پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به مناسبت روز دانشجو؛

مسئولان و مقامات کشور ایام نزدیک به روز دانشجو دیدارهای متعددی با دانشجویان داشتند و به آنها فرصت انتقاد و بیان گلایه‌هایشان را دادند، فرصتی که در روزهای بعد از اعتراضات، اهمیتی ویژه دارد.

منتشر شده در 16 آذر 1401
در سرویس

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو میزبان آسیب دیدگان بمباران شیمیایی(حلبچه و سردشت)، کودکان پروانه‌ای، بازاریان، کامیان دارن و سربازان آسیب دیده از اغتشاشات بود.

اروپایی ها جز ژست حقوق بشر چیزی ندارند

حمید صالحی یکی از قربانیان حادثه بمباران شیمیایی جنگ هشت ساله در این برنامه گفت:  در ۱۴ سالگی به جنگ رفته‌ و چهار بار مجروح شدم. هردو چشم پیوند شده است و چندین ساله ریه هایم مشکلات جدی دارد.

وی افزود: در جنگ عراق علیه ایران بیش از ۱۰۰ بار از سلاح شیمیایی استفاده شد.  پروتکلی به نام پروتکل ۳۴۵ هست که ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی در آن ذکر شده که نزدیک به ۳۰۰ بار این پروتکل نقض شد. در کنار صدام، آلمانی ها و آمریکایی ها که امضا کننده این پروتکل‌ها هستند  آن را نقض کردند و دست به فروش سلاح شیمیایی زدند.

صالحی در ادامه گفت: اروپایی ها جز ژست حقوق بشر چیزی ندارند. قیافه ی اروپایی ها و جنتلمنشان حاشا و کلا باور نکنید. اینها جز بیشرفی، ظلم و ژست انسانیت گرفتم از همه بی‌شرف تر هستند. این کشور فراز و نشیب های فراوانی داشته و  این کشور ثمره خون جوانانی ست که تکه تکه شدند، شما دانشجویان باید این کشور را حفظ کنید.

برادر شهید عجمیان: دشمنان تلاش می کنند ایران را زمین گیر کنند

در این ویژه برنامه خانواده شهید عجمیان  نیز بین دانشجویان حاضر شدند. برادر شهید عجمیان در این برنامه گفت: راه شهید روح الله، راه امام خمینی بود. راه حضرت آقا بود. در کشور های اسلامی، ایران است که فقط قدرت دارد. دشمنان از هر راهی تلاش می‌کنند که ایران را زمین گیر کنند و الان حجاب رو بهانه کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو

محمد اسلامی همزمان با روز دانشجو، در دیداری دوستانه و صمیمی پذیرای جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در محل این سازمان بود.

اسلامی در این نشست ضمن تبریک ۱۶ آذر به همه دانشجویان و اساتید کشور گفت:‌ امروز دیدار با تنی چند از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، فرصت مغتنمی بود تا با آن‌ها درباره مسائل مختلف روز کشور به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در تاریخ کشور ما ۱۶ آذر روز بسیار مهمی است. روزی که دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در فرآیند سلطه‌ستیزی و مبارزه با استکبار مورد تهاجم قرار گرفتند و در برابر سلطه آمریکایی‌ها ایستادند.

اسلامی با تأکید بر اینکه هنوز هم کشور آمریکا برخلاف میل و اراده ملت ایران حرکت کرده و مسیر خود را طی می‌کند، تصریح کرد: بعد از این همه سال هنوز هم باور دولتمردان آمریکا چون گذشته است و تصویر و ذهنیتی را که در باورشان دارند تغییری نداده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: امروز هم با اقداماتی که اخیراً دنبال کرده‌اند، نشان داده‌اند که قدرت درک حقایق ملت ایران را ندارند و از واقعیت فاصله بسیاری دارند.

معاون رئیس‌جمهور در نشست روز دانشجو خطاب به دانشجویان حاضر در سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد:‌ به همین دلیل گرامیداشت روز دانشجو تکرار این باور است که ایران زنده بوده و سلطه‌پذیر نیست و راه عزت و پیشرفت خود را شناخته و دنبال می‌کند. راهی که با اقتدار امام راحل و شهدا برای ما باز و هموار شد و با هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری طی می‌شود؛ چون مسیر پیشرفت و تعالی کشور است.

وی در ادامه این جلسه با اشاره به دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در نظام سلامت کشور در بخش‌های مختلف پرتودرمانی، تولید رادیو داروها و همچنین پلاسما و لیزر تصریح کرد:‌ برای ما بازدید دانشجویان و اساتید از سازمان انرژی اتمی و دیدن آنچه که به همت همین جوانان ایران اتفاق می‌افتد، بسیار مهم است.

اسلامی افزود: به همین دلیل مرتباً این جلسات و نشست‌ها را در سازمان انرژی اتمی برگزار می‌کنیم تا قشر دانشجو که آینده ایران هستند، از آنچه که اتفاق می‌افتد و دستاورد انقلاب است، آگاه شوند. هم‌اکنون ما وارث این دستاوردها هستیم که وظیفه حکم می‌کند آن را گسترش داده و به آن عمق ببخشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه بر اینکه باید با عمق بخشیدن و گسترش دادن عرصه علوم و فنون پیشرفته که سالیان سال به جولانگاه و ابزار سلطه بر ملت‌ها بوده به ابزار پیشرفت برای خدمت تبدیل شود، تأکید کرد.

وی ادامه داد: در این راستا خوشبختانه سازمان انرژی اتمی از نیروی انسانی دانا و متعهد و کارآمدی بهره می‌برد که با باور بر آن سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام گرفته است.

در بخشی از این نشست صمیمی که با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه‌های تهران برگزار شد، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی پاسخگوی سؤالات مطرح‌شده از سوی دانشجویان در بخش‌های مختلف بود.

رئیسی: دانشگاه اتاق فکر دولت است

رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱)، مهمان دانشجویان، اساتید و رؤسای دانشگاه تهران بود. سید ابراهیم رئیسی در این آئین، تاکید کرد که جریان دانشجویی و دانشگاهی را مداوم رصد می‌کند و حضور آنان در مسائل اجتماعی و فرهنگی را مغتنم می‌داند. تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، انتقادات و نظرات خود را در این رویداد بیان کردند.

از حاشیه تا متن حضور مسئولان در دانشگاه‌ها/ نشاط سیاسی در ۱۶ آذر

نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی یکی از کسانی بود که در گلایه از محدودیت‌های اعمال شده اینترنتی، خطاب به رئیسی گفت: «وقتی دنبال رأی بودید از فالوور اینستاگرام می‌گفتید! اما حالا شیر اینترنت را بسته‌اید.» و در ادامه اظهارات خود، پرسید: «راه اعتراض به عملکرد شما و دولت چیست؟ صف اعتراض را به ما نشان دهید!» نماینده بسیج دانشجویی کشور نیز از رئیس دولت خواست: «دولت صدای معترضین را که صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند، بشنود»

رئیسی در آغاز اظهارات خود روز دانشجو را نماد دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، بصیرت و احساس مسئولیت دانشجویان دانست و ارتباط دولت و دانشگاه را یک ضرورت برشمرد. او تاکید کرد: «دانشگاه اتاق فکر دولت است.» و درباره گلایه دانشجویان از شرایط ایجاد شده در اینترنت توضیح داد: «محدودیت‌های ایجاد شده در اینترنت به دلیل اخلال دشمن و ایجاد ناامنی است؛ اگر دشمن آمد در فضا و بستری دشمنی کرد و خواست کشور را به هم بریزد شما می‌گوئید به او اجازه بدهیم؟» با همه اینها، او اطمینان خاطر داد که به مسئولان مربوطه تاکید کرده تا برای کسب و کارها، بستری برای فعالیت در فضایی امن فراهم کنند.

بخشی دیگری از سخنان رئیسی درباره حوادث و اعتراضات اخیر بود، او در این بخش یادآوری کرد که اعتراض غیر از اغتشاش است و گفت: «اعتراض اشکالی ندارد و اگر برای اصلاح باشد در هر دستگاهی موجب کمال می‌شود؛ اما به هم ریختگی، تخریب و تعطیل کردن اغتشاش است.»

یکی از موضوعات پرحاشیه این مدت، عذرخواهی مغازه‌داری بود که در جریان سفر رئیس‌جمهور به کردستان به او شکلات تعارف کرده بود! رئیسی درباره این ماجرا گفت: «دیدید آقایی به من در بازار شکلات تعارف کردند. با این بیچاره چه کردند؟ این طریق برخورد است؟ فلانی می‌گوید اگر درب مغازه خود را می‌بندیم برای آن است که سر تهدید کرده‌اند اگر مغازه را باز کنی، شیشه مغازه‌ات را می‌شکنیم!»

از حاشیه تا متن حضور مسئولان در دانشگاه‌ها/ نشاط سیاسی در ۱۶ آذر

معاون وزارت ورزش و جوانان: استعمارستیزی خصلت اصلی جنبش‌های دانشجویی است

وحید یامین‌پور ظهر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد، با اشاره به اینکه نقطه عطف و درخشان جنبش‌های دانشجویی در دورانی بود که قصد داشتند از استعمارگران جدا شوند اظهار کرد: مسئله‌ای که از دهه هفتاد آغاز شد و حالا گاهی به شیوه‌ای نگران کننده تداوم یافته است.

استعمارستیزی خصلت اصلی جنبش‌های دانشجویی است

شیوه جدید استعمار ملت‌ها

مدیر شورای عالی جوانان و معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در حال حاضر با استعمار نو و فرا نو مواجهیم افزود: استعمار جدید نیاز به حمله نظامی و لشکرکشی ندارد، بلکه امروزه شیوه جدیدی از استعمار ملت‌ها با هدف سیطره بر علم، زبان، اقتصاد و فرهنگ آن‌ها وجود دارد که با نفوذ به ذهن ملت‌ها به این اهداف می‌رسند.

وی با بیان اینکه در پروژه نفوذ، جوان دانشجو به عنصری برای رسیدن به اهداف استکبار در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: نظریه‌پردازان غربی، دوره پسا استعمار را دوره‌ای می‌دانند که در آن جهان شرق باید توسری خور، عقب افتاده و ناامید باشد، چیزی که باعث شده کشورهای آفریقایی نتوانند از گذشته خود به طور کامل جدا شوند و هجمه رسانه‌ای آن‌ها را عقب مانده نگه داشته است.

یامین پور افزود: غرب تاکنون تصویری از کشته‌ها، جنایات، بی‌خانمان‌ها و فروپاشی خانواده را از درون خود منتشر نکرده و این در حالی است که در شرق، کوچک‌ترین اتفاق با بیشترین جوسازی‌ها همراه می‌شود.

مدیر شورای عالی جوانان و معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه امروزه در غرب، همجنسگرایی نماد آزادی است، تصریح کرد: آن‌ها قصد دارند تا آینده شرق را همچون غرب بسازند، برای همین هر نوع فیلم امیدآفرین برای جهان شرق محکوم به حذف و سانسور است.

ملت ناامید، شکست خورده است/ جنگ رسانه‌ای بی سابقه

وی گفت: همین تصاویر و اخبار امیدآفرین موجب شده تا غربی‌ها این حق را به خود بدهند تا برای برقراری دموکراسی بر سر مردم بمب و موشک بریزند. اساساً غرب بر اساس مکتب داروینیسم انسان را فقط یک سفید پوست می‌داند و مابقی نژادها را به حیوان تشبیه می‌کند.

یامین‌پور با بیان اینکه بمب ترسناک‌تر بر سر ملت‌ها، احساس ناامیدی و تباهی است افزود: این مسئله باعث شده تا برخی جنبش‌های دانشجویی به سمت غرب متمایل شوند و بعضاً از هویت ایرانی خود ناامید شوند و فاصله بگیرند و دانشجویی که باید استکبارستیز باشد به عنصر فعال دشمن تبدیل شود و قطعاً جامعه‌ای که احساس یأس و ناامیدی کند شکست خورده است و دشمن به دنبال رسیدن به همین هدف است.

مدیر شورای عالی جوانان و معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به هجمه‌های اخیر دشمن، گفت: دلیل جنگ رسانه‌ای اخیر ضعف رسانه‌ای ماست که نتوانستیم زمین بازی را در اختیار بگیریم. البته در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفت ولی با تروریسم رسانه‌ای دشمن مواجه شدیم و شبکه‌هایی مثل پرس تی وی و العالم که روزی در جهان مخاطب‌های زیادی داشتند، امروز از شمار رسانه‌های بین المللی، توسط دشمن حذف شده‌اند.

قالیباف: زمان بهره‌مندی از حداقل‌های اقتصادی، جوانی است!

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی که در مناسبت‌های مختلف، به برقراری تعامل با دانشگاه‌ها تاکید دارد، ظهر روز گذشته (سه‌شنبه ۱۵ آذر ماه) در «دانشگاه تربیت مدرس» با تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و همچنین دانشجویانی با دیدگاه‌های مستقل دیدار کرد.

قالیباف که در این دیدار بر مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و با اشاره به علت وقایع و ناآرامی‌های اخیر در کشور، گفت: «معتقدم حوادثی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاد در بستر مسائل اجتماعی و جنگ شناختی است، اما تردید نکنید که علت اصلی نارضایتی‌هایی که می‌بینیم ریشه در مسائل اقتصادی و ناکارآمدی‌ها دارد.»

از حاشیه تا متن حضور مسئولان در دانشگاه‌ها/ نشاط سیاسی در ۱۶ آذر

رئیس مجلس شورای اسلامی آنچنانکه مدتی است ضرورت و اهمیت کارآمدی در حکمرانی را بیش از همیشه یادآوری می‌کند، تصریح کرد: «اگر افتخار و عظمت ایران را می‌خواهیم باید کارآمدی دین در حکومت را به اثبات برسانیم. اگر نظام حکمرانی کارآمد نباشد، کارایی نیز ندارد.»

به عقیده قالیباف، اگر حکمرانی کارآمد در زمان و جغرافیای خود اتفاق نیفتد، فایده‌ای ندارد؛ او در این باره گفت: «زمانی که جوانی امید نداشته باشد، نتواند ازدواج کند و حتی نتواند آرزوی خرید مسکن و خرید خودرو داشته باشد، برآورده کردن این خواسته‌ها در ۴۰ سالگی نیز برای او ارزشی ندارد؛ بنابراین حکمرانی باید در زمان و جغرافیای خود اتفاق بیفتد».

او در بخشی از سخنان خود، جوانان با انگیزه را مایه آمادگی برای یک تحول دانست، تحولی که می‌تواند معضلات اقتصادی را حل کند و قادر است تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی کشور را برطرف سازد.

حضور فرمانده سپاه الغدیر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد

سردار حسین زارع کمالی، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد صبح امروز و در آستانه روز دانشجو باحضور در دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد مرکز شهید صدوقی با دانشجویان دیدار و گفتگو کرد.

وی ضمن عرض تبریک روز دانشجو بیان کرد: شانزده آذر روزی است که دانشجویان با بصیرت مقابل نقشه های استکبار ایستادند و ان شالله شما نیز در جنگ ترکیبی و شناختی دشمن همچون دانشجویان قبل از انقلاب خوش بدرخشید. سردار زارع کمالی افزود: یادمان باشد نامگذاری این روز به چه مناسبت بوده و به یاد داشته باشیم برای ادامه این مسیر چه کار باید بکنیم.

بازگشت شور و حال به دانشگاه‌های کشور / حضور مسئولین در جمع دانشجویان به مناسبت روز دانشجو

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/23550

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی