پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حرکت با سرعت به سمت غنی سازی اورانیوم؛

چندی پیش سازمان انرژی اتمی از صدور دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته خبر داد.

منتشر شده در 13 مرداد 1401
در سرویس

علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر سیاسی نوشت: براساس اعلام سازمان انرژی اتمی ، ۵۰۰ ماشین سانتریفیوژهای IR6 ایران در مجتمع غنی سازی نطنز نصب و گازدهی شدند .

 این سانتریفیوژها که ۱۰ برابر بیشتر از سانتریفیوژهای نسل اول قدرت دارند ، توان غنی سازی ایران را به شدت بالا می برند .

 ماه گذشته نیز یک زنجیره سانتریفیوژ IR6 در مجتمع فوردو گازدهی شدند .

 در خصوص اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی چند نکته باید ذکر شود

1️/ ۵۰۰ سانتریفیوژ IR6 می تواند به اندازه ۵۰۰۰ سانتریفیوژ IR1 غنی سازی کند .

2️/ این سانتریفیوژها در تونل های جدید و زیر زمینی مجتمع غنی سازی نطنز مستقر شده اند که گفته می شود بیش از ۱۱۰ متر زیر زمین قرار دارد و به تعبیر دیگر در برابر حملات هوایی بسیار ایمن است.

3️/ این اقدام حاکی از آن بوده که جمهوری اسلامی ایران قصد عقب نشینی ندارد و با سرعت هرچه تمام تر و بدون توقف به سمت غنی سازی اورانیوم حرکت خواهد ‌کرد.

4️ / ایران اکنون بیش از ۴۲ کیلوگرم فقط اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد دارد که از لحاظ علمی و فنی، حداقل برای تولید یک بمب اتمی کافی است و نصب این سانتریفیوژها میزان غنی سازی را روز به روز بالاتر می برد .

5️ / راهبرد ایران اینست که تا می تواند مواد غنی شده تولید کند تا در وقت مناسب از آن بهره برداری لازم را نماید . وقت مقتضی می تواند هم مذاکرات هسته ای باشد ( اگرچه به احیای برجام دیگر امیدی نیست ) و یا تغییر احتمالی استراتژی اتمی توسط آیت الله خامنه ای .

6️ / اقدام ایران در نصب و گازدهی سانتریفیوژهای جدید کاملا مطابق با معاهده NPT بوده و به اطلاع آژانس اتمی نیز رسیده است .

7️/ اقدام اخیر به شدت آمریکا ، اروپا و اسرائیل را به هراس خواهد انداخت زیرا میزان مواد غنی شده هسته ای جمهوری اسلامی، رابطه مستقیمی با افزایش توان بازدارندگی این کشور دارد.

8️/ نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در مکان های ایمن و زیرزمینی، میزان موفقیت اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را کاهش می دهد و در نتیجه احتمال وقوع آن را نیز کم می کند .

9️/ برای این که برنامه اتمی ایران به بازدهی مناسب برسد، این کشور باید به میزان حداقل ۱۹۰ هزار سو غنی سازی داشته باشد که رهبر جمهوری اسلامی نیز در سالهای گذشته بدان اشاره کرده بود .

 و در نهایت باید گفت به نظر می رسد کنترل برنامه اتمی ایران از دست دنیا خارج شده و به مسیری بی بازگشت هدایت گشته است.

اگر مخالفان این برنامه قصد متوقف نمودن آن را دارند، احتمالا نیک می دانند که دیگر چنین تمایلی موضوعیت ندارد و تنها با دادن امتیازات فراوان به ایران ، شاید سران حاکم در تهران تصمیم بگیرند قدری از سرعت آن را بکاهند والا مسائلی چون تعلیق غنی سازی و یا خروج مواد اتمی به خارج، دیگر به خواب غربی ها نیز نخواهد آمد .

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/41027

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی