاده از آن را ندارد و انگلیس و فرانسه هم برای استفاده از آن فاقد قدرت اجماع سازی اند).

 دست ما برای پیشبرد برنامه هسته ای صلح آمیز را بازتر و نظام بازرسی و جاسوسی از برنامه هسته ای کشورمان را محدوتر کرد و در نتیجه طی دو سال اخیر موفق به غنی سازی ۲۰ و ۶۰ درصد شدیم مجبور نبودیم که آمار دانشمندان مان را در اختیار تروریست های بین‌المللی قرار دهیم!

در حالت فعلی ما “درون برجام” هستیم اما با حداقل محدودیت ها و آمریکا به عنوان “ناقض برجام ” و بیرون از آن و طبیعی است که به همین دلیل انگشت اتهام به سوی آمریکایی هاست و جهان، ما را به عنوان کشور وفادار به برجام می شناسد.  یعنی هم مجبور به رعایت الزامات برجام نیستیم و هم از مزایای تبلیغی سیاسی، پایبندی به برجام بهره می بریم.

 در این شرایط بازگشت آمریکا به برجام باعث می شود تا آمریکاییها خطای دوران ترامپ را اصلاح کرده و دوباره با استفاده از اهرم برجام، ما را زیر سخت ترین فشارها قرار دهند و به همین دلیل موفقیت مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام روز شادی آنها و صهیونیستها و شروع دوباره مصیبت ما خواهد بود چرا که آمریکا و اروپا به هیچ قیمت و تحت هیچ تعهدی حاضر به لغو تحریمهای ما نخواهند بود و در این رابطه تضمینی هم نخواهند داد و فقط کشور ماست که باید به چهار میخ برجام بازگردد و اسیر تعهدات طولانی و مهلک آن شود.

آیا دوستان مذاکره کننده ما در مذاکرات وین به دنبال بازگشت آمریکا به برجامند؟ در این حالت ما چگونه و با چه قدرت و با کدام سازوکار ، آمریکا و اروپائیها را به اجرای تعهدات شان وادار خواهیم کرد؟

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/71811

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی