با بررسیهای انجام شده مشخص شد که در ایران از بین ۱۴۰۰ اینفلوئنسر 123 فعال داریم که درآمد سالیانه آنها چیزی معادل 2.3 هزار میلیارد برآور شده است. این مبلغ علاوه بر بررسی تراکنش مالی و هزینههای تبلیغاتی که از مجموعههای مختلف دریافت کردند مشخص شد. اداره مالیات برای پیجهای دارای فالور 500 هزار به بالا نسبت به درآمد پیج مالیات مشخص کرد که برای این اینفلوئنسرها مالیاتی معادل 17 میلیارد تعین شد، از این تعداد بلاگر فقط 23 نفر اقدام به پرداخت مالیات میکنند.
نگاهی به تعرفههای تبلیغاتی اینفلوئنسرها
واینرها
«واینرها» دستهای از فعالان اینستاگرامی هستند که هدف آنان تولید محتوای سرگرمکننده و کمدی است. این افراد با طنزپردازی به تبلیغ محصول یا خدمت میپردازند. تعرفه استوری این افراد به دلیل بازدید بالایی که دارند از ۱۰۰میلیون تومان آغاز میشود. آنان عموما با چند استوری داستانی و دنبالهدار به معرفی یک محصول یا خدمت میپردازند. درآمد این افراد گاهی اوقات از ۲ میلیارد تومان در ماه نیز عبور میکند. نگاهی گذرا به پستهای ابتدایی این افراد و وضعیت کنونیشان، نشان از تحول مالی دارد. البته معدود واینرهایی هستند که این تعرفه را دریافت میکنند، تعرفه نرمال برای هر استوری از پنج میلیون تومان آغاز میشود و به ۲۰ میلیون تومان میرسد.
اینفلوئنسر اینستاگرمی دیگر ۱۰ میلیون فالوئر دارد و حوزه فعالیت او «طنز» است. او برای سه استوری که به مدت ۲۴ ساعت در صفحه وی قرار بگیرد ۳۵ میلیون تومان دریافت میکند و معمولا هر روز نیز از این تبلیغات در صفحهاش به چشم میخورد. این فرد اگر در ماه فقط روزی سه استوری ویژه بگذارد، درآمد ماهیانهاش از یک میلیارد عبور میکند.
خورههای بازی
اگر جزو طرفداران بازیهای رایانهای باشید یا کسب و کارتان به این حوزه گره خورد باشد، بهطور قطع برای تبلیغات باید سراغ بلاگرهای گیم بروید. این افراد که عموما نوجوانان کم سن و سال هستند، بازی رایانهای و تجهیزات موردنیاز را تبلیغ میکند. محدوده قیمتی تبلیغات در استوری و پیج آنها از چهار میلیون تومان آغاز و به ۶۰ میلیون تومان ختم میشود. در این بخش تعداد فالوئر خیلی اهمیت ندارد، مهم گعده مجازی است که دوستداران بازیهای رایانهای آن را تشکیل دادهاند. به طور مثال یک فعال حوزه گیم با ۲۳۰ هزار فالوئر برای هر استوری سریالی ۶۰ میلیون تومان دریافت میکند.
اقوام افراد مشهور
همسر اشخاص معروف و سلبریتی نیز جزو کسانی هستند که در دنیا اینستاگرام برای خود فضایی باز کردهاند. این افراد نیز به دلیل شهرتی که شریک زندگی، والدین یا فرزندشان دارند، وارد لیگ فالوئر میلیونها میشوند و قیمتی که برای تعرفه پست و استوری میدهند گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان است.
آرایشی، بهداشتی و مدلینگ
تعرفه تبلیغات یکی از بلاگرهای اینستاگرامی با بیش از ۶۳۰ فالوئر که عموما به انتشار روزمرگیهای خود میپردازد، برای ۳ استوری ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای هشت استوری ۲۱ میلیون تومان، برای تبلیغ حضوری ۴۰ میلیون تومان و برای ساخت یک ویدیوی کوتاه (ریلز) ۳۵ میلیون تومان است.
اینفلوئنسر بعدی بلاگر حوزه آرایشی است. عمده کار او میکاپ شدن توسط میکاپ آرتیستها و عکاسی مادلینگ است. او بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فالوئر دارد و جزو بلاگرهایی که دستمزدشان بالاست به حساب میآید. او برای استوری سریالی ۳۵ میلیون تومان، پکیج استوری که شامل استوری سریال و استوری یادآوری میشود ۴۵ میلیون تومان، برای پست عکس به همراه استوری سریالی ۶۵ میلیون تومان و پست ویدیو و استوری سریالی ۸۵ میلیون تومان است. این بلاگر اگر در ماه چند استوری و ویدیو در پیج شخصیاش بگذارد نیز درآمد ماهیانهاش از یک میلیارد تومان عبور میکند.
سفر و جهانگردی
این افراد عموما سفر خود و تجربیاتی که از این طریق به دست میآوردند را به اشتراک میگذارند. آژانسهای مسافرتی و افرادی که تورهای مختلف ایرانگردی و جهانگردی دارند مشتری پر و پا قرص این افراد هستند. میانگین قیمتی استوری این افراد بسته به تعداد فالوئر و بازدیدی که از پست و استوریهایشان میشود از سه میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است. تعرفه ساخت ویدیو کوتاه یا انتشار پستی که چند روز در صفحه باشد نیز معمولا از ۱۰ میلیون تومان شروع میشود به ۵۰ میلیون نیز میرسد.
مادرها و سبک زندگی
یک نوع دیگر از بلاگری، مادرانی هستند که محتوای تولیدیشان درباره زندگی خانوادگی و تربیت کودکان است. یکی از بلاگرهای فعال در این رسته، چهار فرزند دارد و بیش از یک میلیون فالوئر. تعرفه تبلیغات او به واسطه تعداد فالوئری که دارد، بیشتر از بقیه است. او برای یک استوری ۱۴ میلیون تومان، برای ۲ استوری ۱۸ میلیون تومان، برای ۴ استوری ۲۶ میلیون تومان دریافت میکند. معرفی حضوری، انتشار پست و معرفی با حضور خود فرد به مبالغ بالای ۵۰ میلیون تومان میرسد.
آشپزی و پخت و پز
دستهبندی آشپزی بهویژه غذاهای سلامت از دیگر دستهبندیهای پرطرفدار اینستاگرام است. سرگرمکنندگی و عمومیتی که این دستهبندی دارد باعث میشود تعداد بازدید (ویو) زیاد باشد و همین مساله سبب افزایش قیمت استوری میشود.
یکی از بلاگرهای این حوزه فردی است که کار خود را با آموزش آشپزی در خانه آغاز کرد و توانست پس از مدتی بیش از ۶۰۰ هزار فالوئر جذب کند. تعرفه هر استوری این فرد ۶ میلیون تومان است و عموما روزانه چندین استوری در صفحه او قابل مشاهده است.
قیمت و بازدهی تبلیغات در پیجهای اینستاگرامی خیلی تابع تعداد فالوئر نیست چرا که برخی از آنها برای افزایش تعداد دنبالکنندگان خود از روش خرید فالوئر استفاده میکنند. صاحبان کسب و کار و افرادی که به هر دلیلی نیاز دارند تبلیغات انجام بدهند عموما تمایلشان به افرادی است که تاثیرگذارند، دنبالکننده واقعی دارند و محتوایی که تولید میکنند برایشان مفید است. گاهی یک صفحه اینستاگرامی با ۵۰۰ هزار دنبالکننده تاثیرگذارتر از پیجهای میلیون است.
همه چیز درهم
افراد دیگری نیز در اینستاگرام فعالیت ندارند که به هیچ تبلیغی دست رد نمیزنند. فرقی ندارد که این تبلیغ با وضعیت و تخصص آنها همخوانی داشته باشد یا نه. آنان به همه درخواستهایی که برای تبلیغ به سمت آنها روانه میشود «نه» نمیگویند. تعداد استوریهای آنها روزانه به ۲۰ استوری میرسد و اگر برای هر استوری ۲ میلیون تومان هم بگیرند، درآمد ماهانهشان باز هم به سمت میلیاردی شدن میرود.
مطالبه مردمی
اینفلوئنسرها گاها به دروغ و رویا پردازی باعث تغییر رویه زندگی مردم شدهاند. آنها به غیر از ترویج تنوع طلبی و تجملگرایی با انتشار اخبار کذب باعث از بین بردن امنیت روانی مردم شدهاند. این بلاگرها که با در دست گرفتن تفکر مردم ذهن آنها را تغییر دادند به غیر از خالی کردن جیب مردم و با ندادن مالیات دزدی از دولت در اعتراضات اخیر کشور با دروغ پراکنی و برهم زدن تشویش اذهان عمومی دست در دست براندازان و مخالفان ایران، نفت بر آتش اغتشاشات ایران بودند و خواستار نابودی ایران. مسئولین کشور و قوه قضاییه باید فکری برای این دزدان سر گردنه اینستاگرام کنند.