پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرسی حواشی صحبت‌های دیشب رئیس جمهور را بررسی می‌کند

رئیس جمهور دیشب در گفتگوی ویژه با مرد ایران از تلاش‌های صورت گرفته و موثر دولت در این دوسال با وجود سختی‌ها گفت اما رسانه‌های معاند فقط بر روی یک حرف کم ارزش متمرکز شدند تا این موفقیت پنهان بماند.

منتشر شده در 31 خرداد 1402

زهرا لایق حقیقی؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، شب گذشته در نهمین گفتگوی تلویزیونی رو در رو با مردم ایران صحبت کردند و اتفاق مهمی که در این دوسال توسط این دولت در کشور صورت گرفته است توضیحاتی را ارائه کردند. وی با تبرکی فرا رسیدن ماه ذی الحجه و در آستانه دوسالگی دولت سیزدهم درباره علت حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، متذکر شد: در انتخابات طبیعتاً کاندیداها هر یک با انگیزه، وعده‌ها و تحلیلی از شرایط و ماهیتی که وجود دارد، شرکت می‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به رشد تورم گفت: شرایط را به نحوی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ پیش بردیم که اسفند ماه کاملاً وضعیت متفاوت بود و در این مدت، رشد صفر درصدی و ۰.۴ درصدی به ۴.۵ درصد رسید. همچنین شاخص‌های دیگر از جمله تورم، کنترل شد. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم ۵۹.۳ درصد بود، اما اسفند ماه این نرخ ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و به حدود ۴۰ درصد رسید. تمام شاخص‌ها در این مدت شش ماهه متفاوت شد و این شرایطی بود که مردم را امیدوار کرد.

وی در  خصوص فروش نفت در این مدت نیز گفت: برخی قبلاً می‌گفتند نمی‌شود نفت فروخت؛ اما ما ثابت کردیم که هم می‌شود نفت فروخت و هم می‌شود پولش را گرفت.

رئیسی در خصوص ورود واکسن کرونا به ایران بیان کرد: ما هیچگاه مذاکره را ترک نکردیم؛ اما ورود واکسن را هم به برجام گره نزدیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت کشور را نباید معطل ارتباط با چند کشور خاص کنیم چرا که این نوع نگاه، نگاهی کاملاً غیرعادی و غیر تام برای ارتباطات در کشور است.

رئیسی در خصوص مذاکرات برجامی با اشاره به پیگیر بودن این مذاکرات برای به سرانجام مطلوب رسیدن گفت: 

ما مثل دولت قبل، پرونده‌ی مورد بحثمان فقط برجام نیست. اگر آن‌ها بخواهند رفتار کاملاً عادلانه عزتمندانه با جمهوری اسلامی داشته باشند حتماً این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و به نتایج نیز خواهد رسید. در مسائل هسته‌ای باید نگاه عادلانه داشته باشند چون ما نقض پیمان نکردیم. کار ما ۱۵ بار توسط آژانس تایید شده است که ایران رفتارش صلح آمیز است و انحراف ندارد. آن‌ها نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.

وی افزود: موضوع برجام در دستور کار ما است و رفع تحریم‌ها را حتماً دنبال می‌کنیم و مذاکرات را ترک نکردیم؛ ما هم موضوع رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و همین موضوع مهم‌تر از رفع تحریم، یعنی خنثی کردن تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و به نظر من مهم‌تر از این دو مرحله آن است که ما شرایط کشور را باید به سمتی پیش ببریم که هیچ تحریمی بر کشور ما تاثیر گذار نباشد.

نگاه رسانه‌های بیگانه به گفتگوی رئیس جمهور

ز آنجایی که رسانه‌های معاند فارسی زبان خارج نشین وظیفه اصلی خود را القای حس ناامیدی به مردم ایران می‌دانند از صحبت‌های دیشب رئیس جمهور نکاتی را باز نشر کردند که بتوانند از آن ایرانی دیکتاتور و ایرانی بسته را به مردم معرفی کنند.

BBC فارسی در متنی از صحبت‌های دیشب رئیس جمهور نوشت:

رسانه

ابراهیم رئیسی در دومین سالگرد ریاست جمهوری خود اعتراضات گسترده سراسری را به «پیشرفت»ها در دولت خود نسبت داده است.

آقای رئیسی در مصاحبه‌ای با شبکه یک تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی گفت: «…چون دشمن دید به اهداف خود نرسیده و تجارت و تولید و اشتغال افزایش یافته و کشور در حال پیشرفت است آن جریان اغتشاشات را شکل دادند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی برای کمرنگ جلوه دادن و تحقیر اعتراضات ضدحکومتی همواره از اصطلاح «اغتشاش» استفاده می کنند. اعتراضات گسترده سراسری ۱۴۰۱ یک سال بعد از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی شروع شد که طی آن معترضان با شعارهایی چون «جمهوری اسلامی، نمی خوایم نمی خوایم» خواهان پایان حکومت اسلامی در ایران شدند.

این اعتراضات نیز همچون تظاهرات سال‌های گذشته با سرکوب خونین روبرو شد به طوری که به گفته سازمان‌های حقوق بشر بیش از ۵۰۰ کشته، شمار زیادی مجروح و هزاران زندانی به جا گذاشت.

رادیو فردا نیز در خصوص صحبت‌های رئیس جمهور نوشت:

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد، در مصاحبه‌ای با تلویزیون حکومتی، اعتراضات گسترده ۱۴۰۱ را راهی از طرف «دشمنان» برای مبارزه با «پیشرفتی» توصیف کرد که به ادعای او در دو سال گذشته حاصل شده است.

او که در دومین سالگرد ریاست جمهوری خود با شبکه یک صداوسیما سخن می‌گفت، با نام بردن از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به عنوان حکومتیِ «اغتشاشات» گفت: «رهبری معظم انقلاب حقیقتاً به‌درستی فرمودند اساس اغتشاشات برای این بود که دشمنان احساس کردند کشور در حال حرکت و پیشرفت بوده و ناامیدی مردم از بین رفته است.»

اعتراضات سراسری اخیر با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به دلیل حجاب اجباری شروع شد و خیلی زود به اعتراضاتی دامنه‌دار و گسترده تبدیل شد که کل حکومت جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل را هدف گرفت.

معترضانی که در این اعتراضات طولانی ۹ ماهه با خشونت سرکوب شدند فریاد می‌زدند «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «مرگ بر خامنه‌ای».

اما ابراهیم رئیسی در مصاحبه تازه خود ترجیح داد بدون توجه به این واقعیات و آمارهای رسمی و غیررسمی که همگی حکایت از عقب‌گرد کشور به‌ویژه در دوران زمامداری او دارد، ایران را در مسیر پیشرفت نشان دهد.

شبکه اینترنشال نیز با اشاراه به صحبت رئیسی در خصوص اغتشاشات به نفع ایران نوشت:

رسانه

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی علت افزایش نرخ دلار در ایران را خیزش انقلابی مردم خواند و گفت: «می‌خواستند پیشرفت را متوقف کنند، اما مردم تصمیم گرفتند که متوقف نکنند و ما هم پیشرفت را ادامه دادیم.» او افزود: «مردم با دولت همراهی می‌کنند و همکاری آنها بسیار صمیمانه است.»

صدای آمریکا هم در گزارشی تمام صحبت‌های رئیسی را در خصوص پیشرفت ایران نقص کرد و در قسمتی در خصوص ذخایر کالاهای اساسی  نوشت:

رسانه

رئیسی همچنین مدعی شد که وضعیت ذخایر کالاهای اساسی در کشور در شرایط مناسبی قرار دارد و در شروع دولت با کمبود کالاهای اساسی مواجه بودیم.

مرور خبرهای منتشر شده در زمینه کالاهای اساسی نشان می‌دهد ذخایر کالاهای اساسی وضعیت چندان مناسبی ندارد و تامین نهاده‌های دامی نیز به مشکل خورده است.

دیدگاه اصاحب رسانه و فعالان فضای مجازی به صحبت‌های رئیس جمهور

در خصوص صحبت‌های دیشب رئیس جمهور فعالان فضای مجازی در صفحات خود انتقاداتی به دولت پیشین و  پیشنهاداتی به دولت فعلی و قدردانی از زحمات دولت سیزدهم را منتشر کردند. آنها در صفحات خود نوشتند:

گره زدن فروش نفت به برجام مشکل اصلی اقتصاد دولت روحانی

یکی از فعالان فضای مجازی در توییت خود با اشاره به کم کاری دولت روحانی به بهانه برجام نوشت:

رسانه

کمک دولت برای به دست آوردن بازار جهانی

یکی از کاربران مجازی در صفحه خود به عنوان کمک از دولت برای بدست آوردن بازار فروش دنیا گفت: دولت باید با رایزنی خود در غرفه گیری به شرکت‌ها کمک کند.

رسانه

خزانه خالی نبود

یکی از کاربران با اشاره به صحبت‌های اخیر یکی از معاونین دولت قبل در خصوص خالی بودن خزانه و بیان حقیقت از زبان آقای رئیسی نوشت:

رسانه

تعامل با دنیا 

یکی از کاربران در خصوص تعامل با جهان که یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم بود نوشت:

رسانه

گره کور واکسن به برجام

یکی از فعالان تویییتری با بیان این نکته از حرف آقای رئیسی مبنی بر این که گره کور واکسن کرونا به برجام را با دست باز کردند نوشت:

رسانه

جمله ای که همتی را سوزاند

یکی از کاربران با اشاره به اینکه جمله فاش کردن نام ابر بدهکاران ایران را به صراحت فاش کردیم نوشت:

رسانه

خوش خدمتی برای نابودی ایران

یکی از کاربران با اشاره به این نکته که دولت قبل برای خوش رقصی جلوی دشمن هر بلایی را بر سر ایران آورد نوشت

رسانه

صحبت‌های دیشب رئیس جمهور سرشار از موفقیت و امید و گام به جلو بود اما با وجود وظیفه رسانه‌های معاند در القای ناامیدی در بین مردماین اخبار مهم در چشم مشتاقان این شبکه‌ها پنها ماند. امید است با تلاش مضاعف دولت رئیسی در دوسال باقی مانده از عمر دولت دستاوردهای ارزشمند دیگری برای ایجاد امنیت اقتصادی مردم ایجاد شود. 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/4317

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی