پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیام واضح واشنگتن برای نتانیاهو

اقدام اخیر آمریکا در ارسال کمک به ساکنان محاصره شده غزه، اقدامی بی سابقه در روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا محسوب می شود که حاوی پیامی برای صهیونیست ها بود.

منتشر شده در 19 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ با بازگشت نتانیاهو به قدرت از اول سال ۲۰۲۳، اختلاف میان روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی مجددا احیا شد. نتانیاهو با راستگرا ترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی، باعث ایجاد یک بحران عمیق در روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا شد. اکنون در جریان جنگ غزه، جنایات و رژیم صهیونیستی، عمق اختلافات نتانیاهو و بایدن، بیش از بیش افزایش پیدا کرده است. اگرچه ایالات متحده آمریکا بزرگترین شریک صهیونیست‌ها در جنایات علیه مردم غزه هستند، اما صهیونیست‌ها به قدری مرزهای جنایت علیه بشریت را جابه جا کرده اند که حتی آمریکایی ها نیز نمیتوانند به نادیده گرفتن فاجعه فعلی در غزه ادامه دهند.

پس از جنگ غزه و اخیراً شکاف های بسیار زیادی در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی ظاهر شده است و اگر این شکاف ها هرچه زودتر حل نشوند، دولت جو بایدن برای تامین منافع خود، مجبور به عملی کردن برنامه هایی خواهد شد که برای نتانیاهو و دولت او مضر خواهد بود.

اقدام بی‌سابقه اخیر آمریکا در ارسال هوایی کمک‌های بشردوستانه آمریکایی به غزه، درحالی که صهیونیست‌ها تنها نظاره‌گر آن بودند، نشان‌دهنده از بین رفتن اعتماد باقی‌مانده آمریکا به نتانیاهو و تمام شدن صبر بایدن به دلیل عدم اقدام نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

تصاویر ارسال کمک های آمریکا برای غزه

تصاویر تجمع فلسطینی‌ها اطراف کامیون‌های مواد غذایی در هفته گذشته در شمال نوار غزه که با حمله ناگهانی صهیونیست‌ها منجر به شهادت و زخمی شدن بسیاری از فلسطینی‌ها شد، باعث شد که حتی آمریکا نیز به این واقعیت اعتراف کند که کمک های بشر دوستانه در غزه کم بوده و بایدن برای فرار از انتقادات بین المللی، به تنهایی برای رساندن کمک های بشر دوستانه به غزه دست به کار شود.

هدف از کمک رسانی هوایی اخیر آمریکا کمک به مردم غزه و احساس همدردی با آنها نبود، بلکه وادار کردن رژیم صهیونیستی به افزایش قابل توجه ورود کمک های بشردوستانه به غزه به منظور تعدیل چهره کریه خود و صهیونیست‌ها در منطقه و جهان بود

جوبایدن اخیرا در سخنانی که بیشتر شکلی نمادین داشت در این رابطه گفت: «ما قصد داریم از اسرائیل بخواهیم که اجازه دهد کامیون‌های بیشتری وارد غزه شوند. ما بهانه‌ها را نمی‌پذیریم. کودکانی هستند که جانشان در خطر است. هر روز صدها کامیون باید وارد غزه شوند، نه تعداد کمی کامیون. کنار نخواهم ایستاد و تسلیم نخواهم شد».

پیام واشنگتن به صهیونیست‌ها روشن است: اگر شما کاری را که لازم است انجام ندهید، ما به جای شما انجام خواهیم داد، هم در مسائل مدیریت جنگ و هم در مورد تصمیم گیری درباره آینده غزه. آمریکایی‌ها میدانند که گرسنگی دادن به مردم غزه، به مشروعیت بین‌المللی و داخلی برای ادامه جنگ دز غزه آسیب می‌زند.

بی اعتمادی میان آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها به مسئله مدیریت جنگ درغزه ختم نمی شود، اتفاقات دیگری مانند سفر بنی گانتز به واشنگتن برای دیدار با معاون رئیس جمهور آمریکا، کامالا هریس و مقامات ارشد دولت بایدن و واکنش عصبانی نتانیاهو:” اسرائیل فقط یک نخست وزیر دارد”، نه تنها نشان دهنده عدم اعتماد دولت بایدن به نتانیاهو، بلکه عدم وجود اعتماد بین نتانیاهو و گانتز است. حضور اضطراری گانتز و گادی آیزنکوت در دولت نتانیاهو، به ویژه در کابینه امنیتی، از بروز اختلافات جدی تر میان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده جلوگیری کرد، زیرا دولت بایدن آنها را به عنوان عوامل متعادل کننده دولت راستگرای رادیکال و تندروی نتانیاهو می‌داند. اما به نظر می رسد نتانیاهو در تلاش است تا حضور آنها را خنثی کند و از این طریق سطح سوء ظن کاخ سفید را نسبت به انگیزه ها و رفتار خود افزایش دهد. از این رو، نتانیاهو که همچنان به خودکامی خود ادامه می‌دهد، بر شعله ور شدن آتش اختلاف خود با آمریکا همچنان میدمد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به طور فزاینده ای بر سیاست بایدن در قبال اسرائیل و جنگ غزه تأثیر می گذارد. سه شنبه گذشته، انتخابات مقدماتی در ایالت میشیگان برگزار شد، که به دلیل سیستم انتخاباتی موجود در ایالات متحده، یکی از معدود “ایالت های نوسانی” است که برای انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گیری می کند. بایدن در آنجا با پیروزی قاطع ۸۱ درصد از رای دهندگان پیروز شد. اما ۱۳ درصد که اکثراً مسلمان، «مترقی» و جوان بودند، مقوله «عدم تعهد» را انتخاب کردند که به این معنی است: هیچ تعهدی برای حمایت از بایدن در کنوانسیون ملی حزب دموکرات که نامزدهای خود را برای پست های رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در ماه اوت انتخاب می کند، وجود ندارد.

در انتخابات سال ۲۰۲۰ میشیگان، بایدن با حدود ۱۵۰ هزار رای ترامپ را شکست داد. مسلمانان که تعدادشان به ویژه در میشیگان زیاد است و جمعیت آنها حدود ۲۴۰ هزار نفر تخمین زده می شود، بایدن را تهدید کردند که اگر حمایتش از رژیم صهیونیستی را متوقف نکند، به او رای نخواهند داد، حتی اگر با این کار پیروزی را به ترامپ بدهند. قطعا سیگنال های این امر، به کاخ سفید و بایدن خواهد رسید.

به عقیده تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست، نتانیاهو مانعی بر سر راه تحقق اهداف جنگ غزه شده است، اهدافی که خودش تدوین کرده است. بایدن، جامعه آمریکا و منتقدان رژیم صهیونیستی در ایالات متحده اغلب ذکر می کنند که نتانیاهو راستگراترین و افراطی ترین دولتی را که تا به حال در سرزمین های اشغالی وجود داشته است را رهبری می کند. نتانیاهو به جای کمک هرچه بیشتر به بایدن در مبارزات انتخاباتی آمریکا، کار او را در مقابل گروه های مخالف او سخت‌تر می کند. اختلافات او با جوبایدن و اقدامات وی در برخورد غیر منطقی در مقابل خواسته های آمریکا، به عنوان مهم ترین متحده رژیم صهیونیستی، همواره با انتقادهای گسترده در داخل سرزمین های اشغالی روبه رو بوده و هست.

در حال حاضر کسانی در واشنگتن هستند که به نتانیاهو مشکوک هستند، چرا که فکر میکنند که او می‌خواهد ترامپ در انتخابات پیروز شود. اما در این بین به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بایدن باید بین قطع حمایت از اسرائیل برای کاهش اختلاف خود با ترامپ و ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی که باعث شکست او در انتخابات و از دست دادن دور دوم ریاست‌جمهوری شود یکی را انتخاب کند.

منبع : مشرق نیوز
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/163401

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی