پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بانک مرکزی اعلام کرد

بانک مرکزی برای سومین هفته متوالی نرخ بهره بین بانکی را در ماه جاری افزایش داد.

منتشر شده در 31 تیر 1402
در سرویس

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه 28 تیرماه با افزایش 4 صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن، به 23.50 درصد رسید.

بنابر اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 21 تیرماه سال جاری با افزایش 2 صدم درصدی به 23.46 درصد رسیده بود. این نرخ در هفته پیش از آن نیز با افزایش سه دهم درصدی به 23.44 درصد رسیده بود.

روند صعودی نرخ بهره بین‌بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد؛ از هفته منتهی به 30 آذرماه، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال 21 درصدی شده و تا هفته منتهی به 19 بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود ولی از 26 بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال 22 درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال 23درصدی در نوسان است.

بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از 14 تا 22 درصد بود به 17 تا 24 درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی اما بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

سازوکار بازار بین بانکی چگونه است؟

بازار بین بانکی، بازاری است که شرایطی را فراهم می‌کند که بانک‌ها و موسسات اعتباری از طریق وام گرفتن از یکدیگر، کسری منابع خود در کوتاه‌مدت را برطرف می‌کنند.

در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد شده‌اند، می‌توانند کسری خود را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، پوشش دهند، بانک‌های مقروض مکلفند که در سررسید مشخص، اصل و سود وامی که گرفتند را به بانک قرض‌دهنده پرداخت کنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/2497

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی